عکس رهبر جدید
۲۳ بهمن ۱۳۹۲ ۰۸:۵۰
نکاتی درباره تدریس تاریخ
در «رشد تاریخ»

فصل‌نامه رشد آموزش تاریخ در جدیدترین شماره خود، مقاله‌ای را به موضوع تدریس تاریخ اختصاص داده است. در این مقاله به چند روش تدریس تاریخ اشاره شده است.
زبیده انصاری دبیر تاریخ شهر تهران نویسنده مقاله «چند نکته درباره تدریس تاریخ» است. در بخشی از مقاله با عنوان «درس را چگونه آغاز کنیم؟» آمده است: «درس را با توضیح مفاهیم، اطلاعات و ایده‌های مرتبط با موضوع درس آغاز کنیم. توضیح دادن یکی از ابزارهای مهم در تدریس تاریخ است. روش مناسب برای توضیح عبارت است از: «معلم باید مفاهیم اساسی و نکته‌های کلیدی درس را مشخص کند، از صدا و بیان غیرکلامی استفاده مؤثر نماید و بین ایده‌ها و نکته‌های کلیدی درس پیوند و توالی مناسب به‌وجود آورد.»
مقاله این‌گونه ادامه پیدا کرده است:
«توضیح دادن در توانمندسازی دانش‌آموزان نقش مهمی ایفا می‌کند. توضیح دادن معلم همانند یک داربست پیرامون یک ساختمان است. یعنی ابتدا نقش حمایتی دارد و سپس به‌ تدریج کنار گذاشته می‌شود. به‌همین ترتیب زمانی که دانش‌آموزان شروع به درک مطلب می‌کنند دیگر به کمک بیرونی نیاز ندارند. روشنی و درستی، تأکید و علاقه، استفاده از مثال‌ها و سازماندهی از عوامل توضیح دادن به‌شمار می‌آیند، عواملی که با یادگیری دانش‌آموزان ارتباط دارد. باید با طرح سؤال‌های تفکر برانگیز تا جایی که ممکن است دانش‌آموزان را با موضوع درس درگیر و آن‌ها را تشویق کنیم که آنچه را قبلاً راجع به موضوع آموخته‌اند به‌یاد آورند و بین تجربه‌های گذشته و یادگیری جدید ارتباط برقرار کنند.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش تاریخ، شماره 53، زمستان 1392 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۶۲۹
کد خبر : ۱,۴۷۸
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید