عکس رهبر جدید
همه‌چیز درباره فرقه ساختگی بهائیت
منبع: «رشد معارف اسلامی»

«فرقه ساختگی» عنوان مقاله‌ای است که در فصل‌نامه رشد آموزش معارف اسلامی منتشر شده است. سرآغاز ایجاد این فرقه و ادعاهای ناهمگون و متعارض آنان از جمله مواردی است که در این مقاله می‌خوانیم.
در ابتدای مقاله «فرقه ساختگی» آمده است: «حدود یکصد و شصت سال پیش، استعمارگران که بارها در چپاول ثروت کشورهای اسلامی به‌خصوص ایران به سد مستحکم اسلام و تشیع برخورد کرده بودند، جهت نفوذ در این قلعه مستحکم و از هم‌گسیختن پیوندهای دینی مردم مسلمان ایران دست به‌کار فرقه‌سازی شدند و جوانک جویای نامی به نام «علی‌محمد شیرازی» را ابزار آن قرار دادند.
سرانجام با توطئه روس‌ها فرقه بابیه توسط همین شخص که بعدها سرسلسله بهائیت شد بنیان‌گذاری گردید. وی به واسطه ادعاهای واهی و شورش طرفدارانش به دستور امیرکبیر بازداشت و با حکم فقها در شهر تبریز اعدام شد. پس از او دو برادر به نام‌های میرزا یحیی و میرزا حسین‌علی نوری راه وی را ادامه دادند و خود را جانشین باب معرفی کردند. طرفداران میرزا یحیی (صبح ازل) را ازلیه و طرفداران میرزا حسین‌‌علی نوری را بهائی می‌نامند.»
در بخش دیگر این مقاله با عنوان «بهاء که بود» می‌خوانیم: «میرزا حسینعلی نوری (بهاءا...) در سال 1233 قمری در تهران به‌دنیا آمد. پدرش میرزا عباس به‌کار منشی‌گری و حسابداری و معلمی در خانه شاهزادگان و اشراف روزگار اشتغال داشت و حسینعلی خواندن و نوشتن را نزد پدر آموخت. البته او بعدها ادعای «اُمّی» بودن کرد اما خواهرش این امر را تکذیب می‌کند.
با پیدایش علی‌محمد شیرازی (باب)، میرزا حسینعلی با پیروی از فرقه بابیگری کم‌کم از سران مهم فرقه بابیه می‌شود. در ترور نافرجام ناصرالدین شاه، میرزا حسینعلی پس از طراحی این ترور برای اینکه از اتهام دور باشد، قبل از اجرای آن به خانه ییلاقی میرزا آقاخان نوری، صدراعظم وقت و جانشین امیرکبیر می‌رود و منتظر نتیجه اقدام هم‌فکران بابی‌اش می‌ماند. وقتی خبر شکست این توطئه و بازداشت بابی‌ها به او می‌رسد خود را به‌سرعت به سفارت روسیه در زرگنده می‌رساند. ناصرالدین شاه از حادثه ترور سخت به خشم آمده بود اما به این سبب که وی با مساعدت و موافقت دولت روسیه به سلطنت رسیده بود و توان مقابله با قدرت استعماری روسیه تزاری را نداشت و از طرف دیگر میرزا حسینعلی نوری نیز به سفارت روسیه پناهنده شده بود سرانجام با این شرط که میرزا حسینعلی نوری برای همیشه از ایران تبعید شود با‌ آزادی او موافقت می‌کند.
به دنبال تبعید میرزا حسینعلی به عراق، برادرش میرزا یحیی صبح ازل که جانشین باب به‌شمار می‌رفت با لباس مبدل خود را به عراق می‌رساند و کم‌کم اجتماعی از بابیان در خاک عراق ایجاد می‌گردد.»
ادامه این مقاله به سرآغاز بهائیت و پیوند آن با صهیونیسم پرداخته است.
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش معارف اسلامی، شماره 89، تابستان 1392 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۶۰۰
کد خبر : ۱,۲۳۶
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید