پنجمین و آخرین روز پنجاهمین جشنواره بینالمللی فیلم رشد، وبینار آنلاین به نمایش آثار دانش آموزی و نقد و بررسی آن اختصاص یافت.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، روز پایانی وبینارهای آنلاین پنجاهمین جشنواره بینالمللی فیلم رشد، با نمایش فیلم پویانمایی «جوجه آشیانه» از کشور روسیه آغاز شد. در ادامه فیلم «خاطره می سازیم» که حائز رتبه نخست شده است، به مدت 15 دقیقه اثر دانش آموز ملیکا آقایی برای حاضران در این اکران آنلاین که عموماً دانش آموزان بودند، پخش شد. این اثر به اینکه چطور میتوان، یک مدرسه شاد داشت، پرداخته است.
روح الله مالمیر، قائم مقام جشنواره، نیز درباره این اثر توضیح داد و گفت: خلاقیت، بازی روان بازیگران و ایجاد لحظات شاد از جمله ویژگیهای این فیلم است. یکی دیگر از ویژگیهای مثبت این فیلم، شخصیت پردازی خوب آن است.
او در ادامه بیان کرد: جشنواره فیلم رشد در سه بخش دانش آموزی، معلمان و بین المللی برگزار شد و امسال با حضور بیش از 110 کشور جهان برگزار شد. فیلم «خاطره میسازیم» بنابر رای هیئت داوران جایزه رتبه نخست را دریافت کرد.
مریم یگانه، مجری برنامه نیز در ادامه این وبینار از دانش آموزان و حاضران در جلسه خواست که سوالات خود را مطرح کنند. یکی از نکات مثبت جشنواره، نقد و بررسی آثار است اما امسال به دلیل شیوع کرونا امکان برگزاری حضوری این رویداد فراهم نشد بنابراین ما تمام سعی خود را به کار بردیم که به شکل آنلاین این نقص را پوشش دهیم.
مالمیر در پاسخ به سوال یکی از دانش آموزان مبنی بر اینکه چگونه میتوانند فیلم بسازند، گفت: همه شما دانش آموزان حتی با گوشی موبایل نیز میتوانید فیلم بسازید. هر ساله برنامههایی برگزار میشود که طی آن دانش آموزان میتوانند آثار خود را از طریق مدرسه به منطقه 5 ارسال کنند. دانش آموزان هفتم و هشتم تا مراحل استانی میتوانند در این مسابقات شرکت کنند اما ردههای بالاتر میتوانند تا جشنوارههای ملی و حتی بینالمللی حضور پیدا کنند.
سپس فیلم پویانمایی «انتخاب» اثر زهرا (مبینا) حمزه به مدت 3 دقیقه برای حاضران پخش شد. این اثر در پنجاهمین جشنواره بینالمللی فیلم رشد موفق به کسب مقام سوم شد.
یگانه در توضیح این اثر، گفت: انیمیشن در دنیای امروز به دلیل شاخه بندیهای متفاوتی که دارد، کاربردهای بسیاری دارد. بخشی از کارهای این حوزه با دست انجام می شود که سنتی است و بخشی نیز با رایانه است و برخی نیز این دو را با یکدیگر را تلفیق می کنند. این اثر تکنیک رایانه ای دو بعدی اما سل انیمیشن است.
مالمیر نیز در ادامه این وبینار، بیان کرد: در این اثر یک دانش آموز به تصویر کشیده شده است که با یک کوله حرکت میکند. این کوله نمادی از ذهن دانش آموز است که آن را با دروس مختلف پر میکند.این فیلم فاقد دیالوگ بود، اما معنا و اندیشه را به راحتی میشد از آن دریافت کرد. نکته دوم این است که دانش آموزی که این اثر را ساخته، مورد تقدیر و تشکر قرار گرفت. این دانش آموز گفت که من تا کلاس یازدهم در رشته ریاضی تحصیل کردهام و مدالهای مختلفی در رشته ریاضی دریافت کردم اما پس از آشنایی با رشته انیمیشن تغییر رشته دادم و وارد هنرستان شدم و دوست دارم که این رشته را دنبال کنم.
فیلم «آنلاین» اثر سید محمدرضا خردمندان به مدت دو دقیقه برای حاضران پخش شد. یگانه در توضیح این اثر گفت: نوع دوستی در لحظه لحظه این فیلم کاملا احساس میشود.
مالمیر نیز در توضیح این اثر گفت: این اثر در بخش بینالملل حضور داشت. یکی از سه داور فیلمهای دانش آموزی ما همین جناب آقای سید محمدرضا خردمندان بود.
مستند «آخرین شعر یرموک» به کارگردانی کیومرث محمد چناری، به مدت 4 دقیقه برای حاضران پخش شد.
«قدم یازدهم» به کارگردانی مریم کشکولی نیا، دیگر انیمیشنی بود که در این وبینار برای دانش آموزان و حاضران پخش شد.
مالمیر در ادامه، درباره داوری بخشهای مختلف آثار، گفت: فیلمهای جشنواره در چند بخش مستند بلند، مستند، داستانی کوتاه، پویانمایی داوری میشود و آثار بخش بینالملل با آثار 110 کشور دیگر رقابت کردهاند و از بین تمامی آثار، به عنوان فیلم برتر و برنده تندیس زرین معرفی شده است.
او ادامه داد: داوری و قضاوت در فضای جشنواره، دارای ملاکها و معیارهای مختلفی است. جشنواره بینالمللی فیلم رشد، قدیمیترین جشنواره به شمار میرود و رویدادی نظیر این اتفاق در حوزه آموزش و تربیت نیست. هدف اصلی این جشنواره، پذیرش آثاری است که به محتواهای آموزشی کتابهای درسی دانش آموزان نزدیک تر باشد. نخستین ویژگی فیلم قدم یازدهم این است که با کتاب درسی شما را دارد و این نخستین ملاک انتخاب آن بوده است.
در پایان این وبینار، قائم مقام جشنواره به سوالات دانش آموزان پایه نهم پاسخ داد و از ادامه این وبینار تا پایان امروز برای سایر پایهها خبر داد.