طراحی و تدوین راهنمای برنامه تربیت و یادگیری دوره پیش از دبستان
این راهنما با مشارکت تمام بخشهای وزارتخانه (نماینده معاونتها)، نماینده سازمانها و نهادهای مرتبط از جمله بهزیستی، و همچنین صاحبنظران و کارشناسان مجرب در تعلیموتربیت دوره پیشدبستان، برای گروه سنی از تولد تا 6سالگی تهیه شده است. راهنمای مزبور پس از تأیید شورای علمی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، برای بررسی و تصویب به شورای عالی آموزشوپرورش ارسال شده است.
اهم ویژگیهای این برنامه
ـ انتخاب رویکرد فطرتگرایی توحیدی با تأکید بر رشد همهجانبه و یکپارچه کودکان در بستر انس با طیبات، زیرا کودکان در هفت سال اول در مواجهه با محیط و اطرافیان تربیت میشوند و اگر قرار است بر شکوفایی فطرت توحیدی آنان تأکید داشته باشیم، باید تربیت کودک و عناصر مؤثر در آموزش، با فطرت الهی او منطبق باشند و این میسر نمیشود مگر با ایجاد موقعیتهایی که ذائقه تربیتی کودک با طیبات انس گیرد.
ـ تعیین استانداردها و انتظارات از خانواده، مربی و محیط، بهویژه رسانه، ذیل هر هدف، که راهنمای عمل در فرایند تربیت کودک محسوب میشود.
تعیین استانداردهای ارزشیابی از منابع تربیتی و یادگیری ویژه دوره پیش از دبستان
با توجه به اهمیت بهرهمندی همه کودکان و دستاندرکاران تعلیموتربیت کودک به محتوای مناسب، این کمیته به تدوین استانداردهای ارزشیابی بستههای تربیت و یادگیری دوره پیش از دبستان اقدام کرده است. این استانداردها با حداکثر بهرهمندی از نظرات مدیران و کارشناسان حوزه ستادی، صاحبنظران و مربیان، در دو بخش اصلی اعم از: «برای کودک» و «درباره کودک»، مشتمل بر تمامی منابع مکتوب، غیرمکتوب و چندرسانهای تهیه شده است. این سند در هشتم خرداد سال جاری به وزیر محترم نیز ارائه شده است.
تعیین الگوی تولید محتوای تربیت و یادگیری در دوره پیش از دبستان
نظر به ضرورت انطباق و هماهنگی بین تولید منابع برای کودک و درباره کودک با رویکرد فطرتگرایی توحیدی و مبتنی بر رشد همهجانبه کودکان در بستر طیبات، به این منظور کمیته تدوین محتوا به طراحی الگویی مناسب برای تولید بستههای تربیت و یادگیری ویژه دوره پیش از دبستان اقدام کرده است. در این خصوص چندین جلسه درباره اصول، چارچوب و فرایندها، اعم از طراحی، تدوین، اعتبارسنجی و اجرای مناسب منابع مزبور، برگزار شدهاند و انشاءالله نتایج آنها بهزودی ارائه خواهند شد.
ارائه دستورالعمل مدیریت تولید بستههای تربیت و یادگیری و اجرای آن
با توجه به سیاست چندتألیفی و نقش دادن به استانها در تولید محتوا و بستههای تربیت و یادگیری ویژه کودکان پیشدبستان، هر استان دارای کمیته و کارگروه تولید محتواست که از سال 1390 مشغول به فعالیت بوده و با حضور متخصصان، کارشناسان و مربیان مجرب، زیر نظر مدیرکل در بخش معاونت آموزش ابتدایی فعالیت دارند. بهمنظور کیفیتبخشی به محتوا و مدیریت تولید در استانها، دستورالعمل مزبور تهیه شده است. اهم محورهای آن عبارتاند از:
ـ تولید محتوا و فرصتهای تربیتی در چارچوب راهنمای برنامه تربیت و یادگیری دوره پیش از دبستان. در این بخش، به کاهش فعالیتهای مدادکاغذی با تأکید بر ایجاد فرصتهای تربیتی، تولید بسته یادگیری بهجای صرفاً کتاب کار، تنوع فعالیت و راهبردها و توجه به موقعیتهای مکانی (اقلیمی و بومی) و انعطاف در برنامه تأکید شده است.
ـ ضوابط آموزشی و اجرایی ناظر بر محتوا. در این بخش، به شرایط و معیار بررسی تولیدات، دریافت اعتبارنامه، توجه به حقوق مؤلف و مواردی از این دست پرداخته شده است.
برخی برنامههای آینده کمیته تدوین محتوا
ـ شناسایی منابع و تولیدات مناسب و مطابق با راهنمای برنامه و الگوی تولید و انتخاب بستههای تربیت و یادگیری دوره پیش از دبستان برای سال تحصیلی آینده؛
ـ معرفی و آموزش الگوی طراحی و تدوین بستههای تربیت و یادگیری به فعالان عرصه تولید محتوا، اعم از کمیتههای استانی، مؤسسات و ناشران، تا در همین راستا به تولید منابع تربیت و یادگیری برای کودک و درباره کودک پیش از دبستان، با تأکید بر منابع ویژه خانواده و رسانه، اقدام کنند.
ـ پایش مستمر میزان اثربخشی و کیفیت تولیدات و نظارت بر فرایند تولید و اجرای بستههای تربیت و یادگیری؛
ـ تولید بستههای نمونه تربیت و یادگیری ویژه کودکان پیش از دبستان، برای بسط عدالت آموزشی.