عکس رهبر جدید
۲۶ شهریور ۱۳۹۲ ۱۰:۰۸
دنیای کم‌آموزان
بررسی رابطه اضطراب و پیشرفت کم‌آموزان در «رشد مشاور مدرسه»

فصل‌نامه رشد آموزش مشاور مدرسه خلاصه پژوهشی درباره رابطه اضطراب و انگیزه پیشرفت و سطح سواد والدین بر پیشرفت کم‌آموزان را منتشر کرده است. زهره اصغرپور و دکتر مهناز اسنکی نویسندگان این مقاله‌اند.

در این مقاله در تعریف کم‌آموزی تحصیلی می‌خوانیم: «عملکرد ضعیف تحصیلی و کم‌آموزی، اختلافی است بین ظرفیت یا توانایی بالقوه فرد و عملکرد وی که منجر به گرفتن نمرات پایین‌تر از آنچه هوش قادر به اکتساب آن است می‌شود. این تعریف شامل نمرات پایینی که ناشی از هوش محدود باشد نمی‌شود و تنها افرادی را دربرمی‌گیرد که از لحاظ هوش، متوسط یا بالا هستند ولی از لحاظ تحصیلی کمتر موفق‌اند و به‌طور عجیب و غیرمنتظره‌ای عملکرد ضعیف تحصیلی از خود نشان می‌دهند.
امروزه میلیون‌ها کودک که هیچ‌گونه ناتوانی جدی در یادگیری ندارند یا کودکان بالای متوسط یا حتی تیزهوشانی که مهارت‌های هوشی ویژه‌ای دارند و در گذشته درخششی عالی داشته‌اند، یکباره روند موفقیت‌شان معکوس می‌شود و دچار افت تحصیلی می‌گردند و نمی‌توانند به اندازه ظرفیت خود عمل کنند و خود را آنچنان که شایسته است نشان دهند.»
درباره ویژگی‌های کودکان کم‌آموز نیز آمده است: «کودکان کم‌آموز گرایش به بی‌نظمی دارند. اتلاف وقت می‌کنند، تکلیف‌شان را از یاد می‌برند یا گم می‌کنند، کتاب‌هایشان را در مکان‌های دیگر جای می‌گذارند، طی روز با خیال‌بافی زندگی می‌کنند، به‌خاطر حواس‌پرتی در کلاس به درس گوش نمی‌دهند، مرتب از پنجره کلاس بیرون را تماشا می‌کنند، دائم با بچه‌های دیگر صحبت می‌کنند و مهارت‌های یادگیری در آنان بسیار ضعیف است یا اصلاً وجود ندارد.»
نویسندگان مقاله در ادامه به بررسی رابطه میان مؤلفه‌های اضطراب، انگیزه پیشرفت و سطح سواد والدین با پیشرفت کم‌آموزان پرداخته‌اند. در بخشی از نتیجه‌گیری مقاله می‌خوانیم: «تفاوت معناداری بین انگیزه پیشرفت با تأکید بر سطح تحصیلات والدین دیده نمی‌شود. این نتایج با تحقیقات دیکنز، فلین و لیر (2002) و صفری (1381) ناهم‌سوست و به‌نظر می‌رسد که این نتیجه ناشی از آن است که سطح سواد پایین والدین تأثیر چندانی در انگیزه پیشرفت دانش‌آموزان کم‌آموز نداشته است. انگیزه پیشرفت یک نیروی درونی است که می‌تواند به‌صورت خودانگیخته در بعضی از افراد وجود داشته باشد و سطح سواد والدین در به‌وجود آمدن آن تأثیر چندانی ندارد.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش مشاور مدرسه، شماره 32، تابستان 1392 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۶۵۱
کد خبر : ۱,۲۶۳
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید