عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

ورزش راکتی

  فایلهای مرتبط
ورزش راکتی
ورزش تنیس از جمله رشته‌های راکتی است که هم به‌صورت انفراد‌ی و هم به شکل د‌و نفری برگزار می‌شود. شاید فکر کنید که برای انجام آن، به وسایل و راکتی گران‌قیمت نیاز د‌ارید. اما بد نیست بد‌انید، حد‌ود ۸۰۰ سال قبل که این ورزش اختراع شد، به‌جای تور از یک طناب بین د‌و بازیکن استفاد‌ه می‌شد و بازیکنان به‌جای راکت، از کف د‌ست خود استفاد‌ه می‌کرد‌ند. بعد‌ها به‌جای کف د‌ست، از یک تخته استفاد‌ه شد.

اگر زمینی صاف در اختیار داشتید، با کمترین امکانات میتوانید این بازی را در آنجا انجام دهید. البته باید قوانین آن را بهخوبی بدانید.

 

وسایل بازی تنیس

- راکت

مهمترین وسیله بازی تنیس راکت است. هر راکت از دستگیره، دسته و سر تشکیل میشود. در سر راکت (قاب راکت) شبکهای توریشکل وجود دارد که از جنس نایلون است. قسمت سر راکت که ضربه با آن زده میشود، باید تخت باشد. وزن راکت مردان 400ـ350 و راکت زنان و نوجوانان 350ـ300 گرم و حداکثر ارتفاع راکت 79 سانتیمتر است.

 

- توپ

توپ تنیس از جنس لاستیک و به قطر 4/6 تا 8/6 سانتیمتر است. روی توپ تنیس از کرک (نمد) پوشیده شده است تا فشار هوا آن را از بین نبرد. وزن توپ باید بین 7/56 گرم تا 5/58 گرم باشد و اگر این توپ از ارتفاع 25۴ سانتیمتری روی سطح بتنی رها شود، باید بین 135 تا 147 سانتیمتر بالا بیاید.

برای اینکه مشخص شود یک توپ پرفشار برای برگزاری مسابقه مناسب است یا خیر، آن را 60 روز در محل برگزاری مسابقه قرار میدهند تا تغییرات احتمالی روی آن مشاهده شود.

 

- لباس

بیشتر مردان تنیسباز (تنیسور) پیراهن آستینکوتاه یا بیآستین، شلوارک بلند و کتانی ورزشی با کف لاستیکی میپوشند. آنها در انتخاب رنگ لباس خود آزادند.

 

- زمین تنیس

مسابقههای تنیس روی سه نوع زمین انجام میشوند: زمین چمن، خاک آجری، و زمین سخت که این زمینها به رنگهای متفاوتی چون آبی و بنفش وجود دارند. مستطیلی که زمین تنیس را تشکیل میدهد، دو اندازه متفاوت دارد. در مسابقههای انفرادی طول زمین 77/23 و عرض آن 23/8 متر است. در این مسابقهها، دو مستطیلی که در دو کناره سمت راست و چپ هر نیمه زمین تنیس وجود دارند، محوطه بازی محسوب نمیشوند و برخورد توپ به این مناطق «اوت» است. اما این دو مستطیل در مسابقههای دو نفره جزئی از نیمه زمین بهحساب میآیند. به این ترتیب، عرض زمین تنیس در بازیهای دو نفره به 97/10 متـر افزایـش مـییابد. عرض همه خطهای زمین 5 سانتیمتر است و این خطها نیز جزء زمین بازی محسوب میشوند.

 

گِیم و سِت

مسابقههای تنیس در سه دست «سِت» و در برخی مسابقهها در پنج ست برگزار میشوند. هر دست وقتی به پایان میرسد که یکی از شرکتکنندهها برنده شش «گِیم» شود. اما اگر دو تنیسباز پنج ست را به سود خود خاتمه دهند (جفت پنج شوند)، برنده کسی است که در هفت ست به پیروزی برسد.

 

نحوه امتیازدهی در هر گیم

هر بازیکنی که توپ را در زمین حریف قرار دهد و حریف نتواند آن را برگرداند، 15 امتیاز میگیرد. تکرار این کار برای دومین بار، امتیاز بازیکن را به 30 میرساند. سومین ضربه موفق، این امتیاز را به 40 میرساند. موفقیت در ضربه بعدی موجب پیروزی در یک گیم میشود.

در صورت تساوی 40ـ40 دو بازیکن در یک گیم، بازی آنقدر ادامه پیدا میکند که یکی از بازیکنان دو بار پیاپی امتیاز بگیرد و گیم را به سود خود خاتمه دهد.

 

نقش باران در تنیس

با توجه به برگزاری مسابقههای تنیس در فضای باز، در بسیاری اوقات بارش شدید باران موجب توقف مسابقه میشود. هرگاه شدت باران به حدی باشد که بر روند بازی تأثیر بگذارد، مسابقه متوقف میشود و بازیکنان بهسرعت به رختکن میروند. پس از توقف باران، مسابقه ادامه مییابد.

 

روش سرویسزدن

محدودهای که بازیکن میتواند از آنجا سرویس بزند، 12/4 متر (4 متر و 12 سانتیمتر) از انتهای سمت چپ یا راست عرض زمین است. بازیکن برای زدن سرویس پشت خط عرضی زمین خود قرار میگیرد و توپ را به قسمت مخالف زمین حریف میزند. مثلاً اگر زننده سرویس در نیمه راست زمین خود ایستاده باشد، باید ضربه را بهگونهای بزند که وارد بخش چپ زمین حریف (از نگاه زننده ضربه) شود. گیرنده توپ میتواند در هر قسمت از زمین خود که تمایل دارد، بایستد.

در تنیس تمام ضربهها باید یکضرب به زمین حریف برگردانده شود.

۳۸۲
کلیدواژه (keyword): رشد نوجوان، جهان ورزش
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید