لیلا ولیزاده معتقد است کتابهای آموزشی کودکان باید متناسب با سطح رشد، ارزشهای اجتماعی و نیازها و علایق کودکان، طراحی و اجرا شوند.
داور سرگروه پیش دبستانی (کتابهای آموزشی) نوزدهمین جشنواره
کتاب رشد در گفتوگو با روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و
برنامهریزی آموزشی اظهارداشت: با بررسی مختصری از اهداف برنامههای تربیتی
و آموزش در دوران اولیه کودکی میتوان به کارکردهای حساس کتابهای تربیتی و
آموزشی کودکان و مطابقت آن با علوم مختلف و مقایسه با وضعیت موجود
کتابهای ارسالی به جشنواره پی برد. آنچه از این نوع بررسیها حاصل میشود
نشان میدهد منابع مورد نیاز کودکان باید در بر گیرنده فعالیتهایی باشند
که به رشد مهارتهای جسمی و حرکتی، برانگیختن کنجکاوی، خلاقیت و پرورش
تواناییهای شناختی، نگرشهای اجتماعی مطلوب، علاقه به خود، زندگی خانوادگی
و هویت ملی و... منجر شود.
او با این توضیح که در حال حاضر رویکردهای مختلفی در زمینه
چگونگی تدوین و بهرهمندی از کتاب برای کودکان پیش از دبستان وجود دارد،
ادامهداد: که غالبترین نگاهها در زمینه کتابهای پیش دبستانی در
برگیرنده انتظارات یادگیری از کودکان درباره موضوعات متعددی در حوزه نیازها
و علایق آنان است و از طریق فرصتهای یادگیری متنوع و سازنده در اختیار
کودکان قرار میگیرد. البته انعطاف در انتخاب محتوا با توجه به شرایط
زمانی، مکانی، نقش والدین و نقش مربی و مراقب کودکان حتماً وجود خواهد داشت.
اما این موارد در بسیاری از منابع ارسالی به جشنواره مشاهده و استنباط
نمیشود؛ که نتیجه آن تهدیدی جدی برای کیفیت تربیت کودکان خواهد بود.
بنابراین در ارائه برنامهها و فعالیتها در قالب کتاب برای کودکان زیر شش سال نباید آنان را زیر بار سنگین آموزشهای غیرکارشناسی قرار دهیم.
کتابهای آموزشی کودکان باید متناسب با سطح رشد، ارزشهای اجتماعی و نیازها
و علایق کودکان، طراحی و اجرا شوند.
ولیزاده افزود: بر اساس یافتههای بررسی در حوزه کتابهای
ارسالی به جشنواره، میتوان به این نکته بهعنوان یک نقطه قوت پرداخت که
بعضی از موضوعات انتخابی برای تدوین کتابهای کودکان، برگرفته از شرایط
امروزی جهان بوده و تلاش شده است که روشهایی در تدوین و اجرای مطالب
کتابها بهکار برده شود که مطابق با وضعیت خاص مردم در مقابله فرهنگی با
شرایط بحرانی شیوع بیماری کووید 19 است. البته با وجود تلاش برای بهرهمندی
از شرایط بحران این بیماری و تبدیل آن به فرصتهای تربیتی برای کودکان و
مربیان در متن بعضی از کتابها، روش به کار گرفته شده مطابق با اصول تدوین
کتاب برای دوره پیش از دبستان نبود.
لیلا ولیزاده دکترای مدیریت آموزشی از دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناسی ارشد آموزش پیش از دبستان از همین دانشگاه است.