عکس رهبر جدید
یازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد
از میان ۱۵۳۰ اثر راه‌یافته به یازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد ۲۸۵ اثر به مرحله پایانی راه یافتند و در آیین پایانی جشنواره نیز از ۴۵ اثر تقدیر خواهد شد
محمد ناصری، دبیر جشنواره یازدهم در نشست خبری با رسانه‌‌ها ضمن اعلام این خبر افزود: «در این دوره آثار ۴۲۲ ناشر در ۱۳ شاخه و با حضور ۱۰۲ داور بررسی شد که شامل ۱۱ حوزه یادگیری و دو شاخه داستان و پیش‌دبستان بوده است».
ناصری از حضور سه مدیرکل دفاتر تألیف در کمیته علمی جشنواره به عنوان اقدامی تازه در نظارت بر فرایندهای اجرایی انتخاب کتاب‌‌های مناسب در این دوره یاد کرد و افزود: «با هدف تشویق معلمان به عنوان مهم‌ترین مرجع شناساندن کتاب‌های مناسب در تألیف کتاب‌های درسی، در جشنواره یازدهم برای نخستین بار از معلمان مؤلف نیز تقدیر خواهد شد».
مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی همچنین با اشاره به مسئولیت‌های وزارت آموزش و پرورش در زنجیره تولید تا مصرف کتاب‌های مناسب افزود: «بسیاری از اجزای این زنجیره در اختیار آموزش و پرورش نیست و مسئولیت همیشه با اختیار متناسب است. در نتیجه وقتی سایر دستگاه‌های ذیربط نظیر مرجع صدور مجوز کتاب و دستگاه تبلیغات رسمی کشور به وظایف خود عمل نمی‌کنند، مسئولیت آن بر دوش نهاد آموزشی سنگینی می‌کند. در حالی که اگر همه اجزای این زنجیره به وظایف خود آگاه باشند و عمل کنند شاید وظیفه‌ای به نام ساماندهی از گردن ما ساقط شود و در واقع می‌توان گفت وضعیت بازار نابسامان است که وظیفه‌ای به نام ساماندهی کتاب‌‌های مناسب تولید می‌شود».
وی همچنین با به چالش کشیدن تجاری‌سازی کتاب‌‌های کمک آموزشی گفت: «فلسفه تولید کتاب کمک آموزشی توجه به تفاوت‌ها است وگرنه محتوای آموزشی مدارس سطح متوسط مخاطب را در نظر می‌گیرد. بر این اساس کتاب کمک آموزشی مناسب باید بتواند با تأکید بر تفاوت‌های فردی،‌گروهی، قومی یا جغرافیایی یادگیری مخاطب را توسعه دهد و این نقش و کارکرد اصولاً قابلیت تجاری سازی از نوعی که الان مشاهده می‌کنیم را ندارد».
در این نشست همچنین فریبا کیا، دبیر کمیته علمی جشنواره از وجه اشتراک رسانه‌ها و دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی در ترویج فرهنگ مطالعه یاد کرد و از رسانه‌ها خواست تا در کنار نظام آموزش رسمی، برای پویا شدن فرایند آموزش تلاش کنند.
 
آیین پایانی یازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد ۲۳ دی‌ماه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد.



دفتر انتشارات و فناوری آموزشی / واحد سامان بخشی
تعداد بازدید : ۱,۳۴۷
کد خبر : ۱,۸۰۵
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید