عکس رهبر جدید
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۰۸:۳۹
فلسفه برای کودکان
در «رشد معارف اسلامی»

جنبش «فلسفه برای کودکان» در حدود نیم قرن است که کار خود را در سراسر جهان آغاز کرده است. فصل‌نامه رشد آموزش معارف اسلامی طی مقاله‌ای به تعریف و اهداف این جنبش پرداخته است.
مقاله «فلسفه برای کودکان، از مفروضه‌های موهوم تا واقعیت‌های موجود» به قلم زینت واعظ شهرستانی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته فلسفه نگاشته شده است.
در قسمتی از مقاله درباره تعریف فلسفه برای کودکان آمده است: «متیولیپمن» بنیانگذار جنبش فلسفه برای کودکان می‌گوید: درست همان‌طور که رشته‌ای به نام فلسفه وجود دارد، فلسفه‌ای هم برای کودکان وجود دارد اما آنچه فلسفه برای کودکان نامیده می‌شود، تلاشی برای بسط فلسفه است؛ با این هدف که بتوان آن را همانند نوعی آموزش به‌کار برد. این فلسفه، آموزشی است که در آن از فلسفه برای واداشتن ذهن کودک به کوشش در جهت پاسخ‌گویی به نیاز و اشتیاقی که به معنا دارد، بهره‌گیری می‌شود.»
در بخش دیگر این مقاله به اهداف فلسفه برای کودکان اشاره شده است: «فلسفه برای کودکان هدف‌های روشنی دارد: ذهن را وادار به عمل می‌کند و این کار را از طریق چالش‌ها، تفکر اصولی و تعامل ساختاری انجام می‌دهد. این برنامه در عین حال ضرورت‌های اجتماعی نیز دارد و آن آموزش فرایند تصمیم‌گیری مردم‌سالارانه است. این برنامه در پرورش مشارکت و پرورش خودآگاهی فرد سهمی قطعی دارد.»
ادامه این مقاله به فایده‌های آموزش فلسفه به کودکان اختصاص دارد.
متن کامل این مقاله، در فصل‌نامه رشد آموزش معارف اسلامی، شماره 88، بهار 1392 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۷۴۴
کد خبر : ۱,۱۵۲
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید