عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

تربیت سبز

  فایلهای مرتبط
تربیت سبز
پژوهشگران معتقدند، بهترین شیوه نهادینه‌ کردن عادت‌های مثبت، آموزش، آن هم آموزش عادت‌ها از دوران کودکی است. حفاظت از محیط زیست هم عادتی است که باید از کودکی آموخته شود تا به باوری ذهنی تبدیل شود. این باور کودک را موظف می‌کند از یگانه زیستگاهی که در آن زندگی می‌کند، به بهترین وجه ممکن پاسداری کند. آنچه در پی می‌خوانیم، نکاتی ساده و عملی برای آشناکردن کودک با محیط زیست و حفاظت از آن است.

از کاغذ بهینه استفاده کنیم

اغلب کودکان به‌محض آنکه بتوانند قلم به دست بگیرند، نقاشی می‌کشند. به کودک توضیح بدهیم با استفاده بهینه از مداد‌های رنگی و نتراشیدن بی‌رویه آن‌ها، می‌تواند به حفاظت از جنگل‌ها و درختان کمک کند.

گام بعدی برگه‌های نقاشی هستند. از اولیای دانش‌آموزان بخواهیم علاوه بر دفتر نقاشی که برای او می‌خرند، برگه‌های باطله‌ای را که یک روی آن‌ها سفید و قابل استفاده است، دور نریزند و روی میز کودک، کنار مدادهای رنگی‌ او قرار دهند تا او برای نقاشی از این برگه‌ها استفاده کند.


بازیافتی‌ها را دریابیم

از دانش‌آموزان بخواهیم با جمع‌آوری وسایل دورریختنی منزل یا وسایل شخصی خودشان و استفاده مجدد از آن‌ها، به موضوع بازیافت توجه کنند.


کاردستی بسازیم

با قوطی‌های نوشابه یا بطری‌های شوینده و شستن و بریدن قسمت‌های اضافی، جاقلمی یا گلدان درست کنند. با پارچه‌های اضافی، وسایلی مثل عروسک، جاجورابی و جامدادی بسازند.


دانه بکاریم

برای آنکه دانش‌آموز مفهوم حفاظت از خاک و آب را به‌درستی دریابد، همراه او باغبانی کنیم. با کاشتن تخم سبزی‌ها یا دانه‌هایی مثل آفتابگردان در گلدان، او را با مراحل رشد گیاه، نیاز گیاه به خاک خوب، آب سالم و نور خورشید آشنا کنیم. برای درک بهتر او خوب است یک نمونه کوچک را با خاک نامناسب (مثل خاک آغشته به نفت) یا آب ناسالم (آب مخلوط با مواد شوینده) رشد بدهیم تا کودک به‌خوبی تأثیر آلودگی آب و خاک را بر گیاهان ببیند. بازدید از گلخانه‌ها و پارک‌ها هم ارتباط او را با محیط زیست بیشتر می‌کند.


یک روز بدون انرژی داشته باشیم

در منزل، ماهی یک بار، یک روز را بدون انرژی اعلام کنیم. با همکاری اولیا، بازی با اسباب‌بازی‌ها یا استفاده از وسایل برقی یا باتری‌خور و تماشای تلویزیون و کار با تلفن همراه را ممنوع و فقط از وسایلی استفاده کنیم که با باتری و برق کار نمی‌کنند.

۷۹۷
کلیدواژه (keyword): رشد مدیریت مدرسه،زکات تجربه،حفاظت از محیط زیست،آموزش محیط زیست به کودکان،آشنا کردن کودک با محیط زیست و حفاظت از آن،تربیت سبز،سامان مظفری،
اسعد نصیری
۱۴۰۱/۱۱/۲۶
5
0
3

عالی هستن جناب مظفری یکی از معلمین و پژوهشگران نمونه شهرستان قروه استان کردستان


نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید