عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.
۲ آذر ۱۳۹۲ ۱۱:۲۲
ریاضیات از طریق حل مسئله
بررسی رویکرد حل مسئله در «رشد آموزش ریاضی»

از زمانی که تأکید بر آموزش حل مسئله جای خود را به تأکید بر آموزش از طریق حل مسئله داده است، بسیاری از مؤلفین سعی کرده‌اند رویکرد حل مسئله را در آموزش ریاضی تبیین کنند. یکی از مقالات فصل‌نامه رشد آموزش ریاضی به توضیح این موضوع اختصاص دارد.
مارگارت تاپالین نویسنده و فیروزه فروزبخش مترجم این مقاله است که در ابتدای آن می‌خوانیم: «تمرکز این رویکرد بر آموزش موضوعات ریاضی از طریق موقعیت‌های حل مسئله و محیط‌های آموزشی تحقق‌محور است که در آن، معلم با درگیر کردن دانش‌آموزان در انجام ریاضی: خلق کردن، حدس زدن، کاوش کردن، آزمون کردن و تحقق درستی، به آنان کمک می‌کند تا درک عمیقی از ایده‌ها و فرایندهای ریاضی به‌دست آورند.»
در ادامه مقاله آمده است: «حل مسئله مهارتی است که می‌تواند استدلال منطقی را تقویت کند. افراد دیگر نمی‌توانند تنها با داشتن قواعدی که برای به‌دست آوردن جواب صحیح دنبال می‌کنند در جامعه بهترین عملکرد را داشته باشند. آن‌ها همچنین نیاز دارند که بتوانند با فرایندی از استنتاج‌های منطقی تصمیم بگیرند که چه الگوریتمی، اگر موجود باشد، در یک موقعیت مورد نیاز است و بعضی از مواقع بتوانند قوانین خود را در موقعیت‌هایی که یک الگوریتم را نمی‌توان به‌صورت مستقیم به‌کار برد توسعه دهند. به این دلایل حل مسئله به خودی خود به‌عنوان یک مهارت با ارزش می‌تواند گسترش یابد و به‌عنوان ابزاری که تنها به پیدا کردن پاسخ صحیح منجر می‌شود، قلمداد شود.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش ریاضی، شماره 113، پاییز 1392 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۹۸۲
کد خبر : ۱,۳۳۱
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید