عکس رهبر جدید

آشنایی با مجله رشد آموزش زبان

مقدمه
«رشد آموزش زبان» با 27 سال سابقه انتشار، یکی از قدیمی‌ترین مجلات تخصصی کشوراست. این مجله از سال 1374 رتبه علمی ـ ترویجی دریافت کرد و مقالات چاپ شده در آن از امتیاز مربوطه بهره‌مند می‌شوند. مخاطبان مجله طیف وسیعی از مدرسان مراکز تربیت معلم و دبیران شاغل یا در حال تحصیل در دوره‌های عالی را شامل می‌شوند.

اهداف
مجله رشد آموزش زبان  (Roshd FLT) به زبان فارسی و سه زبان خارجی انگلیسی، آلمانی و فرانسه، هر سال در چهار شماره، زیر نظر «سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی» وزارت آموزش و پرورش در «دفتر انتشارت و تکنولوژی آموزشی» چاپ می‌شود. برخی از اهداف اصلی مورد نظر مجله به شرح زیر هستند:
1. نقد و بررسی برنامه درسی زبان‌های خارجی؛
2. ارتقای سطح دانش و مهارت‌های دبیران و ایجاد و تقویت روحیه خلاقیت و نوآوری در آن‌ها؛
3. معرفی و بررسی روش‌های تدریس و آموزش زبان؛
4. ارائه یافته‌های پژوهش‌های کاربردی آموزش زبان؛
5. تأکید بر رویکرد فرهنگی و تربیتی حاکم بر برنامه درسی.

تاریخچه انتشار
رشد آموزش زبان‌های خارجی (انگلیسی، آلمانی و فرانیه)، از سال 1363 به سردبیر آقای دکتر جلیل صادقیان و هیئت تحریریه، زیر نظر گروه زبان انگلیسی «دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی» سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تا سال 1365 به مدت دو سال منتشر شد. پس از آن، از سال 1366 تا تابستان سال 1388 (از شماره 11 تا 91) به طور مستمر به سردبیری دکتر سیداکبر میرحسنی و زیر نظر دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی به چاپ رسید. در حال حاضر نیز، به سردبیری دکتر محمدرضا عنانی‌سراب منتشر می‌شود.
هیئت تحریریه مجله، با بهره‌مندی از همکاری استادان باتجربه و با تشکیل جلسات منظم در طول سالیان انتشار مجله، توانسته است با انتشاربه موقع و اعمال سیاست‌های بلندمدت، جایگاه ویژه‌ای برای مجله، بین نشریات علمی ـ ترویجی کسب کند. کسب رتبه علمی ـ ترویجی از سال 1374 تاکنون، نشان می‌دهد که رشد آموزش زبان در جهت تحقق اهداف خود پیشرفت مستمری داشته است.

محتوای مجله شامل بخشی‌هایی به این شرح است:

الف) رشد و معلم
1. گفت‌وگو با صاحب‌نظران و معلمان باتجربه.
2. درج ایده‌ها، پیشنهادات و نظریات دبیران و مدرسان زبان.
3. معرفی کتاب‌های موجود در بازار.
4. (English Through Fun) (این مطلب با استفاده از طنز، نکته‌های آموزشی زبان انگلیسی را ارائه می‌دهد.)

ب) بخش علمی ـ ترویجی
1. مقالات دانش‌افزایی که آخرین یافته‌ها را در مورد مقولات آموزشی به زبان ساده معرفی می‌کنند.
2. مقالات معرفی تکنیک‌ها و روش های تدریس در کلاس درس.

ج) نحوه بررسی مقالات
مقالات دریافتی، ابتدا بر اساس معیارهای زیر و هم‌چنین نحوه نگارش مشخص شده، توسط دو داور بررسی می‌شوند:
1. تازگی موضوع؛
2. تناسب موضوع با نیازهای آموزش و پرورش؛
3. وجود ارتباط منطقی بین بخش‌های مختلف مقاله؛
4. تناسب بین فرضیه، داده‌ها و تنایج (در مورد مقالات پژوهشی)؛
5. نتیجه‌گیری مبتنی بر تحلیل داده‌ها و ارائه پیشنهادهای عملی (در مورد مقالات مروری، نتیجه‌گیری به همراه توصیه برای دبیران آورده شود)؛
6. رعایت سبک نگارش متناسب با نوع مقاله؛
7. استفاده از منابع معتبر و پیروی از قواعد ثبت ارجاعات درونی متن؛
8. رعایت محدودیت حجم مقاله در بیان مطلب.

مقالاتی که از حداقل معیار برخوردار باشند پذیرفته می‌شوند و اصلاحات لازم در آن‌ها به عمل می‌آید. در مواردی نیز پیشنهادهایی به مؤلف ارائه می‌شود تا در مقاله اعمال کند. فرایند داوری معمولا پنج هفته طول می‌کشد و نتیجه به صورت کتبی یا از طریق تلفن، به مؤلفان اطلاع داده می‌شود.

 

۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۶,۹۸۴
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۳۰۳
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۰۷۶
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۰۸
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۲۹
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۴۳
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۲۶
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۱۵
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۱۶
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۵۴
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۳۹
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۰۴
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۰۶
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۵۲
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۹۲
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۸۲
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۶۵
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۷۲
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۰۸
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۹۷
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۱۰
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۸۶
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۳۱
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۰۵
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۴۶
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۳۸۱
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۷۶
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۷۹
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۳۳۲
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۰۷
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۷۹
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۳۳
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۸۸
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۸۸
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۹۱
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۱۲
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۳۹۶
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۱۰
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۹۸
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۱۴
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۳۴۵
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۹۶
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۲۰۷
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۳۶۶
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۵۳
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۳۴۱
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۶۸
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۳۲۱
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۳,۷۵۵
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۳,۹۳۰
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۱۵۶
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۰۳۷
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۳,۷۵۸
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۲۳۳
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۲۷
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۲۹۸
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۰۷۹
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۳,۹۸۶
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۳,۸۳۴
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۳,۹۴۷
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۰۲۸
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۳۷۵
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۱۴۰
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۱۶۶
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۲۱۱
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۲۴۶
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۱۰۰
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۲۶۵
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۲۰۹
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۰۴۱
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۳,۹۵۹
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۳,۹۷۵
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۲۸۲
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۰۵۱
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۰۳۹
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۱۶۱
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۳,۹۰۱
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۰۱۳
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۳,۹۰۳
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۳,۶۸۷
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۳,۷۱۷
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۳,۶۸۸
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۳,۷۶۵
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۳,۹۰۹
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۳,۹۶۳
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۶۳
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۶,۶۸۸
« قبلی صفحه ۱ از ۱ بعدی »