عکس رهبر جدید
دهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد
گفت‌وگوی جعفر ابراهیمی با ستاد خبری دهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد
نویسنده کتاب «جوری جورتان» معتقد است کتاب‌های غیردرسی حتی کتاب‌های آموزشی می‌توانند بچه‌ها را به خواندن و مطالعه تشویق کنند به شرط آن‌که به زبان غیرمستقیم نوشته شوند و نویسندگان این‌گونه کتاب‌ها با ذهن و زبان بچه‌ها آشنا باشند و بتوانند لذت مطالعه را به آن‌ها بچشانند.
جعفر ابراهیمی (شاهد) در گفت‌وگو با ستاد خبری دهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد با اشاره به این‌که سیستم آموزشی در کشور ما با کاستی‌هایی روبه‌روست و کتاب‌های آموزشی از ابتدا تاکنون، کتاب‌های خاصی را به ذهن می‌آورده است گفت: «این‌گونه کتاب‌ها، کم‌تراز زبان غیرمستقیم استفاده کرده‌ و به‌ندرت برای بچه‌ها جذاب بوده‌‎اند. در صورتی‌که در بسیاری کشورهای پیشرفته از قالب‌هایی چون نمایش و بازی و موسیقی برای آموزش بچه‌ها بهره می‌برند و کتاب‌ها تلاش می‌کنند تا دانش‌آموزان را جذب کنند».
نویسنده کتاب«جوری جورتان» معتقد است کتاب‌های غیردرسی حتی کتاب‌های آموزشی می‌توانند بچه‌ها را به خواندن و مطالعه تشویق کنند به شرط آن‌که نویسندگان این‌گونه کتاب‌ها با ذهن و زبان بچه‌ها آشنا باشند و بتوانند لذت مطالعه را به آن‌ها بچشانند.
ابراهیمی، لذت را اصل مهم کتاب‌های آموزشی دانست و افزود: «زمانی بو که در کنار کتاب‌های درسی، گزیده‌هایی داشتیم با عنوان«خواندنی‌ها» با مطالبی که خواندنش برایمان جالب بود و به درک بیشتر مفاهیم درسی‌مان کمک می‌کرد. امروز در ارتباط با کتاب‌ها و دروسی چون علوم و ریاضی این اتفاق می‎افتد اما در ارتباط با ادبیات و علوم انسانی، کمتر کتاب آموزشی منتشر می‌شود که خواندنش، لذت‌بخش باشد و این به سلیقه افرادی برمی‌گردد که در آموزش و پرورش کار می‌کنند».
شاعر مجموعه «صلح مثل چای تازه‌دم» به این‌که برگزاری جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد، گام مثبتی در جهت اعتلای سیستم آموزشی کشور است، اشاره و بیان کرد: «برگزاری جشنواره‌ها موجب می‌شود هم ناشران و هم خانواده‌ها، توجه بیشتری به یک موضوع داشته باشند و با این کار، می‌توان امیدوار بود کتاب‌های آموزشی، هماهنگی بیشتری با سلیقه و ذهن و زبان کودکان داشته باشند و آنان را به مطالعه علاقه‌مندتر کنند».
ابراهیمی یکی از سیاست‌های آموزش و پرورش را تجهیز کتابخانه‌های مدارس دانست و افزود: «گرچه برگزاری جشنواره‌هایی چون جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد، گامی مثبت است اما آن‌چه آموزش و پرورش باید به آن توجه کند برطرف کردن کاستی‌های نظام آموزشی و کتاب‌های درسی در درجه نخست و بعد تجهیز کتابخانه‎ها با کتاب‌هایی است که برای بچه‎ها جذاب‌اند و آن‌ها را به خواندن تشویق می‌کنند».



دفتر انتشارات و فناوری آموزشی / واحد سامان بخشی
تعداد بازدید : ۱,۱۵۴
کد خبر : ۱,۴۰۳
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید