عکس رهبر جدید
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۰۸:۵۲
غار و اهمیت آن
در «رشد آموزش زمین‌شناسی»

«غار و اهمیت آن» عنوان مقاله‌ای است که در جدیدترین شماره فصل‌نامه رشد آموزش زمین‌شناسی منتشر شده است.
محمد مدادی دبیر کارگروه غارشناسی ایران نویسنده این مقاله است.
در تعریف غار می‌‌خوانیم: «غار به‌طور عام به حفره‌ای زیرزمینی گفته می‌شود که حداقل با یک دهانه به سطح زمین راه داشته باشد. غار می‌تواند به‌صورت طبیعی یا مصنوعی ایجاد شده باشد، اما معمولاً وقتی صحبت از غار می‌شود به‌ویژه از دیدگاه زمین‌شناختی منظور انواع طبیعی آن است، اگرچه در متون مختلف به حفره‌های دست کند انسان‌های دوره‌های تاریخی پیشین نیز غار گفته می‌شود.»
نویسنده مقاله پس از بررسی نحوه ایجاد و تقسیم‌بندی غارها به اهمیت زمین‌شناسی آن‌ها پرداخته است: «غارها به‌دلیل برخورداری از محیط پویای زمین‌شناختی همیشه مورد توجه زمین‌شناسان بوده‌اند. نحوة تشکیل غارها، ارتباط آن ها با اقلیم و آب‌وهوای دیرینه، پویایی محیط غارها از نظر زمین‌شناسی، تنوع کانی‌شناسی، مطالعه گسل‌ها و هیدروژئولوژی از جمله موضوعات مورد علاقه زمین‌شناسان در مطالعه غارهاست. به‌دلیل تناوب رسوب‌گذاری در استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌ها و در بستر جریان‌های آب غارهای آبی، اطلاعات گران‌‌بهایی از آب و هوای دیرینه و تغییرات اقلیم در آن‌ها ثبت می‌شود که از طریق مطالعات ایزوتوپی قابل پیگیری است.
هم‌چنین به‌دلیل سکنا گزیدن مهره‌داران در بخش‌هایی از غارها به‌ دلایل مختلف مانند زمستان گذرانی، پناه گرفتن و... گاهی مجموعه‌های ارزشمندی از بقایای مهره‌داران در غارها حفظ می‌شود که از منظر دیرینه‌شناسی دارای اهمیت و ارزش مطالعاتی است.»
تنوع زیستی غارها موضوع دیگری است که نویسنده مقاله در ادامه به آن پرداخته است.
متن کامل مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش زمین‌شناسی، شماره 80، بهار 1394 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۱۱۰
کد خبر : ۱,۹۲۸
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید