نشست تخصصی «آشنایی با استانداردهای ارزیابی منابع مکتوب، در حوزه مهارتهای زندگی» در سی وسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران توسط سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی برگزار شد.
به گزارش اداره روابط عمومی و اموربینالملل سازمان پژوهش و
برنامهریزی آموزشی، این نشست تخصصی با حضور سید حسن حسینی مؤلف و ارزیاب
منابع آموزشی و تربیتی و دکتر سجاد مهدیزاده، سرپرست حوزه تربیت و یادگیری
مهارتهای زندگی و خانواده دفتر برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی
ابتدایی و متوسطه نظری) در روز پنج شنبه 29 اردیبهشت در سالن نشستهای
انجمن ناشران آموزشی برگزار شد.
سیدحسن حسینی با اشاره به اهمیت آموزش مهارتهای زندگی از
دوران کودکی گفت: اگر مهارتهای زندگی بهدرستی به کودکان و نوجوانان آموزش
داده شود، در آینده حتی منجر به موفقیت در کسب و کار میشود اما واقعیت؛
زمانی خودنمایی میکند که فرزندان ما در آینده بتوانند به اصطلاح گلیم خود
را از آب بیرون بکشند و در آشوب این روزمرگی، زندگی کنند و حیات طیبه را
تجربه کنند.
حسینی افزود: بچهها و بهطور کل انسانهای این زمانه
تمرکزشان روی کارشان کم است و انباشتگی و ازدحام در زندگی شخصی افراد به
وضوح دیده میشود.
وی با طرح این سؤال که تقسیمبندیای که در مجلات رشد کودک،
رشد نوآموز، رشد دانشآموز، رشد نوجوان، رشد جوان وجود دارد، آیا در
کتابهای آموزشی و مهارتی ناشران دیده میشود یا خیر، افزود: چیزی که در
این فضا گم شده است تمرکز است. آیا ما تفکیک معناداری در تشخیص گروه سنی
مخاطبان و مهارتهای زندگی مورد نیازشان داریم؟ بهتر است با تشکیل گروههای
یکپارچه؛ ناشران اتاق فکرشان را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و با متخصصان
مختلف از جمله نویسندگان، روانشناسان، فیلسوفهایاخلاق، استادان دانشگاه،
مربیان، والدین، مهدکودکها و همهی ارکانی که میتوانند بحث تربیت و آموزش
را مدیریت کنند؛ پا به عرصه گذاشته و با تواضع این مشکل در نشر و کتابهای
ما حل شود.
حسینی به عنوان ارزیاب منابع آموزشی و تربیتی تصریح کرد: باید
مسیر آموزش بهصورت غیرمستقیم و نه به معنای ابهامگویی، شکل گیرد. فضای
شاد در مهارتهای زندگی، گمشدهی بچههای امروز است و اگر بچههای امروز
یادگیرنده باشند حالشان خوب است و با تمرکز بر درون خود و هوش سیستمی،
همیشه به دنبال یک تغییر در گفتار و رفتار؛ رو به رشد خواهند بود. در کنار
یادگیری، یک مؤلفه کلیدی به نام سرزندگی و نشاط است، بدین معنی که بچه را
نمیتوان یک جا نشاند و به او آموزش داد بلکه بچهها باید شاد باشند و در
کتابهای مهارتهای زندگی جای سرزندگی از جمله بازی سرگرمی، داستان، خالی
است.
وی ادامه داد: ناشران باید به این نکته توجه ویژهای داشته باشند که فرهنگ و آداب ما باید به مهارتهای زندگی متصل شوند.
درادامه دکتر سجاد مهدیزاده، سرپرست حوزه تربیت و یادگیری
مهارتهای زندگی و خانواده دفتر برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی ابتدایی
و متوسطه نظری گفت: در حوزه مهارتهای زندگی نیازمند نیازسنجی هستیم.
محتوای کتابهای ما تکراری شده است و جذابیت خاصی ندارد. نکته دیگر اینکه
ما در حوزه کودک و بزرگسال کتاب زیاد داریم اما کتابهای نوجوان در مجموع
کمتر است .
وی افزود: مخاطب معلم و مربی در کتابها گم شده است و ممکن
است کتابی که ترجمه میشود برای مخاطبان دیگر ایجاد انگیزه نکند و این باعث
میشود کتاب، ماندگار نشود.
مهدیزاده با تأکید بر بومیسازی کتابها جهت ایجاد مدارس شاد
گفت: در عصر امروز بچههای ما به مهارتهای زندگی نیاز دارند و باید با
مفاهیم همچون نظمآموزی، سواد رسانهای، تحمل شکست و مهارتهای معنوی آشنا
شوند.
او ادامه داد: طراحی جلد کتاب مهم است؛ ما باید بازیوار كردن را در کتابها جدی بگیریم و به سمت بومیسازی کتابها پیش رویم.
سرپرست حوزه تربیت و یادگیری مهارتهای زندگی و خانواده دفتر
برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی ابتدایی و متوسطه نظری تصریح کرد:
امروزه مدیریت توجه بر زوایای بصری به دلیل اشباع دانشآموزان از اطلاعات
پیرامونی خود باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.
شایان ذکر است مدعوین این نشست، ناشران و مؤلفان فرهنگی کتاب کودک و نوجوان و ارزیابان ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی بودند.