عکس رهبر جدید
دکتر عظیم محبی
۴ مهر ۱۴۰۱ ۰۸:۰۱
تحول اندیشمندانه

نوسازی مجلات رشد موضوعی مستمر و دائمی است. نوسازی نیازمند اندیشه‌ورزی است. بدون اندیشه، تفکر و خردورزی نوسازی حاصل نخواهد شد. اما سؤال کلیدی آن است که مبنای این اندیشه‌ورزی کدام است؟

مبنای اندیشه‌ورزی در نوسازی برنامه‌های درسی و مجلات رشد، از جمله مجله رشد معلم، عبارت‌است از:

• بیانیه مقام معظم رهبری در زمینه هویت‌بخشی، مهارت‌آموزی و تولید دانش‌بنیان؛

• بیانات گام دوم انقلاب اسلامی؛

• مبانی نظری سند تحول؛

• سند برنامه درسی ملی؛

• راهنمای حوزه‌های تربیت و یادگیری؛

• نیازهای آموزشی معلمان و دانش‌آموزان؛

• تحولات فناوری.

برای برنامه‌ریزی مجلات رشد بر اساس این مبانی، با حضور مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، جناب آقای محمدصالح مذنبی، جلسات متعددی تشکیل شد و چند رویکرد به‌عنوان راهنمای کلان مجلات رشد موردتوافق قرار گرفت:

• مسئله‌محوری؛

• تربیت رسانه‌ای؛

• سبک زندگی اسلامی‌ایرانی؛

• هویت‌بخشی با تأکید بر هویت جنسیتی؛

• ساحت‌های تعلیم و تربیت؛

• شایستگی‌های پایه؛

• اهداف دوره‌های تحصیلی.

پس از برگزاری جلسات متعدد شورای کارشناسی مجلات با شورای مجله و نظر مخاطبان، برنامه سالانه مجله رشد معلم بر اساس رویکردهای گفته‌شده تدوین شدند.

لازم به ذکر است، نوسازی نیازمند اندیشه‌ورزی و اندیشه‌ورزی نیازمند برنامه‌ریزی است. بر اساس این منطق، در تدوین محتوای مجله رشد معلم در سال 1401، چندمحور در اولویت قرار گرفته‌اند تا بتوانیم با کمک استادان و معلمان باتجربه، از طریق مقاله، گفت‌وگو، و تجربه‌نگاری، در توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان تأثیرگذار باشیم. این محورها در قالب سؤالات زیر به‌منظور ژرف‌اندیشی و مداقه بیشتر تنظیم شده‌اند.

• چگونه به دانش‌آموزان کمک کنیم به‌درستی مسئله‌یابی و مسئله‌شناسی کنند و از طریق پژوهش و دیگر روش‌های خلاق، راه‌حل‌های مناسب بیابند و آن‌ها را در عرصه‌های زندگی فردی، اجتماعی و ارزشی خود به‌کارگیرند.

• چگونه زمینه هویت اسلامی، ملی، خانوادگی و جنسیتی را در عصر رقمی (دیجیتال) در دانش‌آموزان تقویت کنیم؟

• چگونه سبک زندگی اسلامی‌ایرانی را در زمینه‌هایی چون کسب‌وکار، رشد جمعیت، محیط زیست، مصرف و فضای مجازی فرهنگ‌سازی کنیم؟

• چگونه ساحت‌های تعلیم و تربیت را به‌صورت متوازن در دانش‌آموزان تقویت کنیم؟ معلمان چگونه می‌توانند با طراحی و هدایت تدریس مسئله‌محور و تلفیقی در این مسیر نقش‌آفرین باشند؟

• در تربیت و یادگیری شایسته‌محور سنجش چگونه باید باشد؟ آیا سنجش و ارزشیابی باید به‌صورت درهم‌تنیده با آموزش و در خدمت یادگیری باشند؟

• چگونه در دوره پساکرونا از فناوری آموزشی در فرایند تدریس بهره بگیریم؟

• چگونه با شناخت بهتر استعدادها در هدایت تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان مؤثر باشیم؟

• چگونه مهارت‌های روان‌شناسی خود را بالا ببریم تا بتوانیم در برقراری ارتباط مؤثر و روش‌های تربیتی موفق‌تر عمل کنیم؟

• با توجه به عصر رقمی (دیجیتال)، چگونه می‌توانیم فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را مدیریت کنیم؟

• چگونه می‌توانیم سلامت و بهداشت فردی و اجتماعی دانش‌آموزان را در سطح کلاس و مدرسه در تلفیق با فرایند تدریس بهبود بخشیم؟

• چگونه می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های شورای معلمان و گروه‌های آموزشی مدرسه‌محور به توسعه حرفه‌ای معلمان کمک کنیم؟

• چگونه می‌توانیم با استفاده از ظرفیت جشنواره‌ها و مسابقات فرهنگی، علمی و عملی دانش‌آموزان روحیه پرسشگری را تقویت کنیم؟

• چگونه از ظرفیت برنامه ویژه مدرسه (بوم) به‌منظور آموزش مهارت‌های فنی‌و‌حرفه‌ای، کارآفرینی و مهارت‌های زندگی دانش‌‌آموزان بهره بگیریم

• با شادابی کلاس و مدرسه چگونه می‌توانیم به رشد متعادل هیجان‌ها و عواطف دانش‌آموزان کمک کنیم؟

محورهای ذکرشده مسئله‌ها و موضوعات کلیدی محتوای مجله رشد معلم در سال 1401 خواهند بود. امیدواریم با تلاش معلمان، کارشناسان و استادان بتوانیم زمینه گفتمان علمی را فراهم آوریم.

منبع: رشد معلم؛ شماره ۱. مهر ۱۴۰۱
تعداد بازدید : ۱۶۰
کد خبر : ۴,۰۲۶
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید