عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.
هم اندیشی پیرامون امکان سنجی ارزیابی قبل از چاپ سامان بخشی
دفتر انتشارات و فناوری آموزشی به دنبال این است که با دریافت نشان استاندارد سازمان پیش از چاپ، نیاز ناشران به دریافت تأییدیه و گواهی جداگانه را مرتفع کند تا آن‌ها به آسانی وارد مدارس شوند.

به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، در این نشست که روز یکشنبه ۱۶ آذرماه برگزار شد به این نکته اشاره شد که دفتر انتشارات و فناوری آموزشی به دنبال این است که با دریافت نشان استاندارد سازمان پیش از چاپ،  نیاز ناشران  به دریافت تأییدیه و گواهی جداگانه را مرتفع کند تا آن‌ها به آسانی وارد مدارس شوند.

بر اساس این گزارش، اکنون ناشران پس از انتشار کتاب‌های خود به واحد سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی مراجعه می‌کنند و در صورت تأیید شدن کتاب خود از این واحد گواهی دریافت می‌کنند. دفتر انتشارات و فناوری آموزشی به دنبال این است که با دریافت نشان استاندارد سازمان پیش از چاپ،  نیاز ناشران  به دریافت تأییدیه و گواهی جداگانه را مرتفع کند تا آن‌ها به آسانی وارد مدارس شوند و این آرزو را با همکاری ناشران آموزش و پرورش عملی شود.»

لازم به ذکر است که دریافت این نشان پیش از چاپ اجباری نیست و هر ناشری خواست می‌تواند بعد از چاپ آن را دریافت کند.

 

نشان تأییدیه فکر مناسبی است

حمید‌رضا شاه‌آبادی، مدیر عامل انتشارات مدرسه با تأکید بر این موضوع که هر کتاب چاپ شده لزوماً کتاب خوب و مفیدی نیست، گفت: «در اکثر کشورهای دنیا نهادهایی هستند که فهرست آثار برگزیده ارائه می‌کنند یا نشان‌هایی را به کتاب‌های مناسب می‌دهند که معمولاً پس از چاپ است. در کشور ما هم این اتفاق می‌افتد. منتها این فهرست برای همه و در همه جا در دسترس نیستند. در نتیجه این فکر که به کتابی قبل از چاپ نشان بدهیم و در کتاب درج شود، فکر مناسبی به‌نظر می‌رسد؛ فقط باید مراقب بود ناشران از آن مفهوم ممیزی را برداشت نکنند.»


از ارزیابان مؤسسات بهره بگیریم

روح‌الله کاظمی‌زاده، مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نوجوانان با اشاره به دقت و سخت‌گیری‌های کانون در تولید کتاب و توجه هم‌زمان به قالب و محتوا گفت: «به نظر می‌رسد اگر ما بتوانیم از کارشناسانی که در شوراهای ارزیابی و نظارت فعالیت می‌کنند و در خود مؤسسات مستقر هستند بهره بگیریم، بهتر باشد. ناشرانی که در این جمع حاضرند، همه دغدغه‌مند هستند. اگر هم جایی لازم است به بخش نظارتی وارد شویم، می‌توانیم یک نفر را به عنوان ناظر به مؤسسات انتشاراتی بفرستیم تا بر فرایند نظارت کند.»

وی افزود: «ناگفته نماند که کتاب خوب هزینه دارد. کتاب اگر زیبا و با کیفیت باشد، ارزان تمام نمی‌شود. ما باید هم حرف خوب بزنیم، هم خوب حرف بزنیم.»


هماهنگی ناشران آموزش و پرورش کاری لازم است

نورعلی عباس‌پور، مدیر انتشارات انجمن اولیا و مربیان نیز با تأکید بر لزوم هماهنگی بین ناشران آموزش و پرورش و ضرورت استمرار چنین نشست‌هایی در آینده گفت: «با وجود آن‌که مخاطبان ما والدین هستند، ما سخت‌گیری‌های ویژه‌ای در کار چاپ کتاب‌ها داریم و همه کتاب‌ها با دقت داوری می‌شود و گاه آثار برخی بزرگان مورد تأیید قرار نمی‌گیرد.» وی همچنین از حاضران خواست راه‌های افزایش کیفیت کتاب‌های تولید شده در آموزش و پرورش را در نشست‌های بعدی مورد بحث و گفت‌وگو قرار دهند.


در تأیید کتاب‌ها به قیمت توجه شود

حسن ازهری‌راد، مدیرعامل موسسه فرهنگی منادی تربیت با اشاره به اینکه امسال صد درصد کتاب‌های انتخاب شده در طرح ۵۰ هزار نمایشگاه ـ ۵۰ هزار مدرسه از منابع مناسب معرفی شده توسط سازمان صورت گرفته است، گفت: «برخی از کتاب‌های تأیید شده قیمت‌های بالایی دارند که این امر باعث کاهش خرید کتاب می‌شود و لازم است موضوع قیمت را نیز در تأیید کتاب لحاظ کنیم. همچنین لازم است چتر رشد را قدری بازتر بگیریم و کتاب‌های بیشتری را تأیید کنیم. ضمناً ضرورت دارد با ناشران بزرگی که در حوزه کودک کار می‌کنند و بیشترین تأییدیه را از شما می‌‌گیرند، جلسه گذاشته شود و نظرشان درباره دریافت نشان پیش از چاپ اخذ شود.»


شروع آزمایشی با ناشران آموزش و پرورش

فریبا کیا، مشاور مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی با اشاره به همکاری بیش از ۱۲۰۰ ناشر با سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی، گفت: «دفتر انتشارات و فناوری آموزشی با علم به این‌که چهار ناشر حاضر در این نشست، به‌دلیل تولید کتاب‌های همسو با اهداف و برنامه‌های آموزش و پرورش و داشتن کمترین کتاب‌های نامناسب، تصمیم گرفت دادن نشان استاندارد پیش از چاپ را به صورت آزمایشی با چهار ناشر آموزش و پرورش آغاز کند. طبعاً آغاز این کار با ناشران آموزش و پرورش، با صرف زمان کمتری ممکن است. درج این نشان در نخستین چاپ کتاب، با توجه به مصوبه ۸۲۸ که عرضه و خرید کتاب را در مدارس سراسر کشور فقط از منابع استاندارد و مورد تأیید مجاز می‌شمارد، موجب می‌شود که ناشران آموزش و پرورش بدون نیاز به تأییدیه مجزا، کتاب‌های خود را به‌سادگی در مدارس عرضه کنند.»

 

واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۴۹۵
کد خبر : ۳,۳۴۶
Loading
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید