عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.
مجلات رشد
معیارهای محتوایی؛ معیارهای فیزیکی، گرافیکی و هنری از جمله محورهای کلی ارزیابی مجلات رشد هستند که این ارزیابی با نظارت مدیر هنری مجلات، رئیسان گروه‌های مجلات عمومی و تخصصی، و نیز با مشارکت سردبیران انجام می‌شود.

به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، مجلات رشد ارزیابی فنی و محتوایی می‌شوند. این مطلب در گفت‌و‌گو با سید کمال شهابلو، معاون دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، مطرح شد.

معاون دفتر در این خصوص بیان داشت: ارزیابی مجلات عمومی و تخصصی رشد از ابعاد متفاوتی انجام می‌شود. محورهای کلی ارزیابی مجلات دو بخش دارند: معیارهای محتوایی؛ معیارهای فیزیکی، گرافیکی و هنری. این ارزیابی با نظارت مدیر هنری مجلات، رئیسان گروه‌های مجلات عمومی و تخصصی، و نیز با مشارکت سردبیران انجام می‌شود.

 وی تأکید کرد: چهار شماره نخست مجلات عمومی بزرگ‌سال و دانش‌آموزی، و نیز دو شماره بهار و تابستان مجلات تخصصی سال 1399 از نشریات مورد ارزیابی هستند.

معاون مجلات بیان داشت: ما با تعریف چند شاخص، معیارهای به‌نسبت دقیقی برای ارزیابی کیفی نشریات رشد فراهم می‌کنیم تا با مخاطب‌محوری و رعایت سلیقه‌های مطلوب بتوانیم مجلات موفق و پیش رو را تشویق کنیم تا دیگر مجلات نیز بکوشند به سطح مطلوبی از کیفیت برسند. بنابراین، هدف دادن آگاهی به همکارن گرافیست، سردبیر و همه دست‌اندرکاران مجلات رشد است تا سعی کنند مجله خود را از ابعاد فنی و محتوایی ارتقا دهند. از محورهای جزئی‌تر قابل اشاره در ارزیابی مجلات عمومی رشد می‌توان به این موارد اشاره کرد:

تکمیل و تقویت آموزش‌های رسمی و برنامه‌های درسی حوزه‌های تربیت و یادگیری؛

 توجه به علاقه‌ها، نیازها و توانایی‌های مخاطبان؛

 ترویج کتاب‌خوانی و فرهنگ مطالعه بین مخاطبان؛

 زمینه‌سازی برای کسب مهارت‌های زندگی؛


معیارهای محتوایی ارزیابی مجلات تخصصی رشد نیز عبارت‌اند از:

 کاربردی و اثربخش بودن؛

 نافع و سودمندبودن؛

 ارتباط با برنامه درسی؛

 تازگی، تنوع و مرتبط‌بودن مطالب؛

 برخورداری از صحت و اعتبار علمی؛

 ویرایش صحیح علمی، ادبی و نوشتاری؛

 رعایت ویرایش رسم‌الخطی منطبق با شیوه‌نامه تولید محتوای کتاب‌های درسی؛

  انطباق با هدف‌های کلان آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی؛

 توجه به اندام‌وارگی و هماهنگی و انسجام محتوا.

 

همچنین، معیارهای فیزیکی، گرافیکی و هنری در دو بخش طراحی جلد و نیز صفحه‌آرایی عبارت‌اند از:

 رعایت اصول حرفه‌ای گرافیک؛

 طراحی خلاق و جذابیت بصری؛

 انسجام و درهم‌تنیدگی متن و تصویر؛

 تناسب طرح و تصویر با نیازها و ویژگی‌های گروه سنی مخاطب؛

 نوآوری و خلاقیت.

 

واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۸۴۷
کد خبر : ۳,۳۲۹
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید

۱۲۷ نفر
۲۷,۴۸۲,۰۳۱ نفر
۸,۴۰۲ نفر
۱۵,۲۴۵ نفر
۱,۷۱۵,۶۶۰ نفر