نشست تخصصی «ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی: بایدها و نبایدها»در سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و اموربینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، نشست تخصصی «ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی: بایدها و نبایدها» با حضور محمدصالح مذنبی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، فریبا کیا، دکتر حسن حذرخانی عضو هیأت علمی دفتر تألیف کتابهای درسی ابتدایی و متوسطه نظری و کیومرث جهانگردی معاون ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی روز شنبه 31 اردیبهشت در سرای اهل قلم سی و سومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران برگزار شد.
محمدصالح مذنبی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی ضمن عرض خیر مقدم به حاضرین در این نشست، گفت: اگر بین مجموعه کسانی که در نهادهای حاکمیتی اعم از دولتی و غیردولتی متولی حوزه فرهنگ و متولیان فرهنگی در کشور و میزان نیاز مخاطبین نسبت برقرار کنیم؛ میتوان دریافت با یک نهاد دولتی تنها نمیشود اقدام سازنده و گسترده را در کل کشور رقم زد.
وی گفت: یکی از بهترین راهبرد هایی که به نظام حاکمیتی کمک میکند مردمی شدن عرصه فرهنگ است لذا باید به نقش آفرینی ظرفیتهای فرهنگی کشور کمک کنیم. با یک یا دو سازمان نمیتوان نیاز مردم را برطرف کرد پیوند این دو مفید است و ناشران باید بتوانند در این مسیر نقش پررنگ تری داشته باشند.
مذنبی ادامه داد: همه کسانی که در حوزه کتاب و کتابخوانی و حوزه نشر مشغول هستند باید با یک نگاه همافزایی و نقشآفرینی مشترک و یاری دهنده به موضوع نگاه کنند.
مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی تصریح کرد: نشر آموزشی و فرهنگی در امتداد جریان یاددهی-یادگیری تعریف می شود.
وی در پاسخ به این سؤال که اگر نظام آموزشی و جریان حاکمیتی با راهبرد ساماندهی با همه ظرفیتهایش هماهنگ نباشد؛ چه میشود؟ گفت: با این شرایط شاهد اتلاف منابع، عدم بهرهمندی فضای فرهنگی کشور از محیط سالم و سازنده، سرخوردگی در حوزه فرهنگی در کشور و عدم چشمانداز وغایت این اقدام مهم حاکمیتی هستیم.
مذنبی در پایان در باب اهمیت این نشستها ضمن تقدیر و تشکر از عوامل اجرایی برگزاری این نشستها و نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران گفت: این نشست باعث همافزایی در حوزهها و محورهای مختلف میشود دیدگاه ها به هم نزدیک و در تحقق اهداف تأثیرگذار است.
در ادامه دکتر حسن حذرخانی عضو هیئت علمی دفتر تألیف کتابهای درسی ابتدایی و متوسطه نظری، نکاتی را در مورد برنامه درسی ارائه داده و گفت: عاملیت معلم نه تنها شرط بلکه کلیدی است و اگر این خدمت در راستای نقش معلم باشد برنده هستیم. اگر همه اطلاعات در کتاب با مثالهای فراوان بیاید در واقع عاملیت معلم به عنوان یکی از مهمترین عوامل استاندارد را از آن می گیریم.
وی افزود: در راستای اهداف برنامه درسی ملی؛ جزو اهداف آموزش کشور تربیت انسانهایی که سالم، مسئول، آیندهنگر و در خدمت جامعه و مسئولیتپذیر باشند، تأکید شده است. به عقیده من در برنامه درسی تربیت انسانهای خلاق و نقاد دارای مهارتهای حل مسئله و تفکر خلاق مد نظر میباشد اما ما در نظامهای آموزشی درگیر تجارت آموزشی شدهایم و به دنبال فروش کتاب به هر قیمتی هستیم و بعضاً استانداردها رعایت نمیشود.
فریبا کیا، مشاور دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سه مؤلفه مواد و منبع آموزشی، مخاطب منابع آموزشی، تولیدکننده که ناشران و پدیدآورندگان هستند را به عنوان سه ضلع یک مثلث دانست و بر اضلاع این مثلث که فعالیتها را شامل میشود تأکید کرد و افزود: اغلب این فعالیتها مشخصاً در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گردش کار دارند.
وی افزود: تشویق ناشران به ارسال و پذیرش ساماندهی و انطباق محتوا با هدفها و استانداردها و میزان آگاهی مخاطب از بایدها و نبایدها و آسیبشناسی موارد مطرح شده و نیازسنجی بر اساس واقعیتها از جمله اهداف کارگروه ساماندهی در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی میباشد.
کیا گفت: تاکنون بیش از 100 هزار منبع به صورت رایگان بررسی شده و در اختیار ناشران قرار گرفته است و ما در تلاش هستیم با رعایت موارد مذکور در جهت استانداردسازی منابع آموزشی گام برداریم.
شایان ذکر است مدعوین این نشست، اهالی قلم، ناشران فرهنگی کتاب کودک و نوجوان، ناشران آموزشی و ارزیابان ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی بودند.