عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

آموزش با طعم کرونا

  فایلهای مرتبط
آموزش با طعم کرونا
در خیلی از صفحاتی که در این مجله می‌خوانید، حتما از کلمه‌ی کرونا استفاده شده یا به چیزی اشاره شده که به مفهوم کرونا ربط داشته باشد. این‌ها هم نباشد، خودتان همچنان دارید به کرونا و در خانه ماندن و این موضوع فکر می‌کنید چرا که کرونا بر همه‌چیز اثر گذاشت. کووید ۱۹ بخش مهمی از زندگی ما را رقم زد اما اگر دانش‌آموزی‌تر بخواهیم بگوییم، کرونا یک چیز را بسیار تحت تاثیر خودش قرار داد و آن هم آموزش است. بعد از مدت‌ها پشت میز و نیمکت نشستن و گچ تخته سیاه و گرد ماژیک وایت‌بورد خوردن، تجربه جدیدی در درس خواندن داشتید. تجربه جدید آموزش غیرحضوری یا به‌عبارتی مجازی. قبل از این اتفاقات اگر یک روز به مدرسه‌ای می‌رفتید و می‌گفتید:« از فردا می‌توانید در خانه بمانید و با کامپیوتر درس بخوانید، حتی امتحاناتتان را هم به همین صورت بدهید.» مشابه یک شوخی بود، هیچ‌کس باور نمی‌کرد اما در یک روز زمستانی، فهمیدیم که دیگر شباهتی به شوخی ندارد. واقعیست.

 

رویای کلاس نرفتن!
شاید لطیفه‌های بامزه‌ای در این باره شنیده باشید. مثلا من خودم جایی خواندم که «اگر جای موبایل در مدرسه نیست، جای مدرسه هم در موبایل نیست!» اما خودمانیم، خیلی هم بد نشد که برای مدتی هم که شده، از شر ۶ صبح بیدار شدن و روپوش پوشیدن و چرت زدن سرکلاس خلاص شدید. همیشه رویای چنین کلاسی را داشتید، حالا که دو دستی تقدیمتان کردند، غر می‌زنید! البته قبول داریم این شیوه بخاطر جدید و یکدفعه‌ای بودنش، نتوانست در بهترین حالتش به شما خدمات بدهد اما فکر کنید اگر روزی این قطع و وصلی‌های بی‌موقع اینترنت درست شود، محتوای کلاس‌هایتان طوری شود که مجازی درس دادنش راحت باشد و بتوانید همزمان با درس خواندنتان خیلی واضح و نه قایمکی، نارنگی پوست بکنید، چه چیز جالبی می‌شود. (البته اگر تا‌ ‌آن موقع تکنولوژی به قدری پیشرفت نکند که بوی نارنگی را برای معلمتان بفرستد!)

 

سنگاپور
در این کشور، از اوایل شیوع جهانی کرونا، مدارس آرام آرام تعطیل شدند. چطور؟ آموزش در ابتدا، در خانه و به‌صورت یک روز در هفته انجام می‌شد. برای دانش‌آموزان ابتدایی چهارشنبه، متوسطه پنجشنبه و دوره تکمیلی روز جمعه برای آموزش غیرحضوری و در خانه، تعیین شد. بقیه‌ روزهای هفته نیز دانش‌آموزان با شلوغی کمتری به مدرسه می‌آمدند؛ مثلا ساعت ورود و خروج خاصی برای هر گروه از دانش‌آموزان درنظر گرفتند و دانش‌آموزان در مقاطع زمانی گوناگونی سرکلاس می‌نشستند.

 

آمار دانش آموزی کرونا
کرونا و تعطیلی مدارس، مشکلی نبود که فقط کشور ما را درگیر خود کرده باشد. دانش‌آموزان بیشتر نقاط جهان به نوبت وارد این بحران شدند. بعضی کشورها قبل ایران، بعضی همزمان با ما و بعضی هم کمی دیرتر. درهرصورت چیزی که درنهایت به گفته یونسکو مشخص شد این بود که کرونا مدارس ۹۰ درصد دانش‌آموزان جهان که این درصد تعداد یک و نیم میلیارد دانش‌آموز در ۱۸۸ کشور را شامل می‌شود، تعطیل کرد. ۱۲ میلیون نفر از این یک و نیم میلیارد دانش‌آموز را، دانش‌آموزان ایرانی تشکیل می‌دهند. بیایید با هم به کرونا در مدارس جهان نگاهی بیندازیم.
 

ژاپن
می‌دانستید در ژاپن، سال تحصیلی تقریبا یکسال طول می‌کشد؟
نظام آموزشی ژاپن طوری است که از اواسط فروردین تا اواخر اسفند، سه‌دوره آموزشی دارند. دانش‌آموزان در طول سال تحصیلی یکبار به تعطیلات بهاری، یکبار تابستانی و بعد هم به تعطیلات زمستانی می‌روند. هرکدام از این‌ها حدود یکماه طول می‌کشد و  به‌ عبارتی تعطیلات تابستانی ما را در سه نوبت استفاده می‌کنند. در اواسط اسفند، مدارس ژاپن تعطیل شد و شیوع کرونا با تعطیلات بهاره مصادف شد. در این کشور، مدارس همگی باهم تعطیل شدند و در برخی مناطق کم‌خطر، مدارس را باز کردند. تا خرداد بیشتر مدارس ژاپنی با رعایت نکات بهداشتی باز شد.
 

هند
جالب است بدانید که جمعیت دانش‌آموزان هندی، بیشتر از جمعیت کل ایالات متحده آمریکاست، یعنی چیزی حدود ۳۳۰ میلیون نفر! حساب کنید با مجموع معلمان و کادر مدرسه، جمعیت چقدر می‌شود! وزیر آموزش و پرورش هند در مصاحبه‌ای گفت:« دانش‌آموزان ما سرمایه‌های این کشورند. مهم‌ترین موضوع برای ما حفظ سلامت آنها و معلمانمان است.» و تمام مقاطع تحصیلی را تعطیل کرد. در این بین، دانش‌آموزان با سامانه‌ی SWAYAM درس می‌خواندند که چیزی شبیه شاد خودمان است
.

 

۱۰۷۸
کلیدواژه (keyword): رشد جوان,کاوشگر,آموزش,کرونا,
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید