عکس رهبر جدید
۲۷ خرداد ۱۳۹۳ ۱۰:۰۸
نوشتن، راهبردی برای یادگیری
منبع: «رشد تکنولوژی آموزشی»

ماه‌نامه رشد تکنولوژی آموزشی در جدیدترین شماره خود، مقاله‌ای با عنوان «نوشتن، راهبردی برای یادگیری» منتشر کرده است. رابرت جی. مارزانو نویسنده و محمدرضا امینی مترجم این مقاله است.
در ابتدای مقاله آمده است: «نوشتن برای یادگیری، بر عمقی کردن درک و بهبود یادسپاری محتوا تأکید دارد. مفهوم نوشتن، در برنامه درسی، معمولاً به جیمز بریتون نسبت داده می‌شود. منطق پشتیبان این پیش‌فرض که نوشتن باید در همه موضوعات درسی رکن اصلی آموزش باشد، این است که نوشتن اصولاً فرایندی سازنده در رمزگذاری اطلاعات جدید است. عمل برگردان یک تجربه به گزارشی شخصی، به یادگیری کمک می‌کند و آن را توسعه می‌دهد.
یک نمود از این فرایند، «نوشتن برای یادگیری» است. نوشتن برای یادگیری بر عمقی کردن درک مطلب و بهبود یادسپاری محتوا تأکید می‌کند. فعالیت‌های نوشتاری که معمولاً کوتاه و غیررسمی هستند، به‌شکل پیشرفته‌ای از یادداشت‌‌برداری شباهت دارند.»
نویسنده مقاله در ادامه به پنج مرحله برای درک مطلب اشاره کرده که عبارت‌اند از:
 ثبت اطلاعات
 مقایسه
 بازبینی
 ترکیب
 مرور
نویسنده مقاله بعد از توضیح هر یک از این مراحل آورده است: «این راهبرد پنج‌ مرحله‌ای می‌تواند به‌عنوان راهی برای یادگیری از طریق نوشتن برای معلمان کاملاً مفید باشد. گرچه این راهبرد تا حدی کلیشه‌ای است اما این اطمینان را به‌وجود می‌آورد که دانش‌آموازن در رمزگشایی، اصلاح، نتیجه‌گیری و مرور اطلاعات عمده‌ای که در آموزش مورد نظر است، به اندازه‌ کافی تسلط پیدا کنند.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد تکنولوژی آموزشی، شماره 8 (پی‌درپی 240)، اردیبهشت 1393 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۴۶۵
کد خبر : ۱,۶۰۲
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید