فارابی و روش‌های کاربردی تدریس تعلیمات اجتماعی
به اعتقاد اکثر اندیشمندان مسلمان، فارابی مبدع فلسفه اسلامی است. از این رو بررسی روش‌های کاربردی تدریس او برای به کارگیری در درس‌های تعلیمات اجتماعی می‌تواند به بهبود فرایند یاددهی یادگیری کمک شایانی کند. فصل‌نامه «رشد آموزش علوم اجتماعی» در مقاله‌ای به این موضوع پرداخته است

نویسندگان مقاله روش‌های کاربردی تدریس در آموزش تعلیمات اجتماعی با تاکید بر دیدگاه فارابی را چنین بر شمرده‌اند:
1. برهانی
2. اقناعی
3. صعودی
4. نزولی
5. مباحثه
6. تشبیه معقول به احساس
7. حفظ و تکرار
8. مشاهده
9. مارپیچی
10. ایفای نقش
11. پلکانی

در توضیح «ایفای نقش» می‌خوانیم: «از نظر فارابی در روش ایفای نقش ضمن آنکه شاگرد در شناخت و درک دیگران تجربه‌هایی می‌اندوزد، حالت خودمحوری او نیز رو به نقصان می‌رود.

بنابراین معلم باید بر اساس هدف، سن و توان شاگرد موضوع را انتخاب کند و با مهارت لازم شاگردان را جهت ایفای نقش آماده سازد و خود هدایت کننده آن‌ها باشد تا شاگردان از طریق مشاهده یا ایفای نقش مطالب و مفاهیم نهفته در نقش را فراگیرند و از آن‌ها در زندگی جاری خویش استفاده کنند.»


* منبع: فصل‌نامه رشد آموزش علوم اجتماعی، شماره 72، زمستان 1395
* نویسنده: حسن نجفی، محمود امیری
* کلیدواژه‌ها: روش‌های تدریس، تعلیمات اجتماعی، فارابی، روش برهانی، روش اقناعی


برای دریافت فایل PDF این مقاله کلیک کنید.

تعداد بازدید : ۱,۷۹۶
کد خبر : ۲,۴۸۴
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید