عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.
در جشنواره فیلم رشد به شاخص‌های علمی، آموزشی و تربیتی توجه می‌شود
دبیر پنجاه و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، اعلام کرد: شاخصه‌های کیفی در جذب فیلم‌های این دوره از جشنواره بیش از ادوار گذشته مدنظر است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، محمدابراهیم محمدی دبیر پنجاه و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد در نهمین جلسه شورای اجرایی این جشنواره اعلام کرد: همانطور که در فراخوان این دوره از جشنواره فیلم رشد مشهود است،‌ محوریت جذب و پذیرش آثار در جشنواره بین‌المللی فیلم رشد شاخصه‌های مهم علمی، آموزشی و تربیتی بودن است و در هر دو بخش جشنواره یعنی بخش بین‌الملل و بخش ملی،‌ کیفیت آثار چه از نظر محتوایی و چه از نظر تکنیکی برای ورود و ثبت در دبیرخانه حرف اول را می‌زند. از این رو هر فیلمی قابلیت پذیرش و ثبت‌نام در جشنواره را ندارد.

مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در توضیح بیشتر این مطلب افزود: بر اساس سیاست‌های کلی حاکم بر جشنواره فیلم رشد، در همه دوره‌ها توجه به قالب و محتوا ملاک پذیرش و انتخاب آثار بوده بوده است اما در این دوره از جشنواره شاخصه‌های ثبت‌نام و دریافت آثار به طوری است که فیلم‌ها بیش از پیش با اهداف جشنواره فیلم رشد همسو و منطبق باشد. یعنی فیلم‌سازان در بدو ثبت‌نام متوجه خواهند شد که فیلم‌شان قابلیت ثبت‌نام در جشنواره علمی، آموزشی و تربیتی رشد را دارد یا خیر. همچنین در بخش کمیته جذب آثار خارجی این موضوع تأکید شده و فیلترهای لازم جهت فراخوان از آثار خارجی در بدو ثبت‌نام اعمال شده است، در نتیجه فیلم‌سازان بر مبنای محورها و موضوعات اعلام شده در سایت جشنواره بیش از پیش به درک درستی از اهداف و سیاست‌های جشنواره دست خواهند یافت. بنابر گزارشات ادوار گذشته دبیرخانه جشنواره فیلم رشد اکثریت شرکت کنندگان در این جشنواره انتظار دارند که اثرشان در جشنواره پذیرفته شود و به بخش مسابقه راه یابد اما حقیقت این است که ملاک‌ها و سنجه‌های ارزیابی آثار در این جشنواره متفاوت‌تر از سایر جشنواره‌های بین‌المللی است.

دبیر پنجاه و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد در ادامه گفت: در این دوره از جشنواره تلاش خواهیم کرد که کیفیت آثار قربانی کمیت نشود. از این رو به چند دلیل عمده امکان دارد که امسال تعداد آثار ارسالی برای دبیرخانه جشنواره بین‌المللی فیلم رشد محدودتر از سال گذشته باشد. دلیل اول فیلترهایی است که در جذب آثار از جمله آثار خارجی لحاظ شده است. دلیل دوم عدم پذیرش آثاری است که در ادوار گذشته به جشنواره ارسال شده است. دلیل دیگر که خیلی مهم‌تر به نظر می‌رسد شیوع ویروس کرونا در طول 20 ماه گذشته است که امکان فعالیت‌های هنری از جمله رشته فیلم‌سازی را که معمولاً یک فعالیت گروهی است و وابسته به یک خرد جمعی می‌باشد را خیلی محدود نموده است. همین موضوع نیز سبب شده است که بسیاری از فیلم‌سازان ایرانی و خارجی به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی و شرایط سخت حاکم بر زندگی موفق به تولید آثار جدید نشوند. با این حال نگاه جشنواره و اهداف جشنواره مخصوصاً در این دوره، ‌یک نگاه و هدف کیفی است و کیفیت در محتوا و تکنیک باید در راستای برنامه ملی درسی و پاسخ به نیازهای دانش‌آموزان در فرایند یاددهی ـ یادگیری باشد. جشنواره فیلم رشد از چنین آثاری استقبال می‌کند و پذیرای آن‌هاست اگرچه ممکن است به تعداد محدود و کمتر از ادوار گذشته باشد.


تعداد بازدید : ۳۴۴
کد خبر : ۳,۷۷۰
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید