عکس رهبر جدید
تحلیل محتوای کتاب درسی فارسی پایه دوم ابتدایی بر اساس مؤلفه‌های مهارت‌های اجتماعی
آموزش مهارت‌های اجتماعی در محیط‌های آموزشی، دانش‌آموزان را در مدرسه و سایر موقعیت‌های زندگی، با وجود مشکل‌ها و آسیب‌هایی که آن‌ها را تهدید می‌کنند، موفق می‌سازد.

به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی به نقل از روابط عمومی سازمان پژوهش؛ فصلنامه‌ تخصصی رشد آموزش علوم اجتماعی از گروه مجلات علوم انسانی به عنوان جزئی از بسته‌‌های تربیت و یادگیری در چارچوب اهداف و نظام آموزش و پرورش، با زمینه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی برای معلمان، دانشجو ـ معلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش منتشر شد. نود‌ویکمین شماره از رشد آموزش علوم اجتماعی مطالبی در حوزه‌های برنامه درسی و علوم اجتماعی، دانش نوین اجتماعی، دانش اجتماعی بومی و... منتشر کرده است.

در سرمقاله این شماره از رشد آموزش علوم اجتماعی با عنوان بیگانگی با مخاطب، دیجیتال شدن در حوزه رسانه‌ها و مطبوعات عامل دگرگونی ابزار و وسایل انتقال پیام، سازمان تولید و نوع محتوا، شیوه دسترسی به رسانه، انتشار، توزیع فروش و تبلیغات معرفی شده است. همچنین در این مطلب موضوع شکاف بین رسانه و مخاطب و رویگردانی مخاطبان از رسانه‌ها پرداخته شده و به این پرسش‌ها پاسخ داده شده است: فضای دیجیتال چه تغییر و تحولی را در مخاطب رسانه‌ها و مطبوعات رقم زده است؟ مخاطب عصر دیجیتال کیست؟ چگونه تعریف می‌شود؟ چه ویژگی‌هایی دارد؟

*

در حوزه برنامه درسی علوم اجتماعی، مطلبی با عنوان مهارت‌های اجتماعی در کتاب فارسی به تحلیل محتوای کتاب درسی فارسی پایه دوم ابتدایی بر اساس مؤلفه‌های مهارت‌های اجتماعی منتشر شده است. آموزش مهارت‌های اجتماعی در محیط‌های آموزشی، دانش‌آموزان را در مدرسه و سایر موقعیت‌های زندگی، با وجود مشکل‌ها و آسیب‌هایی که آن‌ها را تهدید می‌کنند، موفق می‌سازد. به عبارت دیگر، مهارت‌های اجتماعی توان افراد و مقاومت آن‌ها را در برابر دشواری‌های زندگی اجتماعی بالا می‌برد. بنابراین آموزش مهارت اجتماعی از دوران اولیه زندگی ضروری است و کتاب‌های درسی یکی از منابع اصلی انعکاس این آموزه‌ها هستند. در این راستا پژوهشی با عنوان «تحلیل محتوای کتاب درسی فارسی پایه دوم ابتدایی بر اساس مؤلفه‌های مهارت‌های اجتماعی» در رشد آموش علوم اجتماعی منتشر شده است. نتایج تحلیل این محتوا میزان توجه به مؤلفه‌های مهارت‌های اجتماعی از بیشترین مقدار توجه تا کم‌ترین مقدار را در اختیار مخاطبان این مجله قرار می‌دهد.

*

الگوهای تدریس برتر معلمانی هستند که روش‌های خلاقانه و مهارت‌هایشان در تدریس موفق، مؤثر و جذاب را ارائه می‌دهند. رشد آموزش علوم اجتماعی در سلسله گفت‌وگوهایی با دبیران برگزیده الگوی تدریس برتر در علوم اجتماعی، در این شماره با شهلا سلطانی، رتبه اول جشنواره تدریس برتر در سال‌های 1396 و 1397 در محور تدریس حضوری و غیر حضوری درس تاریخ و جامعه‌شناسی و داود مهدوی کنده، رتبه اول جشنواره تدریس برتر در محور تحلیل محتوای کتاب جامعه‌شناسی 3 پایه دوازدهم رشته ادبیات و علوم انسانی گفت‌وگو کرده است. در این گفت‌وگوها درباره اهداف این معلمان برای شرکت در جشنواره، ایده‌ها و روش‌های مورد استفاده، چالش‌های حضور در جشنواره و... صحبت شده است.

*

در صفحه پایانی هر یک از کتاب‌های جامعه‌شناسی و هویت اجتماعی، سه بخش «مفاهیم کلیدی»، «خلاصه کنید» و «آنچه از این درس آموختیم» قرار داده شده است که دانش‌آموز باید آن‌ها را کامل کند. اما این صفحه‌ها در فرایند یاددهی ـ یادگیری علوم اجتماعی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و نانوشته می‌مانند یا به شیوه‌های نادرست کامل می‌شوند. در حالی که تکمیل این صفحه می‌تواند فرصت‌های مناسبی برای تعمیق دانسته‌ها و تقویت مهارت‌ها ایجاد کند. مطلب خلاصه‌نویسی در حوزه برنامه درسی و آموزشی علوم اجتماعی به بررسی عیب‌های خلاصه‌نویسی معلم و خلاصه‌خوانی دانش‌آموز پرداخته است.

*

میزگرد تخصصی نقش سازمان‌های مردم‌نهاد برای تقویت نقش مدرسه؛ رابطه سازگاری‌، خوش‌بینی‌، منبع‌ کنترل و سبک‌های‌ مقابله‌ای‌ با میل به مصرف مواد در دانش‌آموزان؛ 9 روش برای آموزش مهارت‌های اجتماعی در کلاس درس؛ چگونه سؤال بپرسیم؟؛ راهکارهای افزایش انگیزه دانش‌آموز و معلم؛ جامعه‌شناسی ژان بودریار؛ ویژگی جامعه‌شناس از نگاه پیر بوردیو؛ فرزندان فضای مجازی؟!؛ ارزشمندترین مهارت در عصر دیجیتال؛ جامعه‌شناسی تصویری؛ در پردازش و ضرورت اهمیت پژوهش؛ اجتماعی شدن در برابر اجتماعی کردن از دیگر مطالبی هستند که در این شماره از فصلنامه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی رشد آموزش علوم اجتماعی برای معلمان، دانشجو ـ معلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش منتشر شده است.

 
فایل PDF و نسخه چاپی فصلنامه‌‌های تخصصی رشد در بخش فروش و اشتراک وبگاه مجلات رشد به فروش می‌رسد. برای ثبت نام در وبگاه و خرید نشریات رشد اینجا را انتخاب کنید.

 

رشد آموزش علوم اجتماعی؛ شماره ۹۱. بهار ۱۴۰۲

 

 

منبع: واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۵۳۱
کد خبر : ۴,۲۵۶
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید