عکس رهبر جدید
۵ اَمرداد ۱۳۹۲ ۱۰:۳۴
اثر نانو ذره‌ها برسلامت انسان
در «رشد شیمی»

فناوری نانو، عرصه نوظهوری است که هم‌زمان با افزایش سهم آن در اقتصاد و زندگی، مانند هر فناوری دیگری می‌تواند خطراتی را برای محیط زیست و انسان در برداشته باشد. یکی از مقالات فصل‌نامه رشد آموزش شیمی به این موضوع اختصاص دارد.
پریسا حیدری معلم شیمی ماهنشان استان زنجان نگارنده مقاله «اثر نانو ذره‌ها بر سلامت انسان» است. در بخشی از این مقاله می‌خوانیم: «همان خواصی که نانوذره‌ها را مورد توجه قرار می‌دهد، دلیل اصلی زیان‌آور بودن آن‌ها نیز محسوب می‌شود.
این خواص عبارت‌اند از:
? واکنش‌پذیری زیاد
?  بزرگ بودن سطح به حجم
?  نفوذ زیاد
با کاهش اندازه، نانوذره‌ها خواص منحصر به‌فردی نشان می‌دهند. کاهش اندازه منجر به افزایش چشمگیر سطح ویژه و سطح انرژی آزاد گیبس می‌شود و با افزایش انرژی آزاد گیبس، واکنش‌پذیری شیمیایی افزایش می‌یابد. در این حالت است که رفتار زیست‌شناختی نانوذره‌ها و اثر آن‌ها بر موجودات زنده متفاوت می‌شود. مطالعات اخیر در مورد اثرهای زیست‌شناختی نانوذره‌ها نشان می‌دهد که برخی از این ذره‌ها، سمیت بالایی دارند و به‌طور قوی سلامت انسان را تهدید می‌کنند. نانو ذره‌هایی که به‌طور تصادفی از راه هوا، خاک و آب در سامانه‌های زنده‌ پخش می‌شوند، در آغاز به گیاهان و جانوران آسیب می‌زنند و در نهایت به خطری برای انسان نیز تبدیل می‌شوند.»
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش‌شیمی، شماره 105، تابستان 1392 منتشر شده است

تعداد بازدید : ۱,۴۰۷
کد خبر : ۱,۲۲۰
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید