عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

بیگ بلوباتن

  فایلهای مرتبط
بیگ بلوباتن
«بیگ‌بلوباتن» از جمله نرم‌افزارهایی است که تدریس با استفاده از آن، به تبحر، مدرک و شایستگی‌های خاصی نیاز ندارد و به‌راحتی می‌توان از ابزارها و امکانات آن بهره برد. در این مطلب سعی داریم به ساده‌ترین شکل، برگزاری یک کلاس درس مجازی با استفاده از نرم‌افزار بیگ‌بلوباتن را به معلمان و دوست‌داران فضای مجازی آموزش دهیم.

چگونگی ورود به کلاس

برای ورود به محیط نرمافزار باید وارد آدرس پنل خود شوید. بعد از ورود صفحهای مانند تصویر 1 را خواهید دید.

در گوشه سمت راست بالا دو گزینه «Sign in»  و «Sign up» قرار دارد. اگر حساب کاربری ندارید، باید روی «Sign up»  کلیک کنید. با کلیک روی این گزینه پنجرهای برای شما باز میشود که در آن باید اطلاعات را مطابق شکل 2 کامل کنید؛ اطلاعاتی مانند نام، ایمیل و پسورد.

بعد از اینکه اطلاعات کادرها را کامل کردید، روی گزینه «Sign up»  کلیک کنید تا وارد پیشخوان بیگبلوباتن شوید.

اگر از قبل حساب کاربری دارید، روی «Sign in» کلیک کنید. با کلیک روی این گزینه، پنجره تصویر3 را خواهید دید.

در این پنجره ایمیل و پسـورد خود را ماننـد تصویـر 4 وارد و روی «Sign in» کلیک کنید تا وارد پنل شوید.

 

چگونگی ایجاد یک اتاق جدید

ورود به داشبـورد بیگبلوباتـن به تنـهایی کارایـی ندارد و شمـا یا بهعنوان مدرس و ارائهدهنده و یا بهعنوان یکی از اعضای کنفرانس باید وارد اتاق مربوط به خود شوید. فرض میکنیم در حالت اول شما یک ارائهدهنده هستید و باید اتاقی را ایجاد کنید و از طریق آن سایر دانشآموزان را هم عضو کنید. تصویر 5 را ببینید.

حالا اگر میخواهید بهعنوان مـدرس کلاس جـدیـدی ایجاد کنید، روی «ایجاد اتاق» یا «Create Room»  کلیک کنید.

با کلیک روی این گزینه پنجرهای مانند تصویر 7 را خواهید دید.

در کادر شماره 1 نام اتاق را به دلخواه وارد کنید.

با استفاده از کادر شماره ۲ میتوانید با کلیک روی تاس یک رمز تصادفی ایجاد کنید و آن را با دانشآموزان به اشتراک بگذارید. به این صورت دانشآموزان با واردکردن رمز عبور میتوانند وارد کلاس شوند.

در کادر شماره 3 میتوانید برای دانشآموزان سطح دسترسی تعیین کنید. با خاموش یا روشنکردن هر کدام از این گزینهها این کار انجام میشود.

در نهایت با اعمال تغییرات، روی ایجاد اتاق که با شماره 4 مشخص شده است، کلیک کنید.

به همین راحتی یک اتاق برای تشکیـل هماندیشـی یا کلاس شما ایجاد شد. تصویر 8 نشان میدهـد کلاس ما با نام «آموزش بیگبلوباتن» ایجاد شده است.                   

برای ورود به کلاس روی آغاز کلیک کنید. با کلیک روی این گزینه پنجرهای مانند تصویر 9 را خواهید دید.

همانطور که میبینید، دو گزینه پیش روی شما قرار دارد: شما میتوانید با انتخاب گزینه «Microphone» در کلاس صحبت کنید. اما اگر انتخاب شما «Listen Only»  باشد، تنها میتوانید در کلاس حاضر شوید و فقط صحبتهای دیگران را گوش دهید.

چون در اینجا بهصورت مدرس وارد شدهاید، پس روی حالت بلندگو کلیک کنید. البته حین برگزاری کلاس میتوانید مجدداً بین این دو حالت جابهجا شوید.

بعد از کلیک روی هر کدام از گزینهها، پنجره بیگبلوباتن به صورت تصویر 10 در خواهد آمد.

در اینجا وارد کلاس شدهاید و تنها کاربر حاضر در کلاس فعـلاً شما هستید.

 

آموزش استفاده از مهمترین امکانات بیگبلوباتن

زمانـی که وارد اتاق شدیـد امکانات متفاوتـی در اختیار شما قرار میگیرند که میتوانید از هـر کدام از آنها استفاده کنید. در ادامه چند نمونه از این ابزارها را بررسی میکنیم.

 

ضبط تصویر

شما میتوانید بهراحتی از تمام اتفاقاتی که در صفحه نمایش شما میافتد، فیلم بگیریـد و آن را در اختیـار دانشآموزانی بگذارید که در جلسه حاضر نبودند. تصویر 11 را ببینید.

در بالای صفحه گزینهای با عنوان «Start recording» قرار دارد. با کلیک روی این گزینـه میتوانیـد تعیین کنیـد تمام کلاس یا بخشی از آن را بهدلخواه خود ضبط کنید.

در پایین صفحـه، سه گـزینه در وسط قرار دارند. در ادامه به ترتیب عملکرد هر کدام از این گزینـهها را بررسی میکنیم.

 

به اشتراکگذاشتن دسکتاپ

به اشتراکگذاری میزکار(دسکتاپ) یا «Share your Screen» گزینهای است که با فشاردادن آن میتوانید میزکار(دسکتاپ) خود را به اشتراک بگذارید.                              

در پاییـن صفحه اولیـن گزینـه از سمـت راست مشخـصکننده به اشتراکگذاری میزکار (دسکتاپ) است.

اگر روی «Share your Screen» کلیک کنید، پنجرهای مانند تصویر 13 خواهید دید.

حالا تنهـا کاری که باید انجام دهیـد، انتخاب پنجره مورد نظر و سپس کلیک روی کلیـد «Share» است. به این ترتیب، شما صفحه نمایشگر خود را به اشتراک گذاشتهاید.

قبل از استفاده از اشتراک صفحه در بیگبلوباتن، حتماً هر برنامه یا پنجره مرورگر دیگری را که میخواهید به اشتراک بگذارید، باز کنید. اگر از مرورگـر «کـروم» استفـاده میکنیـد، از شما خواستـه مـیشود Your Entire Screen یــا Application Window را انتخـاب کنید. در مرحلـه بعد از شمـا خواستـه میشود Preferred Screen  را انتخاب کنید. اگر صفحه مورد نظـر را انتخـاب نکنید، نمیتوانیـد ادامـه دهیـد. هنگامـیکه اشتـراک صفحـه را بهدلخـواه خود پیکـربنـدی کردیـد، Share را انتخـاب کنیـد تـا اشتـراک با شرکتکنندگان آغاز شود.

 

به اشتراکگذاشتن تصویر

با کلیک روی گزینه «Share webcam» در پایین صفحه که با نماد یک دوربین نشان داده شده است، میتوانید تصویر خود را با دانشآموزان به اشتراک بگذارید. اگر میخواهید آنها تصویر شما را ببینند، روی این گزینـه کلیک کنیـد. با کلیـک روی آن، مانند مرحله قبل، پنجرهای باز میشـود که در صورت داشتـن «وبکم»، امکان بهاشتراکگذاری تصویر فراهم میشود.

شما تنها باید روی گزینه«Start sharing» کلیک کنید.

 

به اشتراکگذاشتن صدا

گزینه سوم در پایین پنجره «Join audio» است که به شنیدن یا پخش صدا مربوط است. اگر روی این گزینه کلیک کنید، همان پنجرهای که اول کار باز شد، مجدداً برای شما باز میشود و میتوانید حالت مربوط به شنیداری یا گفتاری را تغییر دهید. با فعالکردن حالت بلندگو، علاوه بر اینکه دانشآموزان میتوانند صدای شما را بشنوند، شما هم میتوانید صدای آنها را بشنوید و در یک مکالمه دوطرفه شرکت کنید.

 

نمایش اسلاید

مدرس در کلاس مجازی بیگبلوباتن میتواند  پروندههای متفاوتی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد. برای به اشتراکگذاشتن پرونده کافی است از قسمت فعالیتها گزینه «مدیریت ارائهها» را انتخاب کنید.

با کلیک روی این گزینه صفحهای برای شما باز میشود که از طریق پیرابند (کادر) پایین صفحه میتوانید فایل را از دستگاه خود انتخاب و بارگذاری کنید. هنگامـی که فایل بارگـذاری شد، در قسمـت بالای default.pdf میتوانید آن را انتخاب کنید و در انتها دکمه بارگذاری را کلیک کنید.

هنگام بارگذاری در کلاس، اگر بخواهید دوباره تخته سفید برای شما فعـال شود، دکمه فعالیت را کلیـک و گزینـه default.pdf  را انتخاب کنید تا تخته سفید برای شما به نمایش درآید.

برای نمایش اسلاید، زمانی که وارد اتاق شدهاید، در پایین پنجره روی حالت صفحه بعدی کلیک کنید. به این صورت بهراحتی میتوانید بین اسلایدها جابهجا شوید. اگر خواستید به اسلاید قبلی برگردید، روی فلش سمت چپ کلیک کنید.

همچنین، با کلیک روی «Slide» میتوانید فهرست اسلایدهای موجود را ببینید.

 

ابزارهای جانبی آموزشی

در سمت راست پنجره بیگبلوباتن چهار ابزار با شکلهای دست، فلـش، سـطل زبالـه و برد دیده میشود. این ابزارکهـا هم بخش دیگری از پنل هستند که هر کدام یک کار را برای ما انجام میدهند. تصویر 21 را ببینید.

اگر روی نشان دست کلیک کنید، یک زیرمنوی کوچک برای شما باز میشود که میتوانید با استفاده از گزینههای آن عملیاتی مانند خطکشیدن، رسم مربع، مثلث، دایره، خط و تایپ را بهراحتی انجام دهید. کافی است روی گزینه مورد نظر خود کلیک کنید و سپس شکل خود را روی بخش مورد نظر رسم کنید.

با انتخاب هر کـدام از گزینـههای موجود در این نوار ممکن است بعضی از ابزارکها تغییر کنند.

- گزینهای که به شکل یک پیکان است و معمولاً با نام «Undo annotation» شناخته میشود، عملکردی آشنا دارد. با کلیک روی این گزینه، آخرین تغییرات اعمالشده در صفحه لغو میشوند.

- اگر روی گـزینـه«Clear all annotations» کلیک کنید، تمام تغییرات اعمال شده روی صفحه به یکباره پاک میشوند و شما میتوانید تغییرات جدیدی را اعمال کنید.

- اگر دو مدرس بهصورت همزمان بخواهند از امکان تخته سفید بیگبلوباتن استفاده کنـند، میتوان گزینه «Turn multi-user whiteboard» را فعـال کـرد تا ایـن امـکان برای هر دو مدرس فعال شود.

 

جمعبندی

بیگبلوباتن شامل تمام ویژگیهای استانداردی است که میتوان از یـک کـلاس مجـازی انتـظار داشـت. توانایی به‌‌اشتراکگذاری ورودیهای ویدیویی و صوتـی با کیفیـت عالـی و همچنین توانایی انجام ارائهها با عملکرد تخته سفید، از قابلیتهای منحصر به فرد این برنامه است. صفحه گپ برنامـه را نیز میتوان در دو قالب عمومی و خصوصی ایجاد کرد. از این نرمافزار میتوانید در اکثر مرورگرهای وب موجود امروزه استفاده کنید. به این ترتیب، هر معلمی بهراحتی میتواند با ایجـاد یک اتـاق و دعـوت از دانشآمـوزان برای آنها کلاسهای برخط برگزار کند و خطرات ناشی از ویروس کرونا را بهراحتی از سر راه خود بردارد.

۱۹۹
کلیدواژه (keyword): رشد فناوری آموزشی،کاربرد فناوری آموزشی،آموزش،نرم‌ افزار،آموزش مجازی،کلاس مجازی،بیگ‌ بلوباتن،مهدی کماسی،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید