در «رشد آموزش معارف اسلامی»
یکی از مقالات فصلنامه رشد آموزش معارف اسلامی به تشریح دیدگاه ابنسینا درباره تعلیموتربیت اختصاص دارد.
فاطمه ثقۀالاسلامی، معاون آموزش ابتدایی شهرستان بیرجند این مقاله را نوشته است. در بخشی از این مقاله میخوانیم: «ابنسینا منظور از تربیت کودک را پنج چیز میداند: ایمان، اخلاق نیکو، تندرستی، سواد و پیشه و هنر. همچنین اشاره دارد که با توجه به
تمایل کودک تا شش سالگی و تربیت جدی او تا چهارده سالگی، برنامه تحصیلی او عبارت است از قرآن، مسائل دینی، زبان، شعر و ادب، ورزش، هنر و پیشه. او میگوید هر کودکی، پس از آموختن قرآن و پایههای آغازین زبان لازم است برابر استعدادش آموزش یابد و بهدنبال پیشهای برود
که طبعاً درخور آن باشد و این وظیفه معلم است که استعدادهای دانشآموز را بررسی کند و او را بهسوی درخورترین رشته تحصیلی بکشاند. از آرای ثبت ابنسینا در زمینه تعلیموتربیت آن است که وی آن را برای هر فرد ضروری میداند و به عمومیبودن و عدالت تحصیلی معتقد است.
اصولاً وی عدالت را در رأس همه فضائل میداند و توجه خاصی به کمالات نفسانی دارد. او همچنین میگوید: «بر پدر است که فرزند خود را تربیت کند و او را به معلم بسپارد؛ زیرا اگر معلم او را تربیت نکند، در تمام اعضا و بهویژه زبانش، کژی و کاستی پدیدار میگردد.»
متن کامل این مقاله در فصلنامه رشد آموزش معارف اسلامی، شماره 87، زمستان 1391
منتشر شده است.