عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

آشنایی با مجله رشد آموزش زبان

مقدمه
«رشد آموزش زبان» با 27 سال سابقه انتشار، یکی از قدیمی‌ترین مجلات تخصصی کشوراست. این مجله از سال 1374 رتبه علمی ـ ترویجی دریافت کرد و مقالات چاپ شده در آن از امتیاز مربوطه بهره‌مند می‌شوند. مخاطبان مجله طیف وسیعی از مدرسان مراکز تربیت معلم و دبیران شاغل یا در حال تحصیل در دوره‌های عالی را شامل می‌شوند.

اهداف
مجله رشد آموزش زبان  (Roshd FLT) به زبان فارسی و سه زبان خارجی انگلیسی، آلمانی و فرانسه، هر سال در چهار شماره، زیر نظر «سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی» وزارت آموزش و پرورش در «دفتر انتشارت و تکنولوژی آموزشی» چاپ می‌شود. برخی از اهداف اصلی مورد نظر مجله به شرح زیر هستند:
1. نقد و بررسی برنامه درسی زبان‌های خارجی؛
2. ارتقای سطح دانش و مهارت‌های دبیران و ایجاد و تقویت روحیه خلاقیت و نوآوری در آن‌ها؛
3. معرفی و بررسی روش‌های تدریس و آموزش زبان؛
4. ارائه یافته‌های پژوهش‌های کاربردی آموزش زبان؛
5. تأکید بر رویکرد فرهنگی و تربیتی حاکم بر برنامه درسی.

تاریخچه انتشار
رشد آموزش زبان‌های خارجی (انگلیسی، آلمانی و فرانیه)، از سال 1363 به سردبیر آقای دکتر جلیل صادقیان و هیئت تحریریه، زیر نظر گروه زبان انگلیسی «دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی» سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تا سال 1365 به مدت دو سال منتشر شد. پس از آن، از سال 1366 تا تابستان سال 1388 (از شماره 11 تا 91) به طور مستمر به سردبیری دکتر سیداکبر میرحسنی و زیر نظر دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی به چاپ رسید. در حال حاضر نیز، به سردبیری دکتر محمدرضا عنانی‌سراب منتشر می‌شود.
هیئت تحریریه مجله، با بهره‌مندی از همکاری استادان باتجربه و با تشکیل جلسات منظم در طول سالیان انتشار مجله، توانسته است با انتشاربه موقع و اعمال سیاست‌های بلندمدت، جایگاه ویژه‌ای برای مجله، بین نشریات علمی ـ ترویجی کسب کند. کسب رتبه علمی ـ ترویجی از سال 1374 تاکنون، نشان می‌دهد که رشد آموزش زبان در جهت تحقق اهداف خود پیشرفت مستمری داشته است.

محتوای مجله شامل بخشی‌هایی به این شرح است:

الف) رشد و معلم
1. گفت‌وگو با صاحب‌نظران و معلمان باتجربه.
2. درج ایده‌ها، پیشنهادات و نظریات دبیران و مدرسان زبان.
3. معرفی کتاب‌های موجود در بازار.
4. (English Through Fun) (این مطلب با استفاده از طنز، نکته‌های آموزشی زبان انگلیسی را ارائه می‌دهد.)

ب) بخش علمی ـ ترویجی
1. مقالات دانش‌افزایی که آخرین یافته‌ها را در مورد مقولات آموزشی به زبان ساده معرفی می‌کنند.
2. مقالات معرفی تکنیک‌ها و روش های تدریس در کلاس درس.

ج) نحوه بررسی مقالات
مقالات دریافتی، ابتدا بر اساس معیارهای زیر و هم‌چنین نحوه نگارش مشخص شده، توسط دو داور بررسی می‌شوند:
1. تازگی موضوع؛
2. تناسب موضوع با نیازهای آموزش و پرورش؛
3. وجود ارتباط منطقی بین بخش‌های مختلف مقاله؛
4. تناسب بین فرضیه، داده‌ها و تنایج (در مورد مقالات پژوهشی)؛
5. نتیجه‌گیری مبتنی بر تحلیل داده‌ها و ارائه پیشنهادهای عملی (در مورد مقالات مروری، نتیجه‌گیری به همراه توصیه برای دبیران آورده شود)؛
6. رعایت سبک نگارش متناسب با نوع مقاله؛
7. استفاده از منابع معتبر و پیروی از قواعد ثبت ارجاعات درونی متن؛
8. رعایت محدودیت حجم مقاله در بیان مطلب.

مقالاتی که از حداقل معیار برخوردار باشند پذیرفته می‌شوند و اصلاحات لازم در آن‌ها به عمل می‌آید. در مواردی نیز پیشنهادهایی به مؤلف ارائه می‌شود تا در مقاله اعمال کند. فرایند داوری معمولا پنج هفته طول می‌کشد و نتیجه به صورت کتبی یا از طریق تلفن، به مؤلفان اطلاع داده می‌شود.

 

۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۷,۵۴۷
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۸۵۲
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۶۲۶
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۳۳۲
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۴۸۲
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۲۹۳
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۲۰۴
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۳۶
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۴۵
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۳۶۲
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۳۵
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۴۳۵
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۰۰۲
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۰۶۵
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۱۸
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۹۸
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۰۶۸
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۷۵
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۹۷
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۹۵
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۱۸
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۰۹۸
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۲۴
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۹۴
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۶۴
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۸۰
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۶۷
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۷۸
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۳۳
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۰۵
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۳۶۵
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۳۹۸
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۶۹
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۷۶
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۵۲
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۱۸
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۵۴
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۲۴
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۴۲۳
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۳۴
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۵۷
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۰۴۵
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۹۱
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۶۴
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۲۵
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۵۸
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۶۵
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۳۵
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۱۷۲
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۳۴۰
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۹۵
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۲۸
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۱۵۹
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۸۴
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۱۲
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۳۵
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۶۰
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۶۴
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۳۶۷
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۶۳
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۰۷
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۴۰
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۳۷
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۳۰
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۲۶
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۱۰
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۰۸
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۵۱
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۲۴
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۸۱
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۶۲
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۶۶
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۰۹
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۴۴
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۴۵
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۳۷
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۰۶
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۹۳
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۳۹۷
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۰۸۶
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۱۲۵
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۰۹۱
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۲۰۸
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۲۸۸
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۱۸
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۰۰۴
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۷,۱۴۱
« قبلی صفحه ۱ از ۱ بعدی »
۱۹۴ نفر
۳۱,۳۵۷,۰۹۳ نفر
۸,۵۲۴ نفر
۱۰,۴۱۶ نفر
۴,۴۳۹ نفر