عکس رهبر جدید
«رشد روشن» عضوی جدید در خانواده مجلات رشد

از مهر ماه امسال «رشد روشن» به خانواده مجلات رشد افزوده می‌شود. این مجله که به خط بریل برای دانش‌آموزان نابینا فراهم شده است، به معنای واقعی، کودکِ خانواده پنجاه ساله «رشد» محسوب می‌شود. چرا که اولاً مخاطبان این مجله، گروه سنی نوآموز (دوم و سوم ابتدایی) و دانش‌آموز (چهارم تا ششم ابتدایی) هستند. دلیل دوم، محتوای این مجله است که بیش از پنجاه درصد مطالبِ آن هماهنگ با محتوای مجلات رشد نوآموز و رشد دانش‌آموزِ همان ماه است. سومین و اصلی‌ترین دلیل این که، حجمِ مطالبِ این طفلِ نو پای ما بسیار کم‌تر از رشد نوآموز و رشد دانش‌آموز است (که هر کدام 33 صفحه دارند).
رشد روشن در دو بخش (نوآموز و دانش‌آموز) و هر بخش 20 صفحه پشت و رو (با احتساب جلد) به خطِ بریل است.جای توضیح دارد که درخط بریل هر حرف و نشانه‌ای(کارکتر یا سلول بریل) از شش نقطه تشکیل می‌شود که در یک مستطیل به صورت 2 ستونِ سه نقطه‌ای کنار هم قرار می‌گیرند. بدین ترتیب هر سطر خط بینایی بیشتر از دو سطر بریل می‌شود. به ناچار باید مطالبی را از مجلاتِ منبع (‌نوآموز و دانش‌آموز) حذف و بخش‌هایی را خلاصه و مناسب‌سازی کرد. علاوه بر آن در هر شماره، مطالبی خاص نابینایان تولید می‌شود: داستان، پیام‌های کارشناسی شده رفتاری و اخلاقی مورد نیاز بچه‌ها و والدین آن‌ها، معرفی کتاب‌های گویا و بریل موجود برای بچه‌ها و همچنین معرفی کتابخانه‌ها، موزه‌ها، گردشگاه‌ها و تئاتر‌ها و نمایش‌ها‌ی مناسب نابینایان که اغلب خانواده‌ها و حتی مدارس مخصوص نابینایان از آن بی‌خبرند.
رشد روشن، کودکی است که جمع فراوانی(از بچه‌های نابینا، والدین آن‌ها، آموزگاران مدارس استثنایی و...) سال‌ها انتظار تولد آن را داشته‌اند. دانش‌آموزان نابینا مانند دیگر دانش‌آموزان، نیازمندِ مواد خواندنی مناسب و مفید هستند. آن‌ها نیزحقّ زندگی برابر و داشتن امکانات برابر با بچه‌های عادی سراسر کشور را دارند تا بتوانند به رشد و بالندگی فردی و اجتماعی رسند و برای شغل و زندگی آینده ساخته شوند، در حالی‌که نه تنها از داشتن انواع کتاب‌های کمک درسی و کمک آموزشی محرومند، که تا امروز طعم داشتن نشریه‌ای مناسب نیازهای سنی، جسمی، روحی و تحصیلی خود را نچشیده‌اند.
رشد روشن  به یاری خدا هم پای رشد نوآموز و دانش‌آموز در طول سال تحصیلی  به شکل ماه‌نامه و در هشت شماره منتشر خواهد شد.

گفتنی است «رشد روشن» با همکاری سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی کشور منتظر می‌شود.

تعداد بازدید : ۱,۳۲۶
کد خبر : ۱,۶۷۲
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید