توانایی کنترل اینکه چه چیز در تصویر واضح باشد و چه چیز واضح نباشد از عوامل موفقیت هر «ترکیببندی» است. اگر میخواهید ترکیببندی موفقی را در تصویر تجربه کنید باید به عمق میدان تصویر توجه کنید؛ چرا که این کار بر تأثیر بصری عکس بسیار
تأثیر میگذارد. فصلنامه رشد آموزش هنر در جدیدترین شماره خود مقالهای را به این موضوع اختصاص داده است.
مهسا قبایی مترجم این مقاله است. در تعریف عمق میدان میخوانیم: «هنگام تنظیم لنز برای وضوح تصویر، روی نقطهای تمرکز میکنید؛ مثلاً چهره سوژه. اما عمق میدان از منطقهای عقبتر از سوژه تا جلوتر از آن را شامل میشود که به آن «عمق میدان وضوح» میگویند.»
سه عامل بر افزایش یا کاهش عمق میدان تأثیر میگذارند: 1. اندازه دیافراگم، 2. فاصله سوژه از دوربین و 3. فاصله کانونی لنز
در توضیح فاصله کانونی لنز میخوانیم: «هر قدر فاصله کانونی لنز کوچکتر و بهعبارت دیگر زاویه دید وسیعتر باشد عمق میدان تصویر بیشتر خواهد بود و برعکس. برای مثال، یک لنز 24 میلیمتری (تنظیم شده روی 8/F) و عمق میدان کمتری از یک لنز 17 میلیمتری (تنظیم شده روی
8/F) و عمق میدان بیشتری از یک لنز 50 میلیمتری (تنظیم شده روی 8/F) بهدست میدهد.»
متن کامل این مقاله در فصلنامه رشد آموزش هنر، شماره 37، بهار 1393 منتشر شده است.