منبع: «رشد آموزش پیشدبستانی»
استانداردهای یادگیری اولیه میتواند به فرصتهای بیشتر برای رشد و یادگیری بهتر در سالهای اولیه زندگی منجر شود. یکی از مقالات شماره جدید فصلنامه رشد آموزش پیشدبستانی به این موضوع اختصاص دارد.
دکتر مسعود مرادی و سمانه ابراهیمی نویسندگان این مقالهاند. آنها در بخشی از مقاله یادآور شدهاند: «اگر یادگیری اولیه را بهصورت یک درخت تصور کنیم، خانواده و محیط و جامعه و دولت ریشههای آن هستند. یادگیری از طریق بازی تنة درخت
و چهار شاخة اصلی آنکه همان چارچوبها را تشکیل میدهند عبارتاند از: 1. تندرستی و تعلقات. 2. اکتشاف و خلاقیت، 3. تفاوتها و مسئولیت اجتماعی، 4. زبان و سوادآموزی»
در توضیح «اکتشاف و خلاقیت» میخوانیم: «ظرفیت برای کشف و ایجاد خلاقیت برای بهتر کردن زندگی ضروری است. در حین بازی، کودکان کنجکاوی طبیعی خود را دربارة جهان بیان میکنند و اهداف چندگانة یادگیری زودهنگام را بهطور همزمان کشف میکنند. حمایت کردن از بازی اکتشافی
کودکان احتمالاً از مهمترین معنیها برای ترویج دادن یادگیری معنیدار در کودکان است.»
در نتیجهگیری مقاله چنین آمده است: «پدر و مادر نقشهای متعددی را در زندگی کودک ایفا میکنند. یکی از آنها ایجاد محیط با محبت و با تحرک برای کودک است: دیگری نظارت منظم بر رشد سالم اوست و وظیفه دیگر کمک به کودک برای ایجاد تصویر خوب از خود (نگرش مثبت به خود بهعنوان
یک فرد مفید) است. اگر چه برای ایجاد تصویر خوب از خود والدین تنها عامل تأثیرگذار نیستند ولی داشتن رابطة مشترک بزرگوارانه،ابراز همدردی و احترام، اهمیت دادن پذیرش کودک بدون تعیین شرط و شروط، تشویق رفتار و تفکر آزاد و دادن استقلال رفتاری و فکری در چهارچوبهای
مشخص مسلماً بهترین کارها برای ایجاد چنین تصویری خوب از خود میباشد. در کل آنچه میخواهیم بگوییم و لازم است والدین بدانند این است که کودک از بدو تولد شروع به جذب اطلاعات میکند و قسمت زیادی از این اطلاعات را از والدین میگیرد. بنابراین مسئولیت کامل یادگیریهای
اولیه کودک برعهده والدین است و نقش آنها بهعنوان معلم اهمیت زیادی دارد.»
متن کامل این مقاله در فصلنامه رشد آموزش پیشدبستانی، شماره 25، زمستان 1393 منتشر شده است.