عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.
بررسی کتاب عربی پایه سوم راهنمایی
مقاله‌ای از «رشد آموزش معارف اسلامی»

«بررسی کتاب عربی پایه سوم راهنمایی» عنوان مقاله‌ای از فصل‌نامه رشد آموزش معارف اسلامی است که در آن به بررسی این کتاب از ابعاد مختلف پرداخته شده است.

مینا هاشمی، دبیر عربی شهرستان کنگاور در این مقاله، کتاب عربی پایه سوم راهنمایی را در چند بخش بررسی کرده است. بخش‌های مقاله عبارتند از: «بررسی میزان ترغیب دانش‌آموزان به تفکر نقادانه و خلاق»، «رعایت توالی منطقی بین مطالب ارائه شده در کتاب»، «بررسی تناسب کلمات و جملات به‌کار رفته در کتاب با درک و فهم دانش‌آموزان»، «هم‌خوانی پرسش‌ها و فعالیت با محتوای درس»، «تناسب حجم کتاب با زمان در نظر گرفته شده در برنامه درسی»، «ارتباط محتوای کتاب با مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان»، «بررسی تناسب محتوای کتاب با روش‌های فعال و نوین تدریس» و «تناسب شیوه‌های ارزش‌یابی متداول و محتوای درس.»
نویسنده در توضیح «رعایت توالی منطقی بین مطالب ارائه شده در کتاب» آورده است: «از نظر روان‌شناسان، هرقدر توالی بین مطالب و مفاهیم یک کتاب برای آموزش، منطقی‌تر و منظم‌تر باشد که نه‌تنها موضوعات قبل را در بر بگیرد بلکه با مفاهیم بعدی نیز پیوند داشته باشد، فرآیند یاددهی-یادگیری عمیق‌تر و راحت‌تر صورت می‌گیرد و یادآوری آن مفاهیم برای دانش‌آموزان سریع‌تر خواهد بود.»
در این کتاب (عربی پایه سوم راهنمایی) از نظر محتوا، شیوه‌های آموزشی، دستور زبان عربی (قواعد) و تمرین‌ها، یک ارتباط خاص منطقی و توالی مناسب مشهود است که در امر یادگیری و یادآوری مطالب و مفاهیم به دانش‌آموزان یاری می‌دهد.
متن کامل این مقاله، در فصل‌نامه رشد آموزش معارف اسلامی، شماره 86، پاییز 1391 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۲,۲۲۲
کد خبر : ۱,۰۱۵
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید