در جلسه مشترک میان مسئولان دفتر انتشارات و فناوری آموزشی و مجموعه جمعیت کشافه المهدی (عج) درخصوص طرحهای همکاری و تعامل در تولید محتوای آموزشی و تربیتی میان ایران و لبنان گفتوگو و هماندیشی شد.
به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، جلسه مشترک میان مسئولان دفتر انتشارات و فناوری آموزشی و نمایندگان جمعیت کشافة المهدی (عج) لبنان برگزار شد. در این جلسه حاضران در زمینه تعامل بیشتر برای تولید محتوای آموزشی و تربیتی میان ایران و لبنان با یکدیگر به بحث و تبادل نظر پرداختند.
دکتر محمد صالح مذنبی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در این جلسه اظهار کرد: در ابتدا باید به این موضوع اشاره کنم که در کشور ما سندی با عنوان سند تحول بنیادین آموزشوپرورش به تصویب رسیده است که به تأیید مقام معظم رهبری نیز رسیده است. بر این اساس ایشان به صورت ویژه از ما انتظار دارند تا در نظام آموزشی کشور به این سند به عنوان مبنای برنامهریزی آموزشی، تربیتی و اصل تعلیم و تربیت توجه داشته باشیم.
تفاوتها و تمایزات مهم تولیدات جدید مجلات رشد
مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی تصریح کرد: بر همین اساس در دوره جاری انتشار مجلات رشد شاهد تفاوتها و تمایزاتی هستید که یکی از دلایل آن موضوع توجه بیشتر به سند تحول بنیادین است. در دوره جدید انتشار مجلات مذکور سعی شده با توجه بیشتر به برنامه درسی که دانشآموزان در مدارس دارند، همخوانی و مطابقت با این برنامهها نیز مورد توجه قرار بگیرد. به طور نمونه زمانی که برای نخستین بار دانشآموزان با حروف الفبا آشنا میشوند، داستانها و تصویرگریهای مجلات باید به گونهای باشد که بتواند این آموزش را در ذهنها خود به خوبی نهادینه کرد.
مذنبی همچنین بیان کرد: علاوه بر این مجلاتی در گروه سنی بزرگسال برای معلمان و مربیان تدوین میشوند که هدف آنها پشتیبانی از مجلات دانشآموزی و نیازمندیهای معلمان و مربیان و مدیران مدارس است.
توسعه عدالت از دیگر اهداف مدنظر
در ادامه این نشست سید کمال شهابلو، معاون تولید و انتشار مجلات رشد نیز با اشاره به جلسات برگزار شده با گروهی از حزب الله لبنان در سالهای گذشته و همفکری در خصوص مجلات با آنها، گفت: برخی از مجلات رشد در گروه دانشآموزی را در اختیار این گروه قرار دادیم تا بتوانند در حوزه تصویر و متن از آنها برای نشریات خودشان استفاده کنند.
وی همچنین درباره فعالیتهای جدید در این حوزه که در حال انجام است اظهار کرد: هدف ما از انتشار مجلات رشد به جز مواردی که عنوان شده، توسعه عدالت آموزشی نیز هست. براین اساس، علاوه بر تولید کاغذی مجلات رشد، سعی میکنیم تا نرمافزارهای کاربردی (اپلیکیشن) آن را نیز توسعه دهیم.
تولید مجلات «رشد روشن» ویژه دانشآموزان نابینا در دوره ابتدایی
معاون تولید و انتشار مجلات رشد ادامه داد: مجله «رشد روشن» عنوان یکی از مجلات رشد است که به صورت کاغذی ویژه دانشآموزان نابینای دوره ابتدایی تولید میشود و میتوان گفت تولید این مجلات در کشور ما در مقایسه با کشورهای منطقه و حتی در دنیا تقریباً بینظیر است.
شهابلو افزود: در تولید بستههای تربیتی اهدافی را دنبال میکنیم که منجر به برگزاری جشنوارههای مختلف میشود. یکی از این جشنوارهها که در قالب مجلات رشد تعریف شده «جشنواره عکس و تصویرگری رشد» است. این یک جشنواره دوسالانه و ملی است و گروههای دانشآموزی، بزرگسالان و عکاسان حرفهای میتوانند در آن شرکت کنند.
مجلات رشد قدمتی از ابتدای انقلاب اسلامی دارد
معاون تولید و انتشار مجلات رشد با تأکید بر اینکه افرادی که در حوزه آموزش و تربیت در ایران فعالیت دارند، مجلات رشد را میشناسند، گفت: حدود 4۰ سال است که این مجلات تولید میشوند و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران با شمارگان میلیونی به جامعه هدف عرضه شدهاند. این شمارگان میلیونی نه تنها شامل مخاطبانی میشود که به صورت کاغذی آن را دریافت میکنند بلکه همه افرادی را نیز در بر میگیرد که به صورت غیر کاغذی به آن دسترسی دارند.
ارائه نرم افزارها، پویانمایی، موشن گرافی و اینفوگرافی
در بخش دیگری از این نشست دکتر محمدرضا شکرریز، معاون فناوری آموزشی با بیان این مطلب که در بخشی که مسئولیت آن را بر عهده دارد، وی و دیگر همکاران فرایند پشتیبانی از منابع مکتوب و غیر مکتوب درسی دانشآموزان و معلمان را بر عهده دارند، خاطرنشان کرد: چهار وظیفه تولید، تأمین و تدوین محتواهای آموزشی بر عهده این معاونت است. در کنار برنامه درسی رسمی که در قالب کتابهای درسی به دانشآموزان ارائه میشود، حوزه معاونت فناوری نرمافزارها و محتواهایی مانند پویانمایی یا انیمیشن، موشن گرافی، اینفوگرافی، پادکست و... را به دانشآموزان و معلمان عرضه میکند.
جشنواره فیلم رشد از قدیمیترین جشنوارههای فیلم کشور و جهان
وی ادامه داد: برگزاری «جشنواره بینالمللی فیلم رشد» مسئولیت دیگری این معاونت است. این جشنواره از قدیمیترین جشنوارههای فیلم کشور و جهان است. بر این اساس فیلمسازان سراسر دنیا که فیلمهای آموزشی و تربیتی تولید میکنند، میتوانند در این رویداد بزرگ مشارکت داشته باشند. شرکتکنندگان در این رویداد افرادی از طیفهای مختلف شامل دانشآموزان، معلمان و... را شامل میشود.
2340 رمزینه در کتب درسی
شکرریز بیان کرد: از سال گذشته در حوزه کتابهای درسی کار جدیدی آغاز شد که بر اساس آن بخشی به عنوان رمزینههای پاسخ سریع (QR Code) در این کتابها قرار گرفت. با پویش این رمزینهها، محتواهای مربوطه برای دانشآموزان و معلمان باز میشود. در سال گذشته تعداد 2340 رمزینه در کتابهای درسی وجود داشت که حدود شش هزار محتوا را پوشش میداد و امسال تعداد رمزینهها به 6000 عدد با حدود ده هزار محتوا رسیده است.
اعتبار سنجی تولیدات آموزشی
دکتر ابوذر حسامپور، معاون ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی به عنوان سخنران بعدی این نشست با اشاره به اینکه در نظام آمورشی ایران، بحث محتوای آموزشی به صورت یکسان توسط آموزشوپرورش تدوین میشود، تصریح کرد: بر همین اساس معاونت ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی تأسیس شد تا منابع تولید شده و مربوط به محتواهای آموزشی توسط دیگر نهادها و مجموعهها را ساماندهی کند. توجه به تفاوتهای فردی دانشآموزان و یادگیرندگان و همچنین تحقق عدالت تربیتی از جمله اهداف این معاونت است. به دلیل محتواهایی که توسط شرکتهای خصوصی و دولتی در کنار محتوای آموزشی درسی تولید میشود، توسط این معاونت اعتبار بخشی میشود.
وی بیان کرد: منظور از محتوا و مواد، تمامی مطالبی است که برای تحقق اهداف آموزشی و تربیتی از سوی نهادهای مختلف تولید میشوند. هدف از این امر تعمیم یادگیری و تسهیل فرایند آموزش طبق برنامههای وزارت آموزشوپرورش است. به این ترتیب تمامی تولیدات ناشرانی که در حوزه مکتوب (کتاب) و غیر مکتوب (بازیهای رایانهای) فعالیت دارند، اعتبار بخشی میشوند. اگرچه صدور مجوز تولیات آنها برعهده دیگر ساختارهای رسمی میباشد، ولی مطابقت این تولیدات با محتواهای آموزشی توسط ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی دفتر انتشارات و فناوری آموزشی صورت میگیرد.
وی ادامه داد: در این راستا دو سامانه وجود دارد که تولیدات مکتوب و غیر مکتوب تأیید شده از سوی این معاونت در آنها قسمت بارگذاری میشود تا دانشآموزان و خانوادههای از آن بهرهمند شوند.
قصد داریم از تجارب شما بهرهمند شویم
در بخش دیگر این نشست، شیخ نزیه فیاض، رئیس جمعیت کشافة المهدی (عج) لبنان اظهار کرد: این فرصت نصیب ما شد که از نزدیک از این مرکز پیشرو در امر تعلیم و تربیت بازدید داشته باشیم. از توضیحات ارائه شده بسیار استفاده کردیم. مجموعه کشافة المهدی به عنوان مؤسسهای که هدفش تعلیم و تربیت و آموزش برای گروه سنی که مشابه گروه سنی مدارس است، نقش تکمیل کننده نظام آموزشی در لبنان برای دانشآموزان و خانوادههایشان را بر عهده دارد. از این رو ما خود را شریک شما در این زمینه میدانیم و قصد داریم تا از تجارب شما بهرهمند شویم.
پایهریزی پایگاه تولید و انتشار محتوای الکترنیکی آموزش از راه دور
حاج علی خلیل، مدیر هنری جمعیت کشافة المهدی (عج) لبنان ضمن ابراز خرسندی از حضور در این جلسه بیان کرد: با توجه به دیدگاه و صحبتهای انجام شده، مشخص شد استفادهای که ما میتوانیم از تعامل خود داشته باشیم وسیع بوده البته این امر نیازمند گفتوگوهای عمیقتری خواهد بود تا از تجارب عنوان شده بهره لازم را ببریم.
وی ادامه داد: انشالله با نگاه عمیقتری، کارها و موضوعات را پیگیری خواهیم کرد تا بتوانیم در تعاملات پیش رو از این همکاری بیشترین استفاده را داشته باشیم.
مدیر هنری جمعیت کشافة المهدی (عج) لبنان تأکید کرد: ما باید نسلی را تربیت کنیم که نزدیک به اسلام ناب محمدی اصیل باشد. براین اساس علاوه بر مسائل تربیتی و فرهنگی که جمعیت مذکور برای دانشآموزان و اعضای خود دارد، به موضوع استعداد یابی هم توجه ویژهای شده است. در این راستا از طریق برپایی مسابقات سعی داریم تا افراد مستعد را شناسایی و متناسب با اهداف مدنظر آنها را آموزش دهیم. براین اساس در حال پایهریزی پایگاهی برای تولید و انتشار محتوای الکترنیکی برای آموزش از راه دور هستیم. همچنین مجله «المهدی» را نیز داریم که برای دو گروه سنی الف و ب (کودکان و نوجوانان) منتشر میشود. در این مجله رمزینههای پاسخ سریع نیز وجود دارد که قابل دسترسی است.
وی اظهار کرد: ما بخش خاصی را نیز برای تولیدات سینمایی و تلویزیونی داریم. در این زمینه سریالی را در حال آماده سازی داریم که موضوع آن در رابطه با تجربیات علمی است. در بخش سینمایی آثار زیادی تولید شدهاند. به طور نمونه میتوان به دو فیلم انیمیشن «شاهزاده روم» و «فیل شاه» اشاره کرد که با همکاری برخی از مؤسسات ایرانی اجرایی شده است. علاوه بر این در رابطه با تولید فیلمهای کوتاه و سرود فعالیتهای مشترکی داشتهایم که حاصل تعامل و همکاری دو طرف بوده است.
خلیل درباره ارتباط این تولیدات با بخش آموزش رسمی نیز بیان کرد: این جمعیت تحت نظر وزارت آموشوپرورش لبنان نیست. با توجه به این امر ما سعی داریم، همواره پشتیبانی نیز برای نظام آموزشی باشیم، چرا که همانطور که مستحضر هستید در لبنان مذهبهای مختلفی حضور دارند که هریک با رویکرد خود به مطالب ارائه شده آموزشی میپردازند و مباحث را طبق فرهنگ تربیتی خود تولید میکنند. در این راستا ما نیز تلاش داریم تا محتواهای مناسبی را برای شیعیان تولید کنیم.
فعالیت بوستان کتاب در لبنان با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی
وی ادامه داد: ما یک انتشارات در مؤسسه داریم که مسئولیت انتشار کتابها را برعهده دارد، همچنین بوستان کتابی که در آن بسیاری از کتابهای تربیتی وجود دارد. در این بوستان تنها فروش کتب هدف نیست، بلکه ترویج فرهنگ کتابخوانی به طور ویژه مورد توجه است.
در ادامه مدیر هنری جمعیت کشافة المهدی (عج) لبنان به معرفی برنامه کاربردی (اپلیکشین) اندرویدی به نام «حکایا المهدی» پرداخت و گفت: تمام مواد و محتوای پشتیبان در این اپلیکشین وجود دارد که به صورت رایگان در اختیار همه افراد قرار دارد. تولیدات ما تنها منحصر به مدارس نیست، بلکه هدف ما تربیت نسل توانمند برای جامعه است.