بررسی تأثیر امواج Wi-Fi بر گیاه لوبیا

بررسی تأثیر امواج  Wi-Fi بر گیاه لوبیا
در این مقاله تأثیر امواج Wi- Fi بر روی گیاه لوبیا در بازه زمانی ده هفته و در شرایط فیزیکی یکسان مورد آزمایش قرار گرفته است. 120 دانه لوبیا را در سه گلدان مشابه یکی در معرض امواج یکی در میانه و دیگری به دور از امواج قرار دادیم. در هفته‌های اول و دوم گیاهی که در معرض تابش امواج بود رشد سریع‌تری نسبت به گیاه دیگر داشت و در هفته‌های آخر این گیاه زرد و خشک شد و برخلاف گیاه دور از امواج جوانه و شکوفه نزد

1. مقدمه

امواج الکترومغناطیسی در زندگی جدید بشر نقش مؤثری ایفا میکند و در موارد بسیاری کاربرد دارد. کاربرد امواج بسیار گسترده است از تلفنهمراه گرفته تا رادارها و هواپیماها و ... . لازم به ذکر است که این امواج درکنار کاربردها و فواید بسیاری که دارند مانند همه ساختههای بشری زیانهایی نیز دارند. [1] تماس امواج با جسم انسان میتواند عامل بسیاری از بیماریهایی چون سرطان و آلزایمر و ... باشد. امواج علاوه بر زندگی ما، بر طبیعت نیز تأثیرگذارند تا جایی که همه موجودات را تحتتأثیر خود قرار میدهند.

از آنجایی که انجام این قبیل آزمایشها بر روی انسان ممنوع است، با بررسی آثار مخرب آن بر روی دیگر جانداران میتوان بهطور غیرمستقیم به برخی از این آثار پی برد.

یکی از این موارد، تأثیر آنها بر روی گیاهان است. که میتوان این تأثیرها را از جنبههای مختلفی بررسی کرد. چون امواج از طریق گیاهان بهطور غیرمستقیم بر ما تأثیر میگذارند، در نتیجه از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

این امواج سبب بروز تغییراتی در روند سرعت رشد گیاهان، ارتفاع رشد گیاهان و یا حتی ساختار داخلی و مولکولی گیاهان و ... میشود.

در این طرح، گیاه مورد نظر ما لوبیا بود و کارهای پژوهشی و آزمایشهای خود را روی این گیاه انجام دادهایم.

2. پیشینه و اصطلاحهای پژوهش

2 .1. امواج الکترومغناطیسی

هرگاه امواج الکترومغناطیسی اعم از بسامدهای پایین و بالا به جسمی مثل بافت برخورد کنند در داخل جسم از لایهای به لایه دیگر نفوذ میکنند و با از دست دادن مقداری از انرژی خود از جسم خارج میشوند. چنانچه موج با بسامد بالا باشد قدرت نفوذ موج بیشتر است و برعکس در بسامدهای بالا عدم نفوذ و بازتاب موج وجود دارد. عوامل مؤثر در نفوذ یک موج به داخل یک جسم و نحوهی تأثیرگذاری آن بر جسم عبارتاند از:

1. بسامد: هر قدر بسامد زیادتر و طول موج کمتر باشد در داخل جسم کمتر نفوذ میکند. امواج در بسامد 16 گیگا هرتز علاوه بر نفوذ در بافت باعث یونیده نمودن و تخریب سلولهای بافت میگردند.

2. جنس جسم: عمق نفوذ موج در بافت به ضریب رسانایی الکتریکی Ϭ ضریب گذردهی الکتریکی Ɛr و ضریب نفوذپذیری جسم µ بستگی دارد.

3. شکل و ابعاد جسم: درصد انرژی عبوری موج و یا درصد انرژی بازتابی آن به شرایط مرزی و شکل لایههای تشکیلدهنده جسم بستگی دارد[2]

2 .2. تابش الکترومغناطیسی

براساس نظریه موجی، تابش الکترومغناطیسی، موجی است که در فضا منتشر میشود و از میدانهای الکتریکی و مغناطیسی تشکیل شده است. این میدانها بر یکدیگر و بر جهت پیشروی موج عمود هستند.[3]

2 . 2. 1. تابش یوننده

پرتوهای یوننده که از اتمهای پرتوزا گسیل میشوند انرژی کافی برای آسیب رساندن به بدن انسان را دارند، زیرا این تابش، انرژی کافی برای ایجاد یونش را از طریق شکستن پیوند اتمی (که مولکولها را در سلول کنار هم نگه میدارد) دارد.[4] به همین دلیل است که هنگام قرار گرفتن در معرض پرتو X از جلیقه سربی استفاده میشود و حفاظی نیروگاههای هستهای را احاطه کرده است. پرتوهای X و گاما دو شکل از پرتوهای یوننده هستند.[5]

حدود 81 درصد پرتوگیریهای ما از پرتوهای یوننده از منابع طبیعی، مانند پرتوهای کیهانی و وجود طبیعی عناصر پرتوزا در پوسته زمین و هوا (معمولاً در میزان دوز پایین) ناشی میشود.

بسیاری از هستههای پرتوزای مصنوعی که در محیطزیست در جهان منتشر میشوند، ناشی از آزمایش سلاحهای هستهای هستند.

دیگر منابع مصنوعی پرتوهای یوننده تأسیسات هستهای، معادن اورانیم و دستگاههای پرتو X هستند. همانگونه که گفته شد، مواد پرتوزا از طرق استنشاق، بلع، یا جذب پوستی میتوانند وارد بدن شوند. استنشاق حالت عمده تابش دیدن بهواسطه رادیونوکلئیدهای گازی (مانند رادون) و ذرات نزدیک منابع انتشار یابنده از طریق هواست. مقدار کسری رادیونو کلئیدهای استنشاقی از ریهها به خون منتقل و از آنجا در ارگانهای دیگر توزیع مییابد.[5]

2. 2. 2. تابش غیر یوننده

در تابش غیر یوننده انرژی فوتون برای شکستن پیوندها بسیار ضعیف است. این تابش شامل تابش فرابنفش، فروسرخ، بسامد رادیویی و بسامد بسیار پایین است. اگرچه بخشی از طیف فرابنفش دارای انرژی کافی برای یونش اتم است، ولی به طور سنتی بهعنوان یک شکل از پرتو غیر یوننده در نظر گرفته میشود.

اگرچه این نوع تابشها نمیتوانند باعث یونش شوند ولی میتواند تأثیرهای زیستشناختی دیگری نظیر گرمایش، تغییر واکنشهای شیمیایی و القای جریان الکتریکی در بافتها و سلولها را به همراه داشته باشند.

برخی مطالعات نشان دادهاند خطرات بهداشتی بالقوه مانند سرطان، سردرد، خستگی، آلزایمر و بیماری پارکینسون میتواند مرتبط با قرار گرفتن بیش از حد در معرض بسامدهای پرتو غیریوننده باشد. شواهد نشان میدهند که سطح پایین تابشدهی مزمن در پرتوهای غیریوننده از منبع بسامد رادیویی، ماکروویو و میدانهای الکترومغناطیسی بسامد پایین میتواند خطر ابتلا به سرطان در کودکان و افراد بالغ را افزایش دهد. امروزه منابع بسیار تابشهای غیریوننده ساخته دست انسان نظیر اجاقهای ماکروویو، سیمکشیهای برق در خانه، دستگاههای کنترل از راه دور، صفحه نمایش رایانه، کورههای الکتریکی صنعتی، موتورهای الکتریکی و سامانههای ضدسرقت، برق قطار و کابلهای واگن برقی، بسامد رادیویی آنتنهای ارتباطی و در حال حاضر رشد شبکههای بیسیم تلفنهای همراه وجود دارد.[5]

2 .3. آثار گرمایی

آثار گرمایی هنگامی اتفاق میافتد که انرژی الکترومغناطیسی آنقدر جذب شده باشد که به افزایش دما مثلاً یکدهم درجه سلسیوس بینجامد. آثار گرمایی تابش امواج الکترومغناطیسی در شرایط یکسان تابش با بالا رفتن بسامد امواج شدیدتر میشود و این آثار بیشتر مربوط به بازه بسامد RF و مایکروویو هستند. آثار گرمایی تابش امواج الکترومغناطیسی مبنای اصلی استانداردها و اعمال محدودیت بر تابش امواج الکترومغناطیسی هستند.
این آثار همواره مخرب نیستند. از آنجا که تابش امواج الکترومغناطیسی (بیشتر بازه بسامدی
RF و مایکروویو) از نوع تابش غیریوننده است و تابش غیریوننده بسیار کمضررتر از انواع تابش یوننده (مانند آلفا و بتا) است، امروزه استفاده فراوانی در انواع درمانهای گرمایی از جمله درمان بیماران سرطانی دارد.[2]

2.4. اثر امواج الکترومغناطیسی بر گیاهان

بررسیهای زیادی روی آثار ناشی از امواج الکترومغناطیسی بر گیاهان انجام شده است. در چندین بررسی روی جوانه‌‌زنی بذرها، قرار گرفتن در معرض امواج الکترومغناطیسی سبب افزایش سرعت و تعداد جوانهزنی شده است و گیاهانی که در معرض این پرتوها قرار گرفتهاند دارای طول و قطر بیشتری شدهاند.

پژوهشهای دیگری نشان دادند که امواج الکترومغناطیسی بر رشد و نمو گیاهان تأثیر مثبت دارد و  از طرف دیگر امواج الکترومغناطیسی عملکرد باز دارنده را نشان میدهند.

گیاهان یا موجودات و یا هر چیزی که دارای آب باشد، تحتتأثیر امواج الکترومغناطیسی دچار تشدید میشوند و این ویژگی آثار ناشی از این امواج را تشدید میکند.

در طی سی سال اخیر، تراکم ارتباطات در جهان چهار برابر شده و ارتباطات الکترومغناطیسی به صد برابر افزایش یافته است. امروزه درختان و دیگر موجودات زنده چند میلیارد بار بیشتر از حد طبیعی در معرض پرتوهای خطرناک مایکروویو قرار دارند. بررسیها در محیطهای جنگلی پاک و عاری از آلودگی نشان داده است که بهرغم فقدان رسوبات شیمیایی، طبقهبندی زیرین درختان اسیدی است. ایجاد این شرایط مستلزم وجود یک جریان الکتریکی و الکترولیز یونهاست. در برخی مناطق، رادارهای مخابراتی و جاسوسی، تأثیرهای مخربی بر جنگلهای نزدیک گذاشته است. بررسی آسیبهای ناشی از رادارها در جنگهای آلمان در طی چند سال نشان داد که مناطقی که امواج مایکروویو بیشتری دریافت کردهاند، آسیبهای جدیتری متحمل شدهاند. احتمالاً این پرتوها باعث ایجاد تشدید در غشای سلولی گیاهان میشود که در نتیجه سبب اختلال یا توقف در گردش آب در سلولها و تغییر تعادل ذرات باردار میشود. گیاهان و بهویژه درختان این امواج را دریافت و به امواج الکتریکی تبدیل میکنند. این امواج الکتریکی به زمین جریان مییابند. به ویژه برگهای گیاهان جایگاه جذب این امواجاند و سبب انتقال این امواج از طریق تشدید میشوند. این فرایند باعث القای جریان ذرات باردار در برگها میشود. جریان از طریق تشدید به ریشه میرسد و از طریق ریشه در خاک منتشر میشود و نوعی الکترولیز ایجاد میکند که به اسیدی شدن خاک میانجامد. تغییر در تعادل یونی خاک میتواند در تعادل مواد معدنی و فعالیت موجودات زنده خاک تغییر ایجاد کند.

در طبیعت، پرتوهای الکترومغناطیسی در محدوده مرئی دارای قابلیت نفوذ محدودی روی مواد هستند و به همین علت تأثیر امواج الکترومغناطیسی در محدوده مرئی در لایههای سطحی دانههای گیاهان توزیع میشود و بخش اصلی دانه در معرض این پرتو قرار نمیگیرد. اما پرتوهای الکترومغناطیسی با بسامد پایین روی ویژگیهای الکتریکی غشا و آب دانه تأثیر میگذارد و سبب تسریع فرایندهای زیستی و تبادل مواد در سلولهای تخم میشود. این تشدید سبب میشود که مواد مغذی به همه حجم دانه وارد شوند و به موجب این عمل دانهای با جوانهزنی سریع و گیاهی با ریشه قوی تولید شود. امواج رادیویی و مایکروویو بر همه موجودات زنده تأثیر میکنند. وجود آب در پیکره همه موجودات زنده سبب جذب امواج میشود که خود امواج نیز سبب ایجاد تشدید در مولکولهای آب میشوند و با این فرایند بسیاری از فرایندهای زیستی سلولها دستخوش تغییر میشوند. امواج مایکروویو، بهصورت تدریجی روی انسان، جانوران، گیاهان، آب و خاک تأثیر میگذارند. امروزه همه چرخههای زیستی در طبیعت بهعلت وجود این پرتوها آسیب ‌‌دیدهاند. وجود این امواج سبب تخریب بافت درونی خاک میشود و تارهای کشنده گیاهانی را که در این منطقه قرار گرفتهاند از بین میبرد. گیاهانی که در بالای سفره آبی قرار دارند از بیآبی نابود میشوند. از طرف دیگر از بین رفتن تمایز بالقوه الکتریکی در آب و در گیاهان در دستگاه گردش مواد از توانایی لولههای مویین جهت کشش آب به سمت بالا در گیاهان جلوگیری میکند و سبب کند شدن جریان شیره گیاهی و حتی توقف آن میشود. در نتیجه گیاهان و به ویژه درختان از رأس به سمت قاعده پژمرده و در نهایت خشک میشوند.

کمترین آسیبی که در درختان اطراف دکلهای مخابراتی و ایستگاههای رادیویی دیده میشود این است که باعث ریخت ظاهری ضعیف و تأخیر احتمالی رشد است که خود، عاملی برای تضعیف گیاهان نسبت به عوامل بیماریزاست.

بررسیها نشان میدهند که امواج الکترومغناطیسی بر جنبههای مختلف زندگی گیاهان از جمله نمو رویشی، زایشی و عملکرد و ساختار سلولهای گیاهی تأثیر میگذارند و با بسامد پایین سبب سریعتر شدن جوانهزنی دانهها میشوند و فقط میتوانند روی توان زیستی دانهها تغییر ایجاد کنند و برای ایجاد جهش قدرت مناسبی ندارند. ولی افزایش میزان پرتو و انرژی منتقلشده به گیاه سبب ایجاد جهش در گیاه میشود.[6]

2.5. تأثیر امواج الکترومغناطیسی بسامد بالا بر سازوارههای گیاهی

اهمیت آلودگی الکترومغناطیسی نیاز به تأکید بیشتر ندارد. یک نوشته مفید در مورد تأثیر زیستشناختی میدانهای الکترومغناطیسی با بسامد کم بر سازوارههای گیاهی وجود دارد. اما بهنظر میرسد که پاسخهای استنباط شده از گونههای گیاهی مختلف در یک روش پیچیده هم به پارامترهای فیزیکی و هم منبع تابشدهی (بسامد، تراکم قدرت، تپها یا امواج پیوسته، طول مدت پرتوفکنی و غیره) و وضعیت مغناطیسی ماده زیست‌‌شناختی (مرحله رویشی، پیشتیمار، محیط و غیره) بستگی دارد؛ بهرغم این، پارامترهای زیستشناختی گوناگون منجر به آشکار شدن جنبههای گوناگون واکنش بین امواج الکترومغناطیسی و ماده تحت تابش میشود. نمونههایی در این باره وجود دارد که به آنها خواهم پرداخت.

موراجی1 و دیگران (1998) گزارش دادند که یک میدان مغناطیسی با بسامد کم تقریباًHz  10 باعث انگیزش در رشد ریشههای غلات شده است. در حالی که درمورد بسامدهای بالا یعنی بالای Hz 240 رشد متوقف شد.

فیشر2 و دیگران (2004) دریافتند که میدان الکترومغناطیسی HZ 16 با تراکم کم (20microT) با افزایش قابلتوجه اما کم در وزن تر گیاهچههای جوان و گندم میشود. گرچه جوانهزنی را تحتتأثیر قرار نمیدهد.

(پازور3 و شییر4 1992) یافتههای خود در مورد پرتودهی میدان الکترومغناطیسی 8Hz ,7 و 200 میکروتسلا در جلبک سبز کلرولا5 را منتشر کردند. بر این اساس که بازدارندگی بر تقسیم سلول تأثیر میگذارد و در حالی که محتوی رنگدانه ظاهراً تحتتأثیر قرار نمیگیرد.

الکساندر و دیگران (1995) متوجه شدند که جوانهزنی بذر پیاز و برنج در صورتی که در معرض میدان الکترومغناطیسی ضعیف به مدت 12 ساعت و بیشتر قرار بگیرند، تسریع میشود. جوانهها افزایش قابل توجه در وزن تر و خشک نشان دادند.

2.6. تأثیر میدان مغناطیسی بر گیاهان

دانشگاه فردوسی مشهد طی یک پژوهش که مربوط به تأثیر میدان مغناطیسی بر گیاهان کارهایی شامل تیمارهای شدت و مدت میدان مغناطیسی را مورد ارزیابی قرار دادند. تیمارهای میدان مغناطیسی بر اغلب صفات مورد نظر تأثیر معنیداری نشان ندادند. میدان مغناطیسی بهعنوان یک عامل محرک رشد غیرتهاجمی و غیرمخرب برای گیاه میتواند بهکار رود. انگیزش رشد گیاهچه حاصل از بذر گندم از طریق تیمارهای میدان مغناطیسی ممکن است در مراحل پیشرفتهتر رشد و نمو گیاه تأثیر مثبت قابلتوجهی داشته باشد که نیاز به آزمایشهای تکمیلی دارد.[8]

2.7. تأثیر میدان الکتریکی بر گیاهان

آزمایشهای زیادی در حوزه تأثیر امواج الکتریکی بر گیاهان انجام شده است که شامل مطالعه تأثیر رشتههای برق و الکتریسیته در آهنگ جوانهزنی بذر و رشد گیاه میشود. برخی از این آزمایشها به نتایج مشابهی درباره تأثیر امواج الکتریکی بر گیاهان رسیدهاند. بهعنوان مثال: در یک آزمایش که به بررسی تأثیر امواج الکتریکی بر روی دانه تربچه پرداخته شده بود دانه تربچه در معرض امواج الکتریکی با ولتاژ DC بود، نتیجه آن سبب رشد سریع گیاه شد. برخی آزمایشها نشان میداد که این امواج بر وزن محصول نیز تأثیر میگذارند.[9]

2.8. تأثیر میدان الکتریکی و مغناطیسی بر مولکولهای آب:

وجود آب در پیکره همه موجودات زنده سبب جذب امواج میشود که خود امواج نیز سبب تشدید در مولکولهای آب میشوند و با این فرایند بسیاری از فرایندهای زیستی سلولها دستخوش تغییر میشوند. بهنظر میرسد که میدانهای الکتریکی و مغناطیسی تأثیر معکوس بر خوشه‌‌بندی آب دارند.

زمانی که مولکولهای آب در معرض میدان الکتریکی یا مغناطیسی یا هر عامل دیگری که سبب کاهش خاصیت پیوند هیدروژنی شود قرار گیرند واکنشپذیری آب افزایش مییابد.[10]

3. روش پژوهش

در این پژوهش برای بررسی دقیقتر تأثیر سوء امواج Wi-Fi بر گیاهان و نقش کاکتوس در جلوگیری از این تأثیر آزمایشی طراحی کردیم.

3.1. مواد و وسایل استفادهشده در این پژوهش:

1. سه عدد ظرف گلدان

2. مودم Wi-Fi

3. تعداد مساوی بذر (40 عدد دانه لوبیا)

4. مقدار مساوی خاک

5. ابزار اندازهگیری طول

6. دوربین عکاسی

3.2. شرح آزمایش

ابتدا سه گلدان هماندازه به همراه خاک یکسان و تعداد مساوی دانه لوبیا در شرایط محیطی یکسان (دما، نور، رطوبت و ...) قرار دادیم. گلدانها را براساس فاصله آنها تا مودم Wi-Fi نامگذاری کردیم. گلدان A با فاصله تقریبی 3 متر و قرار دادن انواع مختلفی از کاکتوس در اطراف آن، گلدان B با فاصله تقریبی 6 متر و گلدان C با فاصله تقریبی 12 متر از مودم. این آزمایش در مدت زمان 70 روز انجام شد و در طول آزمایش طول تقریبی گیاهان را توسط خطکش اندازهگیری و به نتایج قابلتأملی نیز دست پیدا کردیم که در ادامه به تحلیل آنها خواهیم پرداخت.

3.3. تفسیر مشاهدهها و نمودارها

ـ هفته اول

با توجه به مشاهدههای عینی و نمودار مربوطه، رشد گیاهان A و B که در معرض امواج بودند به میزان قابلتوجهی بیشتر از C بوده است.

ـ هفته دوم

گیاهان در معرض امواج به رشد و نمو سریع خود ادامه دادند در حالی که میزان رشد گیاه C در ابتدای هفته بسیار کمتر از دیگران بود اما در پایان هفته طول گیاه C به اندازه دیگر گیاهان شد.

ـ هفته سوم

در حالیکه گیاهان در معرض امواج به میزان قبلی رشد میکردند گیاه دور از امواج (C) رشدی سریع و غیرمنتظره داشت و از دیگران پیشی گرفت.

ـ هفته چهارم

رشد هر سه گیاه کم شد و تقریباً میزان رشد روزانه هر سه با هم برابر شد اما طول گیاه دور از امواج کماکان بیشتر از گیاهان در معرض امواج بود.

ـ هفته پنجم

طول گلدان B که در معرض امواج بود از گلدان A که آن هم در معرض امواج بود بیشتر شد. با اینکه فاصله A تا مودم کمتر بود اما شاید وجود کاکتوسهای متعدد در اطراف گلدان A باعث کاهش تأثیر سوء و جلوگیری از رشد سرطانی بیش از حد آن شد. ضمن اینکه پایینترین برگهای همه گیاهان خشک شدند اما برگهای خشکشده گیاهان در معرض امواج به رنگ سبز و بدون پژمردگی بودند اما در گلدان C به رنگ زرد و پژمرده درآمدند.

ـ هفته ششم

گیاهان به رشد خود ادامه دادند و تغییری در میزان رشد آنها دیده نشد. برگهای زیادی از گلدان A به رنگ سبز خشک شدند و این بدان معنا بود که فقط عوامل طبیعی بر مرگ زودرس این گیاه دخیل نبودند. گلدان B هم برگهای خشک زیادی داشت که اکثر آنها به رنگ زرد بودند. اما در گلدان C تعداد اندکی برگ زرد پایین گیاه مشاهده شد اما طراوت و تازگی هنوز در آن مشاهده میشد. گیاه C شروع به میوه دادن کرد در حالیکه در دیگر گیاهان هیچ اثری از این پدیده دیده نشد.

ـ هفته هفتم

رشد گیاه B اندکی کم شد و گیاه B همانطور که انتظار میرفت زودتر از گیاهان دیگر ضعیف و پژمرده شد. گیاه A ضمن اینکه در معرض امواج بیشتری بود اما آثار ضعف کمتری نسبت به B در آن مشاهده شد.

ـ هفته هشتم

آثاری از ضعف در گیاه ‌C نیز دیده شد. در حالی که نشانهای از حیات در گلدان B و A وجود نداشت، اما آب دادن و رسیدگی به همه آنها هنوز بهصورت یکسان انجام میشد.

ـ هفته نهم

رشد گیاه C کم و برخی از برگها زرد شد و با اطمینان میتوان گفت گیاه A و B کاملاً مردهاند.

ـ هفته دهم

آثاری از پژمردگی در گیاه C هم دیده شد که احتمال میرفت ناشی از تغییرات عوامل محیطی شامل دما و نور باشد.

4. نتیجهگیری

تأثیر امواج الکترومغناطیسی بر روی جوانهزنی و رشد گیاه در ابتدا مثبت بود، بهطوریکه سرعت جوانهزنی آن در چند روز ابتدایی بهصورت باورنکردنی چند برابر حالت عادی شد. اما پس از اندک زمانی تأثیر منفی امواج بر روی گیاهان ظاهر شد.

برخی از این تأثیرهای منفی مشاهده شده در آزمایش عبارت بودند از: کوچک شدن برگها، قطور شدن ساقه، افزایش طول گیاه و در نهایت خشک شدن گیاه از رأس به سمت قاعده و.... و اما گیاهی که بهدور از امواج بود بهصورت عادی به رشد خودش ادامه داد. هر چند که نقش کاکتوس در جلوگیری از تأثیر منفی امواج الکترومغناطیسی هنوز از نظر علمی ثابت نشده است اما در این آزمایش به وضوح میتوان مشاهده کرد که در شرایط محیطی یکسان گیاه A با اینکه فاصله کمتری تا مودم داشت و انتظار میرفت آسیب بیشتری ببیند اما مقاومت بهتر گیاه A در برابر این امواج، نشاندهنده تأثیر مثبت استفاده از کاکتوس بود.

همچنین باروری گیاه بهدور از امواج در حالی که هیچ نشانهای از شکوفه زدن در دیگر گیاهان نیست یکیدیگر از تأثیرات منفی امواج Wi-Fi بر روی گیاهان نزدیک بود.

مقایسه آمار سقط جنین و میزان بارداری در جهان قبل از ورود Wi-Fi به زندگی مردم نسبت به بعد از آن حکایت از تأثیر بسیار مخرب و جبرانناپذیر این فناوری در زندگی مردم دارد.

این مسئله تهدیدی بسیار خطرناک است که میتواند حتی سریعتر از مشکلاتی مانند بحران آب یا گرم شدن زمین نسل بشریت و موجودات زنده را به خطر بیندازد. برای تداوم نسل بشر نیازی مبرم برای رفع این مشکل یا جایگزین کردن فناوریهای دیگر به جای استفاده از امواج الکترومغناطیس است و جدی نگرفتن این معضل میتواند صدمات جبرانناپذیری را به ما تحمیل کند.

پینوشتها

1. Muraji

2. Fischer

3. Pazur

4. Scheer

5. Chlorella

6. Yano

منابع

[1] Patermann, Ch., Health and electromagnetic fields, European Commission, (2005).

[2] مهندس هادی اکبری ـ مصطفی یاوری ـ شبیهسازی و بررسی سیگنالهای مغز انسان به کمک نرمافزار ansys work benel ـ خرداد 91 ـ صفحه (35ـ30)

[3] ayt W.H., 2001. Engineering Electromagnetics published by MCG-Hill Companies Inc.pp:112-119.

[4] Özdemir, F., kargi, A., Electromagnetic waves and Human Health, Electromagnetic waves, 411 - 481.

[5] Zamanian, A., Hardiman, Cy., Electromagnetic Radiation and Human Health: Areview of Sources and Effects, High Frequency Electronics, (2005) 16 -26

[6]- مجله رشد آموزش زیستشناسی دوره بیستودوم شماره 1، پاییز 1387.

[7] - Russello, C. Tamburello, A. Scialabba, Microwave effects on germination and growth of drepanensis seed, Proceedings of 3rd Internat. Congress of the European Bioelectromagnetics Association, 89, 1996.

[8] ـ نشریه بومشناسی کشاورزی جلد 3. شماره 4. زمستان 1390 (دانشگاه فردوسی مشهد)