عکس رهبر جدید
گذر از روش‌ها به الگوهای تدریس تربیت‌بدنی
در «رشد تربیت‌بدنی»

«گذر از روش‌ها به الگوهای تدریس درس تربیت‌بدنی» عنوان مقاله‌ای است که در جدیدترین شماره فصل‌نامه رشد آموزش تربیت‌بدنی منتشر شده است. دکتر جواد آزمون عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی نویسنده این مقاله است.
در این مقاله به مدل‌های آموزشی متنوعی اشاره شده است که عبارت‌اند از: مدل آموزش مستقیم، سیستم آموزش انفرادی، مدل یادگیری مشارکتی، مدل تعلیم‌وتربیت ورزشی، مدل تدریس از طریق همتا، مدل تدریس مبتنی بر تحقیق، مدل بازی‌های ورزشی تاکتیکی، مدل آموزش مسئولیت‌پذیری شخصی و اجتماعی.
در توضیح مدل یادگیری مشارکتی می‌خوانیم: «یادگیری مشارکتی مجموعه‌ای از راهبردهای ساختاری مرتبط به هم است که دارای سه ویژگی مشترک یعنی پاداش تیمی، تعهد شخصی و فرصت‌های یکسان و برابر برای پیشرفت و موفقیت همه دانش‌آموزان بوده و اولین بار به وسیله روبرت اسلاوین (1983) نام‌گذاری شد. پرورش و ترویج مشارکت درسی بین دانش‌آموزان، تشویق روابط گروهی مثبت، رشد عزت‌نفس دانش‌آموزان و افزایش پیشرفت درسی و تحصیلی، از جمله هدف‌های آموزشی مهم در مدل آموزش یادگیری مشارکتی می‌باشند.»
در ادامه مقاله آمده است: «معلم یادگیری مشارکتی دارای شش نقش اصلی تعیین اهداف آموزشی، تصمیم‌سازی قبل از آموزش، پیوند ارائه تکلیف با ساختار تکلیف، اجرا و عملی ساختن تکلیف مشارکتی، نظارت و در صورت ضرورت مداخله و ارزشیابی از اثر متقابل یادگیری و مراحل وقوع آن است. وقتی مدل، مطابق طرح اولیه اجرا شود، به احتمال قوی انواع یادگیری دانش‌آموزان را که مدل به‌خاطر آن‌ها طراحی شده ارتقا خواهد داد.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش تربیت‌بدنی، شماره 49، زمستان 1392 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۵۲۱
کد خبر : ۱,۵۰۸
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید