عکس رهبر جدید
۲۶ شهریور ۱۳۹۲ ۱۱:۳۰
یادی از استاد عبدالمحمد آیتی

استاد عبدالمحمد آیتی در سال 1305 در بروجرد به دنیا آمد. دنیای کودکانه‌اش با شنیدن قصه‌های بسیاری که مادرش برای او می‌گفت از تخیل سرشار شد. در هفت سالگی به مکتب و در نه سالگی به مدرسه رفت و سپس به اصرار مادر، پدرش او را به دبیرستان فرستاد و آیتی دیپلم گرفت. سپس طلبه شد و عمامه به سر گذاشت و به قم رفت. اما پس از چند سال به تهران رفت و در دانشکده معقول و منقول یا الهیات، که در مدرسه سپهسالار مستقر بود پذیرفته شد. سرانجام مدرک لیسانس گرفت و تصمیم گرفت معلم شود. در سال 1328 به وزارت فرهنگ رفت و به عنوان دبیر به بابل اعزام گردید. سپس در ساوه و بعداً در گرمسار سال‌هایی خدمت کرد تا این‌که او را به تهران فراخواندند، برای کاری که تنها در صلاحیت او بود: «حکمی برای من صادر شد که در مرکز انتشارات آموزشی خدمت کنم. در سال 1348 من سردبیر ماه‌نامه آموزش و پرورش شدم. مدیر کل آن مرکز شادروان ایرج جهانشاهی در ادبیات کودکان صاحب رأی و نظر بود. مجله‌های پیک در آن‌جا نوشته و چاپ می‌شد. ماه‌نامه را من و آقای علی پیرنیا تألیف و تنظیم می‌کردیم. این مجله در معارف و فرهنگ و آموزش و پرورش سابقه طولانی دارد. روزگاری مرحوم علی اصغر حکمت سردبیرش بود و سال‌هایی حبیب یغمایی و دکتر صورتگر و بالاخره نوبت به من رسید. ده دوره از مجله کار ما بود تا وقتی که به رشد معلم تبدیل شد.»
استاد آیتی عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود و کارنامه درخشانی از علم و ادب و طهارت نفس و تقوا دارد. او در زمینه ترجمه از زبان عربی یکی از نوادر روزگار بود. در زمینه ادب فارسی، شناخت شعر قدیم و نو و تدوین متون کلاسیک کارشناسی توانا و به لحاظ انسانی و داشتن سجایای اخلاقی در میان همگنان خود زبانزد است.
کارنامه استاد در ترجمه، علاوه بر ترجمه قرآن کریم، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه که هر یک به تنهایی کاری سترگ و شکوهمند است، آثار دیگری است که هریک به تنهایی کافی‌ است تا مترجمی را برای همیشه نام‌آور سازد. از آن جمله است تاریخ فلسفه در جهان اسلامی (2 جلد)، تاریخ العبر ابن خَلدون (6 جلد) و تاریخ دولت اسلامی در اندلس (5 جلد). در مجموع استاد عبدالمحمد آیتی 37 تألیف، ترجمه و گردآوری به صورت کتاب دارد، 23 داستان کوتاه ترجمه کرده است و ده‌ها مقاله نوشته که در مجلات مختلف به چاپ رسیده است.
کسانی که علاقه‌مند به آشنایی بیشتر با این «بحر بزرگ دانش و اخلاق» هستند می‌توانند به کتاب «زندگی‌نامه و خدمات علمی و فرهنگی ادیب فاضل و پژوهش‌گر توانا استاد عبدالمحمد آیتی» از انتشارات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی (1385) مراجعه نمایند.
گفتنی است دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی در سال 1380 مراسم بزرگداشتی برای ایشان برگزار کرده است.

دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی درگذشت این استاد فرزانه را به عموم فرهنگیان کشور تسلیت می‌گوید.

تعداد بازدید : ۱,۸۳۸
کد خبر : ۱,۲۸۵
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید