عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.
۵ شهریور ۱۳۹۲ ۱۰:۱۱
انتخاب شغل براساس نظریه هالند
در رشد فنی‌وحرفه‌ای

فصل‌نامه رشد آموزش فنی‌وحرفه‌ای در یکی از مقالات خود به نظریه هالند، مفاهیم و مبانی آن و انتخاب شغل بر اساس این نظریه پرداخته است. نویسنده این مقاله، حمیده نظری کارشناس ارشد برنامه‌ریزی آموزشی و درسی است.
نویسنده‌ مقاله در خلاصه‌ای از نظریه هالند آورده است: «نظریه هالند را چهار فرض اصلی تشکیل می‌دهد و این فرضیه‌ها ماهیت تیپ‌های شخصیتی و مدل‌های محیطی را توضیح می‌دهند و بیان می‌کنند که تیپ‌ها و مدل‌ها چگونه تعیین شده‌اند و چگونه پدیده‌های شغلی و آموزشی و اجتماعی در اثر تعامل آن‌ها ایجاد می‌شوند.
هالند معتقد است که افراد غالباً‌ در یکی از شش تیپ واقع‌گرا، جست‌وجوگر، هنری، قراردادی، اجتماعی، متهور طبقه‌بندی می‌شوند. هر تیپ، محصول خاص بین چندین نیروی فرهنگی و شخصی مانند گروه هم‌سالان، عوامل ارثی و ژنتیکی، والدین، طبقه اجتماعی، فرهنگ و محیط فیزیکی است. به‌عبارت دیگر، هر تیپ دارای ذخایر خاص از نگرش‌ها و مهارت‌هایی در جهت غلبه بر مشکلات و اجرای وظایف محیطی است که تیپ‌‌های گوناگون اطلاعات را به‌گونه‌های متفاوتی انتخاب و پردازش می‌کنند.
هر تیپ علاوه‌بر اینکه مشخصات مخصوص به خود را دارد می‌تواند به‌ تیپ‌های دیگر نیز شباهت‌هایی داشته باشد.»
در ادامه مقاله می‌خوانیم: «نظریه هالند با نظریه استاتس به‌لحاظ چگونگی رشد تیپ‌ها ارتباط نزدیکی دارد. استاتس معتقد است فرد از هنگام تولد به یادگیری نظام مهارت‌ها برطبق اصول شرطی شدن در سه زمینه‌ زیر می‌پردازد:
فرایندهای زبانی-شناختی، فرایندهای هیجانی-انگیزشی و اعمال حسی-حرکتی.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش فنی‌وحرفه‌ای ، شماره 31، تابستان 1392 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۲,۲۰۶
کد خبر : ۱,۲۵۳
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید