عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

آشنایی با مجله رشد آموزش زبان

مقدمه
«رشد آموزش زبان» با 27 سال سابقه انتشار، یکی از قدیمی‌ترین مجلات تخصصی کشوراست. این مجله از سال 1374 رتبه علمی ـ ترویجی دریافت کرد و مقالات چاپ شده در آن از امتیاز مربوطه بهره‌مند می‌شوند. مخاطبان مجله طیف وسیعی از مدرسان مراکز تربیت معلم و دبیران شاغل یا در حال تحصیل در دوره‌های عالی را شامل می‌شوند.

اهداف
مجله رشد آموزش زبان  (Roshd FLT) به زبان فارسی و سه زبان خارجی انگلیسی، آلمانی و فرانسه، هر سال در چهار شماره، زیر نظر «سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی» وزارت آموزش و پرورش در «دفتر انتشارت و تکنولوژی آموزشی» چاپ می‌شود. برخی از اهداف اصلی مورد نظر مجله به شرح زیر هستند:
1. نقد و بررسی برنامه درسی زبان‌های خارجی؛
2. ارتقای سطح دانش و مهارت‌های دبیران و ایجاد و تقویت روحیه خلاقیت و نوآوری در آن‌ها؛
3. معرفی و بررسی روش‌های تدریس و آموزش زبان؛
4. ارائه یافته‌های پژوهش‌های کاربردی آموزش زبان؛
5. تأکید بر رویکرد فرهنگی و تربیتی حاکم بر برنامه درسی.

تاریخچه انتشار
رشد آموزش زبان‌های خارجی (انگلیسی، آلمانی و فرانیه)، از سال 1363 به سردبیر آقای دکتر جلیل صادقیان و هیئت تحریریه، زیر نظر گروه زبان انگلیسی «دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی» سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تا سال 1365 به مدت دو سال منتشر شد. پس از آن، از سال 1366 تا تابستان سال 1388 (از شماره 11 تا 91) به طور مستمر به سردبیری دکتر سیداکبر میرحسنی و زیر نظر دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی به چاپ رسید. در حال حاضر نیز، به سردبیری دکتر محمدرضا عنانی‌سراب منتشر می‌شود.
هیئت تحریریه مجله، با بهره‌مندی از همکاری استادان باتجربه و با تشکیل جلسات منظم در طول سالیان انتشار مجله، توانسته است با انتشاربه موقع و اعمال سیاست‌های بلندمدت، جایگاه ویژه‌ای برای مجله، بین نشریات علمی ـ ترویجی کسب کند. کسب رتبه علمی ـ ترویجی از سال 1374 تاکنون، نشان می‌دهد که رشد آموزش زبان در جهت تحقق اهداف خود پیشرفت مستمری داشته است.

محتوای مجله شامل بخشی‌هایی به این شرح است:

الف) رشد و معلم
1. گفت‌وگو با صاحب‌نظران و معلمان باتجربه.
2. درج ایده‌ها، پیشنهادات و نظریات دبیران و مدرسان زبان.
3. معرفی کتاب‌های موجود در بازار.
4. (English Through Fun) (این مطلب با استفاده از طنز، نکته‌های آموزشی زبان انگلیسی را ارائه می‌دهد.)

ب) بخش علمی ـ ترویجی
1. مقالات دانش‌افزایی که آخرین یافته‌ها را در مورد مقولات آموزشی به زبان ساده معرفی می‌کنند.
2. مقالات معرفی تکنیک‌ها و روش های تدریس در کلاس درس.

ج) نحوه بررسی مقالات
مقالات دریافتی، ابتدا بر اساس معیارهای زیر و هم‌چنین نحوه نگارش مشخص شده، توسط دو داور بررسی می‌شوند:
1. تازگی موضوع؛
2. تناسب موضوع با نیازهای آموزش و پرورش؛
3. وجود ارتباط منطقی بین بخش‌های مختلف مقاله؛
4. تناسب بین فرضیه، داده‌ها و تنایج (در مورد مقالات پژوهشی)؛
5. نتیجه‌گیری مبتنی بر تحلیل داده‌ها و ارائه پیشنهادهای عملی (در مورد مقالات مروری، نتیجه‌گیری به همراه توصیه برای دبیران آورده شود)؛
6. رعایت سبک نگارش متناسب با نوع مقاله؛
7. استفاده از منابع معتبر و پیروی از قواعد ثبت ارجاعات درونی متن؛
8. رعایت محدودیت حجم مقاله در بیان مطلب.

مقالاتی که از حداقل معیار برخوردار باشند پذیرفته می‌شوند و اصلاحات لازم در آن‌ها به عمل می‌آید. در مواردی نیز پیشنهادهایی به مؤلف ارائه می‌شود تا در مقاله اعمال کند. فرایند داوری معمولا پنج هفته طول می‌کشد و نتیجه به صورت کتبی یا از طریق تلفن، به مؤلفان اطلاع داده می‌شود.

 

۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۷,۵۵۷
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۸۶۹
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۶۳۴
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۳۴۸
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۴۹۹
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۳۰۴
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۲۱۷
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۴۷
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۵۸
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۳۷۵
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۵۱
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۴۴۸
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۰۱۶
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۰۷۵
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۳۰
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۰۱۰
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۰۸۲
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۸۹
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۱۲
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۲۰۸
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۳۱
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۱۲
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۳۶
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۰۰۹
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۷۸
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۹۳
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۷۹
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۹۲
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۴۶
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۲۰
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۳۸۱
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۴۱۳
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۸۱
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۸۷
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۶۴
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۳۳
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۶۴
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۳۷
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۴۳۸
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۴۶
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۷۱
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۰۵۸
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۰۲
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۷۹
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۴۳
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۷۰
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۷۹
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۴۶
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۱۸۶
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۳۵۴
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۰۲
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۴۲
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۱۷۱
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۹۵
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۲۶
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۴۴
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۷۲
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۷۵
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۳۷۸
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۷۳
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۲۰
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۵۴
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۴۶
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۴۳
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۳۵
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۲۴
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۲۴
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۶۶
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۳۴
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۹۳
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۷۱
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۷۹
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۱۷
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۵۶
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۵۷
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۵۰
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۱۵
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۰۵
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۰۷
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۰۹۸
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۱۴۰
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۱۰۴
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۲۱۸
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۳۰۱
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۳۰
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۰۱۷
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۷,۱۵۱
« قبلی صفحه ۱ از ۱ بعدی »
۲۷۹ نفر
۳۱,۵۱۴,۵۹۹ نفر
۲۷۰ نفر
۱۳,۲۶۶ نفر
۴,۴۴۱ نفر