عکس رهبر جدید
۲۴ اسفند ۱۳۹۲ ۰۸:۳۱
مدیریت خلاق در هنرستان
مقاله‌ای از رشد فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش

فصل‌نامه رشد آموزش فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش در جدیدترین شماره خود، مقاله‌ای را به موضوع مدیریت خلاق در هنرستان‌ها اختصاص داده است. نویسنده مقاله، حسین رضایی معاون هنرستان کاردانش ابراهیمی شهر آمل است.
نویسنده مقاله پس از اشاره به تعاریف گوناگون خلاقیت به ویژگی‌های بارز خلاقیت اشاره کرده و نوشته است: «1. خلاقیت فرایندی فکری و روانی است.
2. محصول خلاقیت می‌تواند به شکل یک اثر، یک ایده، یک راه‌حل، یک شئ و یا هر چیز دیگری ظهور کند.
3. محصول خلاقیت پدیده‌ای نو و جدید است.
4. محصول خلاقیت اثری است که علاوه بر تازگی دارای ارزش نیز باشد.
5. خلاقیت یک توانایی عمومی است و در همه افراد کمابیش وجود دارد.
6. خلاقیت قابل پرورش است و با محیط اجتماعی و فرهنگی ارتباط مستقیم دارد.»
درباره ویژگی‌های مدیران خلاق نیز می‌خوانیم: «مهم‌ترین ویژگی مدیران خلاق، برخورداری از تفکر واگراست. گیلفورد در نظریه ساخت ذهنی خود متذکر شده که ویژگی مهم تفکر آفریننده واگرایی آن است. به‌طور کلی او شیوه تفکر آدمیان را به دو دسته واگرا و هم‌گرا تقسیم کرده است. در تفکر هم‌گرا نتیجه تفکر از قبل معلوم است و همیشه یک جواب درست یا غلط وجود دارد. اما در تفکر واگرا جواب قطعی وجود ندارد و تعداد زیادی جواب موجود است که از نظر منطقی ممکن است هر یک از آن‌ها درست باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که هر چند افراد خلاق از هوش بالاتر از متوسط برخوردارند اما ضرورتاً نابغه نیستند.
مدیران خلاق تازگی و بدیع بودن را ترجیح می‌دهند، پیچیدگی مسائل توجه آنان را جلب می‌کند و به قضاوت‌های مستقل می‌پردازند. علاوه بر آن توانایی تمام کردن، کامل کردن و یکی کردن افکار گوناگون در این افراد، بیش از دیگران است. مدیران خلاق در یکی کردن تفکر کلامی یا تفکر بصری و تفکر منطقی و مبتنی بر واقعیت با تفکر غیرمنطقی و در عین حال تخیلی سرآمدتر از افراد غیرخلاق هستند.»
ادامه مقاله به مراحل مختلف تفکر خلاق و موانع آن اختصاص دارد.
متن کامل مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش، شماره 33، زمستان 1392 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۲,۲۴۵
کد خبر : ۱,۵۰۹
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید