در «رشد آموزش زیستشناسی»
بسیاری از صفحههای کتاب درسی زیستشناسی سال چهارم علوم تجربی سرشارند از واژگان و مفاهیم مرتبط با تغییر و تحول گونهها و موجودات زنده. فصلنامه رشد آموزش زیستشناسی گفتوگویی با «شان کارول» را ترجمه کرده است که در آن به سؤالاتی
درباره نظریه تکامل پاسخ داده است.
«شان کارول» استاد زیستشناسی مولکولی و ژنتیک در دانشگاه ویسکانسین در پاسخ به چرایی منازعه بر سر نظریه تکامل گفته است: «این بیشتر موضوعی فرهنگی است تا علمی. از دیدگاه علمی اطمینان ما به این نظریه سال به سال افزایش یافته است، زیرا شواهد مستقلی را مشاهده میکنیم
که همگی به یک چیز اشاره دارند. آنچه ما از نهشتههای فسیلی آموختهایم با نقشه DNA و نیز علم رویانشناسی تأیید شده است. اما برخی عَلَم مخالفت را برداشتهاند و به نظریههای غیر از آن دلخوش کردهاند. در عین حال امروزه تکیه بر DNA برای محکوم یا تبرئه کردن متهمان
جنایی به امری عادی بدل شده است.
ما به علوم DNA برای چیزهایی مثل نَسَبشناسی اعتماد میکنیم؛ به علوم DNA در طب بالینی برای رسیدن احتمال وقوع یک بیماری و یا حتی تشخیص بیماریهایی چون سرطان اعتماد میکنیم؛ ما در احاطه علوم DNA هستیم و با این حال ظاهراً نمیخواهیم این واقعیتها را بپذیریم.»
کارول در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر آینده زیستشناسی تکاملی با تأکید بر اینکه هماکنون در دومین دوران زرین به سر میبریم، میگوید: «سومین دوران زرین هنگامی سر بر خواهد آورد که حیات فرازمینی را درک کنیم. حیات چندبار بهوجود آمده و چند خاستگاه برای آن وجود داشته
است؟ آیا حیات از سیارهای به سیاره دیگر منتقل شده است؟ آیا شیمی حیات فرازمینی با شیمی حیات زمینی متفاوت است؟
این کاری دشوار خواهد بود ولی نگاه ما باید رو به جلو باشد. یافتن حیات در جایی دیگر از عالم به چنان انقلاب علمی عظیمی خواهد انجامید که تاکنون همتای آن را نداشتهایم.»
متن کامل این مقاله در فصلنامه رشد آموزش زیستشناسی، شماره 90، بهار 1392
منتشر شده است.