عکس رهبر جدید
حرفه‌ای شدن در مراکز پیش‌دبستانی
مقاله‌ای از «رشد آموزش پیش‌دبستانی»

فصل‌نامه رشد آموزش پیش‌دبستانی طی مقاله‌ای به آمادگی برای حرفه‌ای شدن و اهداف حرفه‌گرایی، مربیان پیش‌دبستانی پرداخته است.
در این مقاله که به قلم دکتر فرخنده مفیدی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی نوشته شده آمده است: «آمادگی برای حرفه‌ای شدن در آموزش‌وپرورشِ سال‌های اولیه کودکی، به‌معنی آموزش‌دادن به کودکان از تولد تا هشت سالگی است. در حقیقت در این سال‌ها شما با خانواده‌ها و جامعه برای تأمین آموزش کیفی و عرضه خدمات به همه کودکان این سنین تلاش می‌کنید. از این‌رو لازم است تا به تشریح حرفه‌ای شدن در این حوزه بپردازیم: فرد حرفه‌ای در این دوره آموزشی دارای ویژگی‌های حرفه‌ای از جمله دانش و مهارت‌های لازم برای تدریس و اجرای برنامه‌ها به طریقی است که همه کودکان یاد بگیرند و در عین حال توانایی آگاهی‌دادن به جامعه درباره مسائل کودکان و خانواده‌هاست.
حرفه‌ای‌ها کسانی هستند که استانداردهای بالایی را برای خود، همکاران و دانش‌آموزانشان بنا می‌نهند و به‌صورت مستمر به گسترش مهارت‌ها و دانش خود می‌افزایند. در حقیقت آن‌ها افرادی چندبعدی هستند.»
نویسنده پنج هدف مهم حرفه‌گرایی را چنین برشمرده است:
1. ارتقای سطح رشد کودک
2. برقراری ارتباط با خانواده و جامعه
3. مشاهده کردن، مستندسازی و ارزیابی به‌منظور حمایت از کودکان و خانواده‌ها
4. یاددهی و یادگیری
5. خودباوری در انجام دادن کار حرفه‌ای
ادامة این مقاله به تشریح این اهداف اختصاص دارد.
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش پیش‌دبستانی، شماره 17، زمستان 1391 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۲۰۷
کد خبر : ۱,۱۰۰
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید