عکس رهبر جدید
۲۰ اَمرداد ۱۳۹۲ ۰۸:۳۹
منبع: «رشد هنر»

فصل‌نامه رشد آموزش هنر در مقاله‌ای به نکته‌هایی درباره عکاسی رنگی پرداخته است.
مهسا قبایی نویسنده مقاله‌ 101 نکته در عکاسی؛ عکاسی رنگی  است.
تکنیک، چرخه‌ رنگ‌ها، کیفیت نور، وضعیت هوا، رنگ‌های متباین، رنگ‌های هماهنگ، دمای رنگ، رنگ‌های انتزاعی، رنگ‌های مونوکروم و ... بخشی از نکته‌هایی است که در این مقاله به آن اشاره شده است.
قبایی، نویسنده مقاله، در بخش تکنیک آورده است: «رنگ‌ها می‌توانند گرم یا سرد یا قوی یا ضعیف باشند. آن‌ها می‌توانند هماهنگ (هارمونیک) یا در تباین (کنتراست) با یکدیگر باشند. می‌توانند طیفی از رنگ‌های اصلی اشباع تا رنگ‌های ترکیبی را شامل شوند اما آنچه مسلم است این است که نحوه‌ استفاده ما از رنگ‌ها در هر کار هنری می‌تواند باعث موفقیت یا عدم موفقیت آن اثر هنری شود.»
در بخش کیفیت نور می‌خوانیم: «کیفیت رنگ‌هایی که هنگام عکاسی در فضای باز ثبت می‌شوند کاملاً به کیفیت نور بستگی دارد. در ساعات اولیه روز و هم‌چنین در آخرین ساعات آن، نور طبیعی نور گرمی است. به همین دلیل، رنگ‌های ثبت شده در این ساعات نیز گرم هستند. به همین ترتیب در میانه روز، وقتی خورشید در بالاترین وضعیت خود قرار دارد، نور سرد است و به طبع آن رنگ‌ها نیز سرد ثبت می‌شوند. اشباع رنگی نیز در ابتدا و انتهای روز –که نور نرم است- بیشتر است تا در نور قوی میانه روز. رنگ‌ها در نور نرم و کم‌کنتراست غنی‌ترند. نورهای پس‌زمینه غنای رنگی را می‌دهند.»
در تعریف رنگ‌های مونوکروم نیز آمده است: «وقتی صحنه یا موضوعی مجموعه‌ای از سایه‌های یک‌رنگ باشد، می‌توانیم آن  را تک‌رنگ یا مونوکروم بخوانیم. غبار و مه این تأثیر را ایجاد می‌کند. به‌ویژه هنگام غروب و طلوع آفتاب که همه‌ چیز درخششی طلایی به ‌خود می‌گیرد. عکس‌هایی که پالت رنگی محدودی را شامل می‌شوند فضای دلنشینی را در تصویر ایجاد می‌کنند.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش هنر، شماره 34، تابستان 1392 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۲,۰۵۷
کد خبر : ۱,۲۳۳
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید