عکس رهبر جدید
حل مسئله از دیدگاه جان دیویی
در رشد فیزیک

ریحانه ماکویی کارشناس ارشد فلسفه آموزش‌وپرورش و دبیر فیزیک در مقاله‌ای به روش حل مسئله از دیدگاه جان دیویی پرداخته است. این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش فیزیک منتشر شده است.

نویسنده مقاله پس از معرفی جان دیویی، فیلسوف معاصر آمریکایی آورده است: «طبق نظر دیویی، تفکر اصیل موقعی به‌دست می‌آید که فرد با مشکلات روبه‌رو شود و براساس روش علمی به حل آن‌ها بپردازد. بر این اساس دیویی مدارسی را بر پایه تجربه و آزمایش به‌وجود آورد که در آن‌ها کودکانِ 4 تا 14 ساله را می‌پذیرفت. در این مدارس کودکان، به‌طور فعالانه‌ای نسبت به بازسازی تجارت خویش برانگیخته می‌شدند و به ممارست می‌پرداختند. بر این اساس، به‌نظر دیویی، اگر کودکان در مدرسه در دروس تجربی، مانند فیزیک، روش حل مسئله را تمرین کنند و فعالانه در شناخت طبیعت و پیرامون خویش شرکت جویند، تجاربی را برای زندگی توأم با همکاری و تعامل متقابل به‌دست می‌آورند و این سبب می‌شود که در آینده نیز با مسائل و مشکلات زندگی خود مانند دانشمندان روبه‌رو شوند و با روش علمی به حل آن‌ها بپردازند.»
در ادامه مقاله و درباره روش حل مسئله جان دیویی می‌خوانیم: روش مشکل‌گشایی دیویی «عمل کامل تفکر» روش علمی به معنای وسیع کلمه و شامل پنج گام یا مرحله زیر است:
1.    موقعیت ابهام‌آمیز
2.    حصر و تعریف مسئله
3.    روش ساختن مسئله
4.    ایجاد فرضیه‌های موقت
5.    آزمایش فرضیه
ادامه مقاله به توضیح و تشریح هر یک از این مراحل اختصاص دارد.
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش فیزیک، شماره 104، پاییز 1392 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۹,۴۴۴
کد خبر : ۱,۳۵۶
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید