عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.
۳ اسفند ۱۳۹۲ ۰۹:۱۷
آشنایی با لیزر
در «رشد فیزیک»

لیزرها بعد از اختراعشان از اواخر سال‌های 1950 استفاده‌های بی‌شماری یافته‌اند؛ از برش فلزات و پاک کردن سرخ‌رگ‌های انسان تا نقشه‌برداری زمین زراعی. فصل‌نامه رشد آموزش فیزیک در جدیدترین شماره خود و طی مقاله‌ای به کاربرد لیزر پرداخته است.
«درسنامه آشنایی با لیزر، دیودهای نورگسیل و کاربرد آن‌ها» عنوان مقاله‌ای از روح‌ا... بروجنی است. در بخشی از این مقاله با عنوان کوشش‌های آغازین برای ساخت لیزر می‌خوانیم:
«اولین لیزر را، میمن در سال 1960 ساخت. این لیزر بر مبنای اتم سه ترازی بود. محیط این لیزر یک میله یاقوت جامد است که در آن اتم‌های کروم مسئول کار لیزر هستند. این اتم‌ها، که ابتدا در حالت پایه‌اند، به کمک یک چشمه انرژی خارجی (فوران نور از یک لامپ فلاش که میله یاقوت را فراگرفته است) به حالت برانگیخته دمیده می‌شوند. حالت برانگیخته (با گسیل خود به خود) به‌سرعت به حالت برانگیخته پایین‌تر وامی‌پاشد، که این حالت پایین‌تر از حالتی شبه پایدار است. اتم برای مدتی نسبتاً طولانی، شاید ms1، در مقایسه با ns1/0 برای حالت‌های کوتاه عمر، در آن حالت باقی می‌ماند و سپس با رفتن به حالت پایه‌گذار لیزری انجام می‌دهد».
فیزیک فرازیاب لیزری، فیزیک جراحی چشم با ppk، فیزیک جراحی چشم با LASIK، فیزیک برداشتن لکه‌های ماه‌گرفتگی، فیزیک درمان فوتودینامیکی سرطان، فیزیک تمام‌نگاری، دیودهای نورگسیل و لیزرهای دیودی برخی از کاربردهای لیزر هستند. ادامه مقاله به توضیح و تشریح این کاربردها اختصاص دارد.
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش فیزیک، شماره 105، زمستان 1392 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۵۱۷
کد خبر : ۱,۴۸۵
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید