رویکرد آموزش و پرورش نسبت به ارزشیابی دینی باید تغییر کند
همایش سالانهی گروه دینی و قرآن آموزش و پرورش شهر تهران، با حضور 107 نفر از دبیران دینی و قرآن، در سالن اجتماعات آموزش و پرورش منطقه 11 برگزار شد.
در این همایش که گزارش آن در فصلنامهی رشد آموزش معارف اسلامی به چاپ رسیدهاست، چند تن از معلمان دینی در خصوص روشهای نوین تدریس، ابزارهای کمک آموزشی و کلاسهای موضوعی درس دین و زندگی سخن گفتند.
در بخش دیگری از این همایش، دکتر محمدمهدی اعتصامی سردبیر فصلنامهی رشد آموزش معارف اسلامی و مؤلف کتابهای دین و زندگی به بحث در خصوص سؤالات مفهومی و جایگاه آن در کتابهای درسی پرداخت و بر ضرورت تغییر در ساختار ارزشیابی درس دین و زندگی تأکید کرد.
دکتر اعتصامی در خصوص گرایش ایمانی و به دنبال آن تغییر رفتار دانشآموزان گفت: «ما انتظار داریم آنها نسبت به چیزهایی که یاد میگیرند، تعلق خاطر پیدا کنند، چون قدم بعدی؛ یعنی تغییر رفتار، زمانی امکانپذیر میشود که فرد به گرایش و تمایل و یا به تعبیر درس دین
و زندگی به «ایمان» رسیده باشد.»
وی افزود: «معلم به دلایل مختلف ناچار است، ارزشیابی مستمر را به نحوی ساماندهی کند که دانشآموز در ارزشیابیهای پایانی و کنکور که هر دو بر بعد شناختی متکی است، موفق شود و معلم فرصت پیدا نمیکند که به ابعاد دیگر ارزشیابی، یعنی تغییر رفتار و تقویت ایمان بپردازد.»
دکتر اعتصامی در مورد شیوهی ارزشیابی درس دینی گفت: «باید در رویکرد آموزش و پرورش نسبت به ارزشیابی دینی، تغییر اساسی صورت بگیرد تا فضا برای ارزشیابی ایمانی و رفتاری باز شود. در عین حال که کار معلم و دانشآموز در کلاس جدی است، ارزشیابی به صورت نمرهای نباشد.»
وی با اشاره به اهمیت فعالیتهای مطرح شده در این کتاب گفت: «متن کتاب چیده شدهاست تا به فعالیتهای زیر آن برسیم، اما چون معلم باید به ارزشیابی نهایی فکر کند، به متن بیش از سهمش وقت اختصاص میدهد و در نتیجه از خیر فعالیت میگذرد، در حالی که اصل فعالیت است.»
مشروح کامل گزارش این همایش در جدیدترین شمارهی فصلنامهی رشد آموزش معارف اسلامی
(شماره 79، زمستان 1389) ارائه شدهاست.