سرگروه حوزه درسی «برق» جشنواره کتابهای آموزشی رشد گفت: «یکی از پلهایی که بازار نشر میتواند برای انتشار آثار به آن دست پیدا کند، جشنواره کتابهای آموزشی رشد است چرا که این جشنواره کمک می کند تا بهترین کتاب و گزینههای
مناسب برای انتشار کتابهای آموزشی مشخص شود».
محمود صموتی در گفت و گو با ستاد خبری «جشنواره کتابهای آموزشی رشد» با اشاره به مزایای در نظر گرفته شده برای برگزیدگان بخش فنی و حرفه ای این جشنواره، ابراز داشت: «پس از بررسی آثار از سوی هیأت داوران، کتابهای آموزشی برتر در جشنواره مورد تقدیر قرار میگیرند
و علاوه بر دریافت لوح تقدیر، به هنرستانها و مراکز خرید کتاب نیز معرفی میشوند تا این آثار را خریداری کنند».
وی تأکید کرد: «با توجه به اینکه هنرستانها، دبیرستانها، مدارس و دانشگاهها بدون تأئید و مجوز سازمان پژوهش نمیتوانند نسبت به خرید یا عرضة کتابهای آموزشی اقدام کنند، بنابراین حضور این آثار در جشنواره کتابهای آموزشی و برگزیدهشدن کتابهای درسی در واقع یک
نوع برند برای ناشران آنها به شمار می رود».
وی در ادامه یادآور شد: «از دیگر سو وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز باید کتابهای برگزیده در این جشنواره را از ناشران خریداری کرده و در اختیار کتابخانههای مدارس و مراکز آموزشی قرار دهد اما این مسئله هنوز به صورت کامل اجرایی نمیشود و امید میرود در دورههای
آتی، بتوان تمهیدات بیشتری برای اجراییشدن این امر در نظر گرفت».
سرگروه داوری حوزه درسی «برق» جشنواره کتابهای آموزشی رشد گفت: «بر اساس چهارچوبهای تعیین شده، فراگیران در هر مقطع درسی مجبور به خواندن کتابهای درسی و آموزشی خود هستند و به نوعی می توان گفت اجبار در کتب آموزشی نهفته است اما این مسئله بدان معنی نیست که کتابهای
غیر درسی مهم نیستند، بلکه اهمیت این کتابها در یادگیری بیشتر است».
وی ادامه داد: «در این میان بازار نشر خصوصی به دنبال آن است که کتابی با مخاطبان و مشتریان بیشتر را منتشر کرده و به بازار عرضه کند اما یکی از پلهایی که بازار نشر میتواند برای انتشار آثار به آن دست پیدا کند، جشنواره کتابهای آموزشی رشد است چرا که این جشنواره
کمک میکند تا بهترین کتاب و گزینههای مناسب برای انتشار کتابهای آموزشی مشخص شود».
به گفته صموتی در بررسی آثار آموزشی، اسنادی از جمله صفحه آرایی، چاپ تصاویر، رنگی بودن اثر، قطع، وزن و ... از زوایای عمومی و تخصصی مورد بررسی قرار میگیرد و معمولاً کتاب ها با امتیاز 100 سنجیده می شوند، بنابر این توجه به آثار برگزیده این جشنواره میتواند به پیدا
کردن شاخصهای مناسب برای انتشار آثار آموزشی کمک کند.
سرگروه حوزه درسی «برق» جشنواره کتاب های کمک آموزشی رشد با اشاره به مراحل در نظر گرفته شده برای داوری آثار، عنوان داشت: «کتابهایی که در طول سال از سوی ناشران کمک آموزشی عرضه شدهاند به این جشنواره ارجاع میشود و این کتابها در مرحله اول بر اساس معیارهای مد
نظر ارزیابی میشوند. در مرحله بعدی بر اساس آئین نامه سال 90 – 91 شورای داوری سه نفره در هر گروه تشکیل شده و کتابهای برتر مورد ارزیابی قرار میگیرند؛ در پایان نیز کتابهایی که امتیاز بیش از 80 را کسب کنند به عنوان آثار برگزیده شناخته میشوند».
کارشناس مسول برق و الکترونیک سازمان پژوهش در دفتر فنیوحرفهای در مقایسه جشنواره امسال با دورههای پیشین، عنوان داشت: «در سالهای گذشته یک شورای داوری مرکزی برای ارزیابی آثار وجود داشت اما در سال جاری این شورای مرکزی برای نظارت بر تمامی فرآیندها و کتابهای
کمکدرسی و کمکآموزشی تشکیل شد و هر کدام از آثار در گروههای داوری تخصصی مورد ارزیابی قرار میگیرند».
وی افزود: «همچنین در این دوره کمیت آثار به دلیل شرایط بازار نشر و گرانی کاغذ نسبت به دورههای پیشین با کاهش روبهرو بود اما در مقابل کیفیت آثار ارتقا پیدا کرده است؛ با این وجود هنوز آثار کمک آموزشی تا کیفیت مطلوب فاصله دارند».