معیارهای محتوایی؛ معیارهای فیزیکی، گرافیکی و هنری از جمله محورهای کلی ارزیابی مجلات رشد هستند که این ارزیابی با نظارت مدیر هنری مجلات، رئیسان گروههای مجلات عمومی و تخصصی، و نیز با مشارکت سردبیران انجام میشود.
به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، مجلات رشد ارزیابی فنی و محتوایی میشوند. این مطلب در گفتوگو با سید کمال شهابلو، معاون دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، مطرح شد.
معاون دفتر در این خصوص بیان داشت: ارزیابی مجلات عمومی و تخصصی رشد از ابعاد متفاوتی انجام میشود. محورهای کلی ارزیابی مجلات دو بخش دارند: معیارهای محتوایی؛ معیارهای فیزیکی، گرافیکی و هنری. این ارزیابی با نظارت مدیر هنری مجلات، رئیسان گروههای مجلات عمومی و تخصصی، و نیز با مشارکت سردبیران انجام میشود.
وی تأکید کرد: چهار شماره نخست مجلات عمومی بزرگسال و دانشآموزی، و نیز دو شماره بهار و تابستان مجلات تخصصی سال 1399 از نشریات مورد ارزیابی هستند.
معاون مجلات بیان داشت: ما با تعریف چند شاخص، معیارهای بهنسبت دقیقی برای ارزیابی کیفی نشریات رشد فراهم میکنیم تا با مخاطبمحوری و رعایت سلیقههای مطلوب بتوانیم مجلات موفق و پیش رو را تشویق کنیم تا دیگر مجلات نیز بکوشند به سطح مطلوبی از کیفیت برسند. بنابراین، هدف دادن آگاهی به همکارن گرافیست، سردبیر و همه دستاندرکاران مجلات رشد است تا سعی کنند مجله خود را از ابعاد فنی و محتوایی ارتقا دهند. از محورهای جزئیتر قابل اشاره در ارزیابی مجلات عمومی رشد میتوان به این موارد اشاره کرد:
• تکمیل و تقویت آموزشهای رسمی و برنامههای درسی حوزههای تربیت و یادگیری؛
• توجه به علاقهها، نیازها و تواناییهای مخاطبان؛
• ترویج کتابخوانی و فرهنگ مطالعه بین مخاطبان؛
• زمینهسازی برای کسب مهارتهای زندگی؛
معیارهای محتوایی ارزیابی مجلات تخصصی رشد نیز عبارتاند از:
• کاربردی و اثربخش بودن؛
• نافع و سودمندبودن؛
• ارتباط با برنامه درسی؛
• تازگی، تنوع و مرتبطبودن مطالب؛
• برخورداری از صحت و اعتبار علمی؛
• ویرایش صحیح علمی، ادبی و نوشتاری؛
• رعایت ویرایش رسمالخطی منطبق با شیوهنامه تولید محتوای کتابهای درسی؛
• انطباق با هدفهای کلان آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی؛
• توجه به انداموارگی و هماهنگی و انسجام محتوا.
همچنین، معیارهای فیزیکی، گرافیکی و هنری در دو بخش طراحی جلد و نیز صفحهآرایی عبارتاند از:
• رعایت اصول حرفهای گرافیک؛
• طراحی خلاق و جذابیت بصری؛
• انسجام و درهمتنیدگی متن و تصویر؛
• تناسب طرح و تصویر با نیازها و ویژگیهای گروه سنی مخاطب؛
• نوآوری و خلاقیت.