عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.
۲ اسفند ۱۳۹۳ ۰۹:۴۸
حقوق زن و مرد در قرآن
منبع: رشد آموزش قرآن

قرآن کریم در آیات فراوانی حقوق زن را به‌عنوان یک انسان مطرح کرده است و از این جهت زن حقوق مشترکی با مرد دارد که برخی از آن‌ها فردی و برخی اجتماعی‌اند. فصل‌نامه رشد آموزش قرآن یکی از مقالات شماره جدید خود را به این موضوع اختصاص داده است.
حق‌ حیات، حق کرامت، حق مساوی در برابر اجرای قانون، حق آزادی، حق مالکیت، حق حضور در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی و... از جمله مواردی است که در این مقاله به آن اشاره شده است. دربارة حق مالکیت پس از اشاره به آیه 32 سورة نساء آمده است: «این آیه‌ به دو نکته اساسی در رابطه با مالکیت اقتصادی زن اشاره می‌کند.
•     استقلال در مالکیت: زنان مانند مردان، مالک کسب و کار و تلاش خود هستند به این معنا که هر گونه مال و ثروتی که به دست می‌آورند متعلق به آن‌هاست و کسی در آن دخالت و حقی ندارد مگر اینکه خود آن‌ها اجازه دهند. لازمه تحقق این سخن آن است که زنان از حق تصرف در اموال خود برخوردار باشند.
•     فعالیت‌ اقتصادی: هم‌چنین از این آیه به‌دست می‌آید که زنان حق فعالیت‌های اقتصادی و اشتغال به کار دارند. در نتیجه به مقتضای این آیه، هم اکتساب و تلاش آن‌ها تجویز شده است و هم برخورداری و بهره‌‌مندی از نتیجه کار و تلاش خودشان.»
در توضیح حق کرامت نیز می‌خوانیم: «یکی از حقوق اساسی انسان‌ها و از جمله زنان حق کرامت به معنای حیثیت، احترام و شرافت است و آن بر دو قسم است:
•    کرامت ذاتی
•    کرامت ارزشی»
در ادامه این مقاله آمده است: «قرآن کریم درباره کرامت ارزشی چنین می‌فرماید: «ان اکرمکم عندا... اتقیکم ان ا... علیم خبیر». گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست. خداوند دانا و آگاه است. (حجرات/ 13)
قرآن هیچ تفاوتی بین زن و مرد در این زمینه نگذاشته و ملاک کرامت را تقوا دانسته است.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش قرآن، شماره 47، زمستان 1393 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۰۲۱
کد خبر : ۱,۸۶۰
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید