عکس رهبر جدید
آموزش فنی و حرفه‌ای از دیدگاه عام‌گرایی
در فصل‌نامه‌ی «رشد آموزش فنی و حرفه‌ای»

«آموزش فنی و حرفه‌ای از دیدگاه عام‌گرایی»، عنوان مقاله‌ای است که در این شماره‌ی فصل‌نامه‌ی رشد آموزش فنی و حرفه‌ای چاپ شده است.
دکتر علی‌اصغر خلاقی، استادیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی نویسنده‌ی این مقاله، با بیان این مطلب که‌ آموزش فنی و حرفه‌ای به عنوان آموزش عام فقط به یک دوره‌ی خاصی از گذر تحصیلی و برای بخش معینی از دانش‌آموزان اختصاص ندارد، آورده است:
«محدود کردن آموزش فنی و حرفه‌ای به یک دوره‌ی نیمه‌ تخصصی دو ساله برای بخشی از دانش‌آموزان، بدون فراهم کردن شرایط لازم برای آموزش مهارت‌های عمومی و پایه و ایجاد روحیه و توانایی لازم برای رویارویی با جنبه‌های حاشیه‌ای و پشتیبانی‌کننده‌ی کار در واقع جفا کردن به این آموزش‌هاست؛ به این معنی که اسماً آموزش فنی و حرفه‌ای داریم اما عملاً نیروی کارآمدی برای بازار کار تربیت نمی‌کنیم.
این آموزش‌ها که با استفاده از روش‌های کهنه و ابزارها و فناوری‌های از کار افتاده همراه است و نیروی انسانی آن آموزش کافی ندیده است چگونه می‌تواند هنرجویان را با تغییرات سریع و گسترده‌ی فناوری امروز و نیازهای دائماً در حال تغییر بازار کار هماهنگ کند و محصولات آموزش فنی و حرفه‌ای پاسخ‌گوی نیازهای بازار کار باشد. این ضعف‌ها حتی مانع مشارکت جدی کارفرمایان و بخش صنعت و خدمات در برنامه‌ریزی‌ها و تجهیز هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای شده است.»
نویسنده‌ی این مقاله در ادامه به دیدگاه عام‌گرایی درباره‌ی تربیت حرفه‌ای پرداخته و خاطرنشان ساخته است: «از دیدگاه عام‌گرایی، تربیت حرفه‌ای یک نیاز عمومی و به بیان دیگر یک آموزش عمومی است که همه‌ی آحاد جامعه به آن نیاز دارند و باید همه‌ی دانش‌آموزان از آغاز مدرسه تا پایان دبیرستان به صورت یک آموزش مداوم و مادام‌العمر پیوسته آن را بیاموزند.»
دکتر خلاقی در انتهای مقاله بر این نکته تأکید کرده است که همه‌ی دانش‌آموزان باید به مهارت‌های عمومی یا پایه مانند اخلاق حرفه‌ای، کارآفرینی و شایستگی‌های شش‌گانه‌ی پایه، تحت عنوان‌های:
• مهارت‌های اساسی سواد خواندن، نوشتن، حساب کردن و استفاده از فناوری؛
• مهارت‌های ارتباط بین فردی، کار گروهی، ارتباط با مشتری؛
• مهارت‌های تفکر مانند گردآوری و پردازش اطلاعات، حل مسئله، برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی، مهارت چگونه آموختن، تفکر خلاق، تفکر سیستمی؛
• مهارت‌های شخصیتی مانند مسؤلیت‌پذیری، منعطف بودن، توانایی مدیریت زمان، اعتماد به نفس داشتن، سخت‌کوشی؛
• مهارت‌های کسب و کار مانند نوآوری، کارآفرینی، تجارت و مهارت‌های شغلی؛
• مهارت های اجتماعی مانند مهارت و دانش شهروندی مسلط شوند.
متن کامل این مقاله را می‌توانید در فصل‌نامه‌ی رشد آموزش فنی و حرفه‌ای شماره‌ی 23، تابستان 1390 ببینید.

تعداد بازدید : ۱,۳۳۸
کد خبر : ۳۸۴
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید