در ابتدای این مراسم پرویز
قراگوزلو، دبیر اجرایی جشنواره با ارائه گزارشی از این دوره گفت: «در دهمین
دوره از جشنواره عکس رشد، از بین حدود 9000 قطعه عکس، 256 اثر به نمایشگاه راه
یافتند.»
وی در ادامه افزود: «دوسالانه
جشنواره عکس رشد در این مقطع به دهمین دوره خود که زمان بالندگی آن است رسیده است.
از نظر ما دانش آموزان علیالخصوص آنهایی که در رشته عکاسی تحصیل میکنند صاحبان
این آثارند و باید نقش مؤثرتری در این جشنواره داشته باشند. بهترین محل دیده شدن
آثار دانش آموزان ، نمایشگاهی در آموزش و پرورش است.»
محمد ناصری، دبیر جشنواره عکس رشد نیز ضمن
خیرمقدم به حضار در سالن و ضمن تشکر از سرپرست سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی
بابت حمایت از این جشنواره به ارائه گزارشی از این جشنواره پرداخت: «آثار رسیده به
دبیرخانه جشنواره در دو مرحله داوری شدهاند و جزئیات داوری این آثار در مرحله دوم
در ویژهنامه آثار برگزیده دهمین دوره جشنواره عکس رشد منتشر شده است.»
وی ادامه داد: «اگر 15 نفر دیگر
از عکاسان کشور در این دوره از جشنواره شرکت میکردند، تعداد عکاسان شرکت کننده در
جشنواره به عدد 1397 می رسید که با عدد امسال (1397) یکی میشد. حضور دانش آموزان در
این دوره از جشنواره بسیار مهم بود. عکاسان حرفهای این جشنواره را در حد یک
جشنواره قابل اعتنا و بسیار مهم ارزیابی کردهاند. امیدواریم با عنایت رئیس محترم
سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی این جشنواره همواره ادامه پیدا کند.»
ناصری ادامه داد: «شاید این
سئوال برای بعضی از دوستان پیش بیاید که جشنواره عکس رشد چه ارتباطی با آموزش و
پرورش دارد. در پاسخ باید گفت اولاً این جشنواره توجه جامعه عکاسان را به مسائل
آموزش و پرورش جلب میکند و در درجه دوم بسیاری از تولیدات آموزش و پرورش را غنی
میکند.»
وی در ادامه با تشبیه برخی از
عکسها به شعر و موسیقی افزود: «برخی از عکسها ما را به جاهایی دیدنی میبرد . ورودی
ما ثبت لحظهای است که شما عکاسان داشتهاید. ما در کتابهای درسی، مجلات رشد،
سایت رشد و در همه جاهایی که وزارت آموزش و پرورش نقش دارد از عکسهای شما استفاده
میکنیم. در همه اتاقهای سازمان پژوهش و برنامهریزی، دفتر انتشارات و تکنولوژی
آموزشی و ادارات کل استانها عکسهای شما عکاسان قرار دارند. در طی سال این عکسها
به استانهای مختلف میروند و از پشت لنزی
که شما دیدهاید عکسها را میبینند. پس وزارت آمومزش و پرورش به چنین جشنواره ای
نیاز دارد.»
وی گفت: «در این دوره از
جشنواره دو موضوع در گروه بزرگسال برای عکاسی مطرح شده بود. یکی مدرسه، خانه دوم و
دیگری بخش ویژه بود. در بخش دانش آموزی هم موضوع آزاد بود.»
ناصری با اشاره به این موضوع که
برای کیفیت بخشی به عکس در منابع آموزشی نیازمند به برگزاری این جشنواره هستیم به
سخنان خود پایان داد.
افشین شاهرودی، عضو هیئت مدیره انجمن عکاسی
ایران و یکی از داوران این جشنواره نیز چنین گفت: «من در رویدادهای رقابتی مختلفی
در زمینه عکاسی حضور داشتهام اما شور و نشاطی و انرژی که در این رویداد هست برای
من قابل احترام و ارزش است. چنین ویژگی کمتر در سایر رویدادهای عکاسی دیده میشود.
برای همین باید به دستاندرکاران چنین رویدادی تبریک گفت.»
وی ادامه داد: «از پیدایش عکاسی
حدود 190 سال می گذرد. در همان ابتدای پیدایش عکاسی، نقاشی برجسته به نام پل
دلاروش جملهای ماندگار در تاریخ عکاسی گفت از امروز دیگر نقاشی مرده است. آیندهنگری
او درباره عکاسی را در این حرف او را دیدیم. اولیل قرن بیستم یک معلم عکاسی به نام
لازلو موهولی ناگی گفت بیسواد آینده کسی است که عکاسی نداند. امروز عکاسی به شکل
عجیبی با زندگی ما آمیخته است به طوری که تصور زندگی بدون عکاسی برای ما غیرممکن
است. بخش زیادی از اطلاعاتی که ما امروز کسب می کنیم از طریق عکس و تصویر است. مطالعات
علمی زیادی وابسته به عکاسی است.»
وی ضمن توضیح این مطلب که نمیتوان
عکاسی را از زندگی امروز جدا کرد، درباره خلاقیت در عکاسی گفت: «دو وجه عمده برای
عکاسی وجود دارد. اول عکاسی برای سند که مربوط به تحقیقات جامعه و ... می باشد و
دوم عکاسی برای هنر است که دید ما را نسبت به محیط اطراف و دریافت ما را از جهان
هستی نشان میدهد. در وجه هنری عکاسی نیازمند خلاقیت هستیم. خلاقیت یعنی نوآوری.
یعنی چیزی که وجود ندارد و آن را به وجود میآوریم. عکاس به عنوان یک هنرمند باید تصویری
را دریچه دوربینش ارائه بدهد که قبلاً وجود نداشته یا دریافتی را به بیننده منتقل
کند که قبل از آن عکس وجود نداشته است. یعنی وقتی در مقابل یک عکس میایستیم و به
آن نگاه میکنیم دریافت تازهای از آن عکس به ما بدهد.»
در ادامه این مراسم خانم رستمی،
معلم هنرستان نادره حقشناس ضمن تشکر از برگزاری چنین جشنوارهای گفت: «جشنواره
محل بروز و کشف استعدادهای دانشآموزان است. دانشآموزان با ورود به جشنوارهها
ضمن کسب تجربه میتوانند پلههای ترقی را طی کنند.»
وی دنیای عکاسی را دنیایی جذاب
و وسیع توصیف کرد که نیازمند تمرین و تکرار است: «در رابطه با هر عکس دو تصویر
وجود دارد. یکی تصویری که عکاس تجسم میکند و دیگری تصویری که دوربین میگیرد. اگر
عکاس همه اجزای دوربین را به خوبی بشناسد می تواند عکس بهتری بگیرد. پشت یک عکس
حرفهای تفکر و خلاقیت وجود دارد.»
وی سخنانش را با توصیههایی به
دانشآموزان عکاس پایان داد.
خانم هاشمی، معلم هنرستان
امام حسن مجتبی (ع) نیز ضمن اشاره به بخشی از قابوسنامه درباره فرهنگ و هنر آموختن گفت: «هنر
واقعی باعث رشد و شکوفایی شعور و نهاد اندیشه بشر در قرون متمادی بوده است و خواهد
بود. آنچه عکس بینهایت تکرار میکند تنها یک بار رخ داده است. عکاسی میتواند نوید
بخش صلح و رشد و انسانیت و روشنی باشد و ما با انتخاب این هنر صدایمان را به همگان
میرسانیم.»
وی ضمن تشکر از دستاندرکاران
این جشنواره، از مسئولان آموزش و پرورش منطقه یک خواست که این نمایشگاه در آن
منطقه نیز برگزار شود.
دکتر حیدر تورانی، سرپرست سازمان پژوهش و برنامهریزی
آموزشی آخرین سخنران این مراسم بود. وی گفت: «در مدیریت جملهای هست که میگوید اگر
نشکست عوضش نکن، اگر تا به حال نشکسته، حالا وقت آن است که بشکنید و عوضش کنید. هر
ایده و ارزشی تاریخ مصرف دارد. باید قبل از پایان تاریخ مصرف باید خودمان آن را
کنار بزنیم و ایده جدیدی ارائه بدهیم. یک نگاه تا یک زمان مشخصی جواب میدهد. بعد
از آن باید نگاه جدیدی جای آن بیاید. در مدیریت میگویند آرزوهای بزرگ داشته باشید
اما قدمهای کوچک ولی محکم بردارید.»
وی افزود: «کار عکاسی جلوههای
هنری خاص خودش را دارد اما در آموزش و پرورش یک کار مأموریتگرایی است. کاربست این
عکسها در آموزش و پرورش فراهم است، به طوری که در کتابهای درسی و مجلات رشد
استفاده میشوند. این نمایشگاهها در سایر استانهای کشور هم میتواند برگزار شود.
کارهایی که در این نمایشگاه هستند بسیار کارهای خوبی هستند و ما باید فرصتهای
دیده شدن این عکس ها را فراهم کنیم.»
دکتر تورانی در پایان گفت: «موضوع
بعدی این است که اگر دوستان عکاس ما بتوانند در مدارس حضور پیدا کنند، امکان شکار
سوژههای بسیار خوبی وجود دارد. سازمان پژوهش هم از حضور عکاسان در مدارس پشتیبانی
خواهد کرد.»
در این مراسم از خانم سهیلا صنمنو، مربی آموزشگاه و انجمن عکاسی تبریز تقدیر شد و نفرات برگزیده هر بخش معرفی و جوایزی به آنها اهدا شد.
در بخش بزرگسال؛ گرایش مدرسه
خانه دوم:
رتبه اول: سالار پویان از
استان آذربایجان شرقی/ میانه
رتبه دوم: پرویز گلیزاده از
استان آذربایجان شرقی/ اهر
رتبه سوم: سینا حسنزاده از
استان کردستان/ سنندج
عکس محسن کابلی از استان گلستان
نیز به عنوان عکس تقدیری این گروه شناخته شد.
در بخش ویژه:
رتبه اول: جابر غلامی از
استان مرکزی/ اراک
رتبه دوم: حامد نیرومند
قوچانی از استان خراسان رضوی/ قوچان
رتبه سوم: محمد نظری از استان
زنجان
در بخش دانش آموزی نیز پنج نفر رتبههای
برابر را کسب کردند:
محدثه بشیریان زاده از استان
هرمزگان/ بندرعبای
ریحانه شاهوردی از استان
تهران
دانیال بینقی از استان خراسان
رضوی/ سبزوار
رامتین محمدی از استان
کردستان/ سنندج
علی کریمیزاده اردکانی از
استان یزد/ اردکان
دهمین دوره جشنواره عکس رشد با عکس یادگاری برندگان به کار خود پایان داد.