عکس رهبر جدید

خلیج فارس، هویت ملی و جغرافیایی

  فایلهای مرتبط
خلیج فارس، هویت ملی و جغرافیایی
نشست تخصصی خلیج فارس، هویت ملی جغرافیایی با همکاری و مشارکت دانشگاه علوم دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و وزارت آموزش و پرورش با حضور کارشناسان اعضای هیئت مدیره انجمن معلمان جغرافیا و سرگروه های آموزشی استانی جغرافیا در سراسر کشور در روز پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در ساعت ۱۰ تا ۱۲ صبح در سالن خوارزمی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر برگزارشد.

خیر مقدم فرمانده محترم دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) امیر دریادار دوم عرشه و استاد آریا شفقت رودسری

معلمان و اساتید در طول تاریخ در کنار بازاندیشی میراث فرهنگی تاریخی جامعه به‌طور عمده سه وظیفه انتقاد، نقد و توسعه را نیز برای نسل جوان بر عهده داشته‌اند. فرهنگ هر جامعه میراث هزاران ساله تجربه تلخ و شیرین آن جامعه است که هویت ملی آن جامعه را شکل می‌دهد، و آن جامعه را از جوامع دیگر متمایز می‌کند. حس هویت ملی ابزاری قدرتمند برای تعریف و تعیین موقعیت و ماهیت فرد در جهان است و احساس تمایز در یک جامعه جهانی با کمک هویت ملی افراد به دست می‌آید و مهیا می‌شود. برای هویت ملی عناصر مختلفی بر شمرده‌اند که یکی از آن‌ها هویت ملی جغرافیایی است. هویت ملی جغرافیایی عبارت است از نگرش مثبت به آب و خاک به این جهت که ما ساکن یک کشور و سرزمین معین هستیم و از جایگاه مشخصی در نظام هستی برخورداریم. امروز این مسئولیت خطیر بیداری و برجسته‌سازی هویت ملی جغرافیایی و ایجاد تعلق خاطر دانش‌آموزان و جوانان به آب و خاک میهنشان به ویژه خلیج‌فارس که به دلیل وجود راه‌های ارتباطی با کشورهای دیگر یکی از خلیج‌های بزرگ دنیا به شمار می‌رود بر عهده همه به ویژه معلمان جغرافیاست تا آن را ارج گذارند و در ارتباط با آن قلم‌فرسایی کند.

 
 

سخنرانی امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده محترم نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در حاشیه این نشست تخصصی گفت: «امروز به‌عنوان ‌ایران اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی در جامعه جهانی به گونه‌ای دیده می‌شویم‌که کشور‌های مظلوم و مورد تعدی قرارگرفته ما را یک نقطه امید می‌دانند.»

دریادار شهرام ایرانی افزود: «در جامعه داخلی تلاش زیادی بوده است که نظام مقدس ما با اقتدار در صحنه‌های بین‌المللی حضور پیدا کند، اما امروز دشمن به دنبال واژه‌زدایی و در پی آن هویت‌زدایی است، چون در هویت‌زدایی قطعاً جغرافیای یک کشور خدشه‌دار خواهد شد. لذا یکی از هدف‌گذاری‌هایش حمله و هجمه به نام‌گذاری‌هایی مثل نام خلیج‌فارس است. فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: دغدغه امروز ما این است که نسل جوان ما فقط می‌شنوند، ولی باید بدانند شنیدن تنها کافی نیست، باید گوش دهند و تفکر کنند.» فرمانده دریایی ارتش بیان داشت که امروز با تلاش بدنه تخصصی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی توانسته‌ایم توان و آمادگی رزمی خود را افزایش دهیم و به زودی در چهار صحنه مهم بین‌المللی حضور مؤثر دریایی پیدا کنیم که در نتیجه یک توان دریایی بی‌نظیر به توان دریایی کشور افزوده خواهد شد.

 

سخنرانی دکتر مهدی چوبینه مدیر داخلی مجله رشد آموزش جغرافیا

به نظر می‌رسد هر چه این نشست‌ها بیشتر تکرار شود دغدغه برنامه‌ریزان ملی هم کمتر خواهد شد از باب اینکه شبهه بی‌اطلاعی همکاران برطرف می‌شود. و افرادی که در همایش شرکت می‌کنند بهترین پیام‌آوران برای همکاران خود در سراسر کشور خواهند بود این تحرک علمی باعث ‌می‌شود از نقطه‌ای که هستند یک قدم جلوتر بروند. ایشان عنوان کردند: موضوع همایش جغرافیا و هویت ملی دو محور عمده دارد. برای برنامه‌ریزی در سطح ملی برای آموزش عرض می‌کنم اگر ده عنوان استراتژیک برای آموزش‌های کلان در نظر بگیریم دو کلمه خلیج‌فارس و هویت ملی از عناوین کلیدی‌اند. سال‌هاست که بر هویت ملی و موضوع خلیج‌فارس در کتاب‌های درسی و بسته‌های آموزشی و ضمائم کتاب‌‌های درسی تأکید شده است و در این میان هیچ ایرانی را پیدا نمی‌کنید که نسبت به خلیج‌فارس حساسیت نداشته باشد . شاید از طریق برنامه‌های رسمی درسی کمتر موفق شویم به اهداف آموزشی دست پیدا کنیم، اما باید بدانیم که در کنار برنامه‌های رسمی، یک برنامه درسی پنهان داریم که قوت و نفوذ بیشتری نسبت به برنامه رسمی دارد. دکتر چوبینه خاطر نشان کرد: ما هرساله به مناسبتی نام خلیج‌فارس را زنده نگه می‌داریم از طرفی با آموزش پنهان و نگاه غیرمستقیم شناساندن خلیج‌فارس به دانش‌آموزان را به شکل‌های مختلف دنبال می‌کنیم و امیدواریم که نسل‌های بعدی ما به همین اندازه که ما برای این آبراهه‌ها اهمیت قائلیم اهمیت قائل شوند.

 

سخنرانی جناب محمدرضا سحاب مدیر مؤسسه سحاب

مهندس سحاب بیان داشت: خلیج‌فارس را پاره تن ایران می‌دانیم و تاکنون پنج جلد اطلس به زبان‌های عربی، انگلیسی، فرانسوی و ... در مؤسسه خود چاپ کرده‌ایم در اجلاس‌های بین‌المللی و نمایشگاه کتاب فرانکفورت شرکت کردیم مؤسسه سحاب حدود 62 سال است در زمینه جغرافیا و نقشه‌های جغرافیایی فعالیت می‌کند. وظیفه ملی خود می‌دانیم شناساندن جای‌جای ایران را و افتخار می‌کنیم که مجموعه 25 هزار نقشه از خلیج‌فارس در طی این62 سال در بایگانی مؤسسه ما گردآوری شده و نامش خلیج‌فارس است.

 

سخنرانی جناب محمدعلی میرزایی رئیس انجمن جغرافیایی معلمان ایران

آقای میرزایی در این نشست گفت: مطابق اهداف و برنامه‌های سالیانه انجمن جغرافیایی معلمان و در راستای ارتقای سطح مهارت‌های علمی و پژوهشی معلمان جغرافیا، نشست‌ها و همایش‌هایی در سطح ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود. نشست «خلیج‌فارس، هویت ملی و جغرافیایی» با حمایت وزارت آموزش‌وپرورش و نیروی دریایی نوشهر برگزار شده است. در حال حاضر در سطح کشور بیش از 15 میلیون دانش‌آموز مشغول تحصیل داریم که لازم است مفهوم خلیج‌فارس را در ذهن آنان و خانواده‌هایشان پررنگ کنیم. و این امر در زیر سایه آنان برگزاری همایش‌ها و نشست‌های تخصصی میسر خواهد شد. تلاش ما بر این است که آگاهی‌بخشی بیشتر از خلیج‌فارس داشته باشیم، ولی اگر همایش‌ها برگزار نشوند ممکن است دچار غفلت شویم و هویت خلیج‌فارس ضعیف شود.

 

 


۴۰۸
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش جغرافیا، گزارش، نشست تخصصی خلیج فارس هویت ملی و جغرافیایی در نوشهر، مژگان شیخی نسب
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید