عکس رهبر جدید
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۱۰:۴۸
خانواده موفق‌ام آرزوست
معیارهای خانواده موفق در «رشد مشاور مدرسه»

فصل‌نامه رشد آموزش مشاور مدرسه در جدید‌ترین شماره خود، مقاله‌ای را به موضوع معیارهای خانواده موفق اختصاص داده است. در این مقاله به راه‌کارهای دست‌یابی به خانواده موفق نیز اشاره شده است.
غلامحسین ظفری نویسنده مقاله درباره معیارهای خانواده موفق چنین نوشته است: «خانواده موفق خانواده‌ای است که گزینش همسر و پیمان ازدواج بین زن و مرد در آن بر اساس ضوابط و معیارهایی چون اصالت و نجابت، کفویت، ایمان و بینش و عقل صورت گرفته باشد. در این خانواده امکان اظهار نظر در امور مختلف منزل به‌طور متناسب برای همة افراد خانواده وجود دارد. اعضای چنین خانواده‌ای با یکدیگر مشورت می‌کنند، به حرف‌های همدیگر گوش می‌کنند و همدیگر را درک می‌کنند.
اهداف خانواده مشخص است و برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی خاص وجود دارد. روحیه همکاری و هماهنگی در بین افراد خانواده حاکم است. صداقت و صمیمیت، اساس رفتار زن و شوهر و والدین و فرزندان قرار می‌گیرد. انتظارات اعضای خانواده نسبت به هم برآورده می‌شود و هر یک از اعضا نسبت به یکدیگر احساس مسئولیت می‌کنند.»
در ادامه می‌خوانیم: «یک خانواده خوب و موفق، صمیمی، هدف‌دار، پویا و آگاه نسبت به خود و جهان پیرامون خویش است و حتی اگر در دل کویر به سر برد، احساس شادمانی، آرامش و استغنا را در اعضای خویش به وجود می‌آورد. اعضای خانواده موفق در یافتن هویت فردی، اعتقادی، ملی و سیاسی خویش با مشکل چندانی مواجه نمی‌شوند. این افراد از خود و خانة خویش در جهت یافتن خود و جامعه گم شده خود نمی‌گریزند. در این خانواده احساس عمیق خود بودن و راضی از خود بودن در خانه خویش ایجاد می‌شود.»
نویسنده مقاله به راهکارهای دست‌یابی به خانواده موفق اشاره کرده که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:
 شنیدن حرف‌های دیگران یکی از عادات مؤثر در همه جنبه‌های زندگی و یکی از اصول مهم احترام به دیگران است. پس در محیط خانواده خوب بشنوید تا بتوانید همه را درک کنید و تأثیر مثبت بگذارید.
 با نثار عشق و توجه کافی به اعضای خانواده، آن‌ها پذیرای تأثیرات شما می‌شوند، زیرا مردم آنچه را می‌بینند و حس می‌کنند،‌ بیش از آنچه می‌شنوند قبول می‌کنند.
 اعضای خانواده را دل‌گرم کنید و حامی و امید‌دهنده به همدیگر باشید و نشان دهید که هر یک از اعضای خانواده مورد تأیید شماست و او را باور دارید.
 به وعده‌ها عمل کنید. با رعایت این اصل بنیان بسیاری از خوبی‌ها در محیط خانواده گذاشته خواهد شد و...»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش مشاور مدرسه، شماره 39، بهار 1394 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۸۷۶
کد خبر : ۱,۹۲۶
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید