چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۸ ۲۳:۰۵
در رشد آموزش فنی‌ و حرفه‌ای و کاردانش
۲۵ اسفند ۱۳۹۷ ۱۳:۳۶
سنجش تکوینی
فصلنامه رشد آموزش فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش در مقاله‌ای به ضرورت به کارگیری نوعی از سنجش به نام «تکوینی» در فرایند یاددهی ـ یادگیری پرداخته است

نویسنده در توضیح مفهوم سنجش تکوینی آورده است: «با استفاده از این نوع سنجش آموزش‌دهنده می‌تواند، زمانی که هنوز فعالیت‌ها و کوشش‌های آموزشی و یادگیری در جریان هستند و امکان رفع نارسایی‌ها، بدفهمی‌ها و مشکلات یادگیری و یادگیرندگان و رفع نواقص روش یادگیری ـ یاددهی امکان‌پذیر است، به انجام چنین کاری اقدام کند.»

نویسنده در ادامه به یکی از راهبردهای سنجش تکوینی اشاره کرده است: «تکالیف و وظایفی را به یادگیرندگان واگذار کنید و از آنان بخواهید طی انجام آن‌ها، شما را در جریان چگونگی کار قرار دهند و در انتها گزارش کامل آن را به‌طور مکتوب ارائه کنند. در این مورد وظیفه آموزش‌دهنده بررسی نحوه انجام کار و ارائه بازخوردهای شفاهی و کتبی مناسب به یادگیرندگان در مورد فعالیت و وظایفشان است.»


 

نویسنده: احمد شریفان ،کارشناس ارشد سنجش و اندازه‌گیری

کلیدواژه‌ها: مفهوم سنجش، سنجش تکوینی، راهبرد آموزشی، بهبود آموزش، تکوین یادگیری

 

منبع: فصلنامه رشد آموزش فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش، شماره ۵۰، زمستان ۱۳۹۷ |
تعداد بازدید : ۱۹۳
کد خبر : ۲,۸۹۹